High side pwm driver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hampus.eng

High side pwm driver

Inlägg av hampus.eng »

Bild

Sitter och testar en krets enligt ovan på en kopplingsplatta. Tanken är att det ska kunna förstärka en pwm-signal från en arduino för kunna dra lite större laster, till exempel en datorfläkt.

Detta fungerar bra om C1 inte sitter där, 50 % duty cycle medför att fläkten snurrar på halvfart och piper på grund av pwm-signalen på ca 500 Hz. När jag trycker dit C1 så försvinner pipet men fläkten drar också på fullt. Någon som har en förklaring varför?

Är nybörjare på elektronik om det nu inte framgår utav designen av kretsen :)

T1 är en liten h945 NPN transistor.
T2 är en större B649A PNP transistor som vad jag förstår ska klara 2A.
Gustav180

Re: High side pwm driver

Inlägg av Gustav180 »

Helt enligt de fysiska reglerna. Kondensatorn laddas till pulsens toppspänning och jämnar ut mellanrummen. Du skall inte ha någon kondensator eller i vart fall en mycket mindre. Pipen får du antingen leva med eller gå upp i frekvens så att bara hunden hör dem.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror inte det behövs någon konding där överhuvudtaget ser i alla fall nog ingen direkt nytta av en då dioden finns där.
Senast redigerad av Henry 25 maj 2011, 20:34:37, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Om du ska ha en diod i den kopplingen ska den sitta där kondensatorn sitter. Med pilen upp.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle precis skriva det då den ju inte är koppplad över belastningen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det du försöker göra är en sk buck omvandlare som du kan läsa om här:

http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/ ... s_buck.htm

Jag gjorde om ditt schema lite. Om du kan skruva upp switchfrekvensen till 50kHz kan du minska induktansen till 100uH.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hampus.eng

Inlägg av hampus.eng »

Ah, det jag eftersträvar med kondensatorn är en stabil(are) likspänning som är proportionell mot tillslagstiden hos pwm signalen. Förstår nu att så jag tänkt inte fungerar...
Vill kunna läsa varvtalsgivaren från fläkten under tiden jag reglerar den m.h.a pwm. Detta fungerar inte utan kondensatorn.

Dioden satte jag där för att skydda transistorn mot strömrusningen då induktanser i lasten "slår tillbaka", förstår inte hur den skulle kunna hjälpa om den satt där C1 sitter?

edit: Tack för länken rehnmaak, nu har jag lite att läsa :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

I det senaste schemat så behövs D1 där för att kunna skapa en väg för strömmen som spolen genererar när transistorn är stängd..... så den måste vara där!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dioden i senaste schemat kortsluter denna ström istället för att den går till trissan som i längden kommer att förstöra den.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

hampus.eng skrev:Ah, det jag eftersträvar med kondensatorn är en stabil(are) likspänning som är proportionell mot tillslagstiden hos pwm signalen. Förstår nu att så jag tänkt inte fungerar...
Vill kunna läsa varvtalsgivaren från fläkten under tiden jag reglerar den m.h.a pwm. Detta fungerar inte utan kondensatorn.

Dioden satte jag där för att skydda transistorn mot strömrusningen då induktanser i lasten "slår tillbaka", förstår inte hur den skulle kunna hjälpa om den satt där C1 sitter?

edit: Tack för länken rehnmaak, nu har jag lite att läsa :)
Det har datortillverkarna också kommit på, därför finns det fläktar med fyra sladdar!
Skriv svar