Har en Omron Sysmac C40K som tappat minnet, backup-batteriet hade oxiderat sönder och 0.047F kondensatorn i locket räcker bara drygt fem minuter som backup enligt manualen. Programmet läggs normalt i ett RAM (trots att det finns en sockel för ROM) så utan spänning är det med andra ord kört.
Har ingen "Hostlink" (interfacet mellan PLC-enhet och PC) så jag funderade på om man kunde läsa av RAM i en annan enhet till en likadan maskin och sedan lägga in det i det i RAM på den blanka, genom att vara lite finurlig och en eprom programmerare.
Tanken är att lossa locket (där MPU, minnen, LEDs och elektroniken sitter), koppla på 5V på kontakten - så man får lite mer tid. Sedan skruva loss fyra skruvar för att nå kretskortet, (i det här läget är det fullt möjligt att sätta tillbaks fronten på basen), koppla på en IC klämma kopplad till epromläsaren, läsa av RAMet (Sharp LH5168H, pinkompatibelt med 2764 eprom) och sedan montera ihop igen. Därefter göra samma omvända manöver på den som är tom, frågan är då om det går att skriva till RAMet på det viset. Antar att man blir tvungen att hitta en programmerbar krets som använder samma programmeringsalgoritm.
Alternativt kan jag försöka lägga koden i ett ROM, är inte säker på att det kommer att fungera iofs. Jag kommer väl förmodligen prova med det ändå vid ett senare tillfälle för att slippa vara beroende av batteriet.
Jag dumpade förresten ROM:et som kan ses på bilden, eftersom processorn är känd kunde det ju vara kul att se vad det gör. Alla addresspinnar och datapinnar är kopplade parallellt med RAMet så man skulle kunna nyttja den sockeln för dumpning, de två CE-signalerna och drivspänningen saknas dock (då den har batteribackup har den separat matning). Men det kanske blir enklare att koppla bara de tre signalerna separat på en klämma än att använda en IC-klämma på hela kretsen med den kontaktresistans det kan innebära på ett ram-minne från 1995...
Någon som försökt med något liknande?
Men är det någon som har en passande Hostlink så är det kanske intressant med, att sälja eller låna ut?
Denna modellen: 3G2C7-LK201EV1 kallas ibland C20-LK201EV1 eller utan E på slutet, ibland bara LK201 men det finns LK201 för andra modeller med.
Ser ut så här på yttre sidan: