Takspottar funkar ej - snälla hjälp en okunnig!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anna72

Takspottar funkar ej - snälla hjälp en okunnig!

Inlägg av Anna72 »

Hej, undrar om någon vänlig person kan hjälpa mig (jag kan inget om elektronik tyvärr). Bor i ett hus byggt 2005, med inbyggda halogenspottar i vardagsrummet. Nu har två av dom gått sönder, och det hjälper inte att byta lampa. En elektriker var här, tittade, kliade sig i huvudet och sa "ja jag vet inte, man måste nog riva ned taket". Om jag förstod honom rätt trodde han det var fel på en transformator (?) som han inte kunde hitta. Jag tänker (hoppas) att det måste finnas något billigare och enklare sätt! Alla tips mottages mycket tacksamt!

/Anna
Användarvisningsbild
Kubbuth

Re: Takspottar funkar ej - snälla hjälp en okunnig!

Inlägg av Kubbuth »

Om bara några slocknat och andra fungerar är det nog inte trafon som är paj.

Men vad det då är för fel är inte lätt att svara på när man inte sett grejorna.

Föreslår du kollar om det finns märkning, tillverkare, serienummer eller något sådant, då kan man med lite tur hitta en beskrivning av vad det är online, med mycket tur kan det finnas kopplingshema och liknande och då blir det genast lättare att hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det finns ett antal transformatorer kan det mycket väl vara att 2 spots drivs av en o samma transformator - men det låter osannolikt, det brukar vara 3 per transformator.

Det viktigaste just nu är nog att kolla var ledningarna från de döda spots går, då vet man vilken riktning man ska kolla. Det kan vara så enkelt att det är en dålig skarvning men är det så skulle jag bli nervös, dålig kontakt utvecklar värme...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Visst är det vanligast att man kopplar tre spottar till en trafo, men det är lika vanligt att koppla två, speciellt om det totala antalet spottar inte är delbart med tre.

Hur många spottar har du totalt i rummet?

Om man monterar ner dom två spottar som är släckta och drar lite lätt i trådarna kanske man kan höra var tranformatorn ligger, har man tur och det är en riktig elektriker som gjort jobbet bör du kunna få tag på transformatorn genom ett av hålen. En fråga som redan borde varit besvarad, är det 12V lampor eller 230V lampor? (jag gissar på 12V men eftersom den elektriker du haft där gissar att taket behöver rivas kan han ju lika gärna missat vilken typ av lampor det är). 230V lampor har nämligen ingen transformator.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det kanske finns någon elguru här men jag tror inte att det är tillåtet att bygga in transformatorer i taket. Skulle föreslå ett besök på vinden, där kan transformatorerna finnas. Vill också föreslå att du byter elektriker ty om han inte själv vill felsöka bättre genom att följa trådar med mera är han en slöfock.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det lät väldigt drastiskt att ta ner innertaket.

Om det är något fel på spotarna så kan man byta dom underifrån med nya "snap in"

Om en trafo är trasig så kan man stoppa in en ny, det finns flera modeller som är avsedda att pillas upp i hålet.
Om det är problem att få ut den trasiga trafon, skulle jag bara ta loss kablarna och låta den ligga kvar.

Men steg ett är nog att kolla upp dragningen som Icecap säger, så man får koll på problemet.
Anna72

Inlägg av Anna72 »

Åh så bra att få så många kloka svar! Nu känns det lättare att göra nytt försök med (ny) elektriker. :) Återkommer om hur det gick.
Anna72

Inlägg av Anna72 »

Uppdatering: nu har en ny elektriker varit här. Han upptäckte inom 1 minut dels var transformatorerna satt, och dels att felet berodde på ett litet glapp. Så nu är det åtgärdat till priset av 200 kr - istället för att riva hela innertaket... Tack för bra tips alla.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Yrkeskunnigt folk.. *host* :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bra att det löste sig så enkelt - och nu vet du vem du INTE ska anlita i framtiden...
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Rätt vanlig man lägger in transformatorer i 'pottorna' i taket dock så tar de väl lite stryk iom att de får ständig värme på sig än om de hade legat i en låda för sig själv.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Både och kanske men just för att de skall sitta som de gör så brukar de också vara tillverkade (finns säkert undantag på mindre nogräknade märken) för att kunna hantera lite högre värme, dock var det bara vara någon glapp som verkade vara orsaken i detta fall.
Skriv svar