Hacka PLC Omron Sysmac C40K, läsa av RAM? Hostlink?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Hacka PLC Omron Sysmac C40K, läsa av RAM? Hostlink?

Inlägg av e5frog »

Bild

Har en Omron Sysmac C40K som tappat minnet, backup-batteriet hade oxiderat sönder och 0.047F kondensatorn i locket räcker bara drygt fem minuter som backup enligt manualen. Programmet läggs normalt i ett RAM (trots att det finns en sockel för ROM) så utan spänning är det med andra ord kört.

Har ingen "Hostlink" (interfacet mellan PLC-enhet och PC) så jag funderade på om man kunde läsa av RAM i en annan enhet till en likadan maskin och sedan lägga in det i det i RAM på den blanka, genom att vara lite finurlig och en eprom programmerare.

Tanken är att lossa locket (där MPU, minnen, LEDs och elektroniken sitter), koppla på 5V på kontakten - så man får lite mer tid. Sedan skruva loss fyra skruvar för att nå kretskortet, (i det här läget är det fullt möjligt att sätta tillbaks fronten på basen), koppla på en IC klämma kopplad till epromläsaren, läsa av RAMet (Sharp LH5168H, pinkompatibelt med 2764 eprom) och sedan montera ihop igen. Därefter göra samma omvända manöver på den som är tom, frågan är då om det går att skriva till RAMet på det viset. Antar att man blir tvungen att hitta en programmerbar krets som använder samma programmeringsalgoritm.

Alternativt kan jag försöka lägga koden i ett ROM, är inte säker på att det kommer att fungera iofs. Jag kommer väl förmodligen prova med det ändå vid ett senare tillfälle för att slippa vara beroende av batteriet.

Jag dumpade förresten ROM:et som kan ses på bilden, eftersom processorn är känd kunde det ju vara kul att se vad det gör. Alla addresspinnar och datapinnar är kopplade parallellt med RAMet så man skulle kunna nyttja den sockeln för dumpning, de två CE-signalerna och drivspänningen saknas dock (då den har batteribackup har den separat matning). Men det kanske blir enklare att koppla bara de tre signalerna separat på en klämma än att använda en IC-klämma på hela kretsen med den kontaktresistans det kan innebära på ett ram-minne från 1995...

Någon som försökt med något liknande?

Men är det någon som har en passande Hostlink så är det kanske intressant med, att sälja eller låna ut?
Denna modellen: 3G2C7-LK201EV1 kallas ibland C20-LK201EV1 eller utan E på slutet, ibland bara LK201 men det finns LK201 för andra modeller med.
Ser ut så här på yttre sidan:
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Hacka PLC Omron Sysmac C40K, läsa av RAM? Hostlink?

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar smått riskabelt att klabba och riskera att förstöra den enda kopian på programmet du har kvar.
Jag antar att detta är någon maskin som används i produktion och då kostar tiden du spenderar på att eventuellt lösa det dyrare än att köpa en hostlink för $60 på ebay.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Inte enda kopian, det finns tre likadana maskiner till och backup av PLC-programmet, skulle det inte funka så kan man alltså återställa när en Hostlink som passar har införskaffats. Den som det länkas till passar inte för C40K, rätt sorts modell är inte så lätt att hitta. Tror det ligger två på eBay nu, en för $999 och en för $1599 om jag kommer ihåg rätt. £524 är annars det billigaste jag hittat på andra ställen.

Jag är medveten om att det är riskabelt, tänkte genomföra tester med ett inaktivt PLC innan jag ens försöker med en skarp version, det var därför jag frågade om tips. ;-)
DAP

Inlägg av DAP »

Hej.

Den modulen jag använder på jobbet funkar tyvärr inte till dessa gamla systemen!
När vi har behövt så har vi lånat av Omron Sverige.
Dom börjar bli svåra att få tag på!
Hade nog hellre konverterat plc koden till nyare system
Omron har jätte bra funktioner för detta i sin CX-Programmer och då kan du programmera med usb sen då dom senaste små systemen har det som standard.

MVH
Oscar
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Har testat att läsa/skriva ram:et idag, funkade fint om jag lödade loss det och körde det direkt i programmeraren, men tyvärr blev det bara skräp när det var monterat på kortet, inget gick in inget kom ut. :-(

Så det blir inköp av en hostlink, det finns ju flera likadana PLC:er i likadana och liknande maskiner som kan ha nytta av en backup samt möjlighet att skriva tillbaks eller ändra programmeringen.

Men det var kul iaf.

En annan tanke annars hade varit att byta det 256kbit rom som satt där och lagt in ett eget med eget program på som helt enkelt gick in och läste av RAM och dumpade det på lämpligt sätt. Det ska finnas en seriell port på den MPU:n som är monterad... Men det kommer att ta för lång tid, blir väldigt mycket jobb bara med att klura på vilket område RAM:et ligger i osv. Men det hade varit roligt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men varför hålla på med de andra PLC'erna alls ?
Varför inte bara ladda om den som har tappat minnet ?
D.v.s med originalprogramvaran...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Man behöver normalt en Hostlink för att kunna programmera om den som inte fungerade - som är reparerad nu men saknar minne. Tanken var då om man kunde angripa RAM:et direkt istället. Läsa av det från en fungerande enhet och skriva detta till den tomma. Har gjort en del experiment på överblivna delar men...

Det låg diskett med programmet i en av maskinerna som troligen är detsamma - det visar sig - kunde ladda detta i SysWin3.4, verkade vara SysWin 1.x filer men det såg lovande ut eftersom de kunde importeras. Tyvärr kunde man inte spara som binär-fil från programmet och på disketten låg inte heller programmet som binärfil, så man blir alltså tvungen att läsa av RAM:et från en fungerande enhet för att få det i det format som behövs - om det inte är så att binärfilen är en av de tre eller fyra filer som ingår i filsamlingen - men det har jag ingen aning om.

Hur som helst kunde jag inte läsa eller programmera med RAM:et på plats på kretskortet, kan ha varit min egenhändigt snickrade adapter men jag tror inte det, det kan ju undersökas vidare och jag måste erkänna att jag är rätt nyfiken. Vet inte hur de/den andra kretsen på adress- och databussen stör när dessa ligger kopplade utan drivspänning, kanske man har mer tur om man aktiverar dessa också?

Det kan man ju testa, beställningen har inte gått igenom än.

Sen är jag rätt nyfiken på ROM-varianten, programmera lite egen kod och se om man hittar RAM:et för dumpning. Byta ett socklat ROM och koppla på tre kablar eller något åt det hållet hade ju varit väldigt smidigt. Det känns ju mer korrekt och ingenjörsmässigt iaf.

Denna MPU:n
http://www.cpu-world.com/CPUs/630x/Hita ... B03XP.html
Data-blad: http://www.datasheetarchive.com/pdf-dat ... 84113.html
ROM-dump nedan, antar att bara en är korrekt, läste som 27256 och 27C256, de blev inte likadana, det står 27256 med anvisningstryck på mönsterkortet så skulle jag gissa så är den korrekt, får kanske testa att läsa av den igen.
Men vem vet, 27C256 varianten verkar innehålla samma sorts filnamn i början som fanns på disketten, kanske det är något kombinerat ram/prom. Det är ju Omrons egna krets verkar det som.

Risken är väl att jag fortsätter forska i det på fritiden...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men det är alltså erat eget PLC program det handlar om ?
Inte PLC'ns egen "firmware", så att säga ?
Hur kom programmet in i PLC'erna från början ?
Är det inte bara att göra på samma sätt nu ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jo det är det absolut enklaste och givetvis så man brukar göra, men han vill undvika att köpa det dyra interfacet "HostLink" genom att programmera RAMet med en extern programmerare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, är det hobby prylar hemma i källaren så kan jag förstå det,
men det var det väl inte !? Om det är i en produktionsanläggning
så är ju de summor som har nämnts en piss i havet jämfört med
eventuella problem om man gör bort sig helt eller nerlagd arbetstid.

> Jo det är det absolut enklaste och givetvis så man brukar göra,

Ska göra, skulle jag säga.

> ...men han vill undvika att köpa det dyra interfacet "HostLink"

Hur fick man in programmet från början utan denna pryl ?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag antar att de som byggde maskinerna för 15 år sen hade rätt utrustning för det, tror inte de finns kvar längre ens...

Har ingen aning alls vilka pengar som finns, det är ett ganska litet företag så man håller väl igen där det går, det kanske inte är så allvarligt om personalen får mata den aktuella maskinen manuellt eller om den kan lastas automatiskt - åtminstone inte just nu när belastningen inte är skyhög.

Men jag var ju intresserad av att ta reda på om det gick att göra som jag beskrivit, tyvärr inte, hade man lagt mer tid på det så kanske det hade funnits ett sätt att slippa undan billigare. "Risken" finns väl att denna Hostlink aldrig kommer att användas igen efter inköpet, särskilt inte om man börjar kontrollera batterierna åtminstone en gång om året, egentligen skulle man väl byta allihop eftersom de förmodligen suttit sen de byggdes.

En annan tanke med att få loss programmet i binär form skulle vara om man kunde programmera ett eprom och sätta i den sockel som finns för det och på så sätt göra sig fri från beroendet av fungerande backup-batteri.

Så är det någon som har någon idé hur man skulle kunna läsa av ett program från ett sram med batteri-backup i ett system så kom gärna med tips, det hade fortfarande varit kul att försöka (med ett PLC som inte används). Hade man lagt spänning på, lödat loss det och sedan placerat det i eprom-läsaren så kanske... men det är ju ganska riskabelt.

Jag hade ju funderingar på om man kunde lägga ett tomt sram av samma modell parallellt med fast med /WE aktiverad och sedan köra igenom alla funktioner i hopp om att en kopia skulle kunna göras... Vet inte om det är teoretiskt möjligt ens, det är ju något som skulle gå att testa i en eprom-programmerare... Men man skulle väl få med alla övergångar då databussen ändras.
Kanske om man kopplar ihop /WE med /CE1, när /CE1 slår över till inaktiv ska datan enligt data-bladet vara giltig. Verkar som om det skulle kunna vara möjligt.

Vet inte om jag länkade till sram:et
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 1798_2.pdf
Sharp LH5168H, om jag minns rätt så står det 5565 på kretskortet men den är väl kompatibel antar jag.

Jag fick min IC-klämma idag iaf, om man monterar en sockel med korta sladdar direkt på denna med kabel för batterispänning/backup så kanske det skulle gå att klämma på, köra programmet och sedan ha en hel (eller delvis) kopia i minnet som man sedan kan lyfta loss. Man skulle som sagt kunna testa genom att läsa en 2764:a i eprom-läsare med ett sådant RAM parallellt... och se om det fastnar.
Skriv svar