Löda RG-58 på en N-chassiehona
Löda RG-58 på en N-chassiehona
Vi pratar om VHF, ca 160MHz. Hur himla noga är det? Har läst någonstans att man skall unvika "pigtails", men om man har en normal N-chasseihona:
Och skall löda på en RG-58, i vinkel, är det då så himla farligt om jag tvinnar skärmen i en pigtail och löder den i flänsen?
Och skall löda på en RG-58, i vinkel, är det då så himla farligt om jag tvinnar skärmen i en pigtail och löder den i flänsen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Löda RG-58 på en N-chassiehona
Jag kan inte se att det skulle vara något problem på den frekvensen.
/Ingvar
/Ingvar
Bra, Orsaken till N-kontakt är ju att den är vattentät och robust. Har haft samma system i min gamla båt, dvs PL259-kontakt uppe i masten eftersom antennen har en sådan, RG-214 i masten (12m), N-kontakt och sedan vanlig RG58 de sista två metrarna.
Skaffa en N-hona för kabelmonage istället, det finns muttrar med hål för RG-58. Frekvensen 160 MHz är dock inte så hög att det påverkar nämnvärt om du använder chassi-honan men du får en stabilare mekanik med en kontakt som är särskilt gjord för kabelmonage. Jag skulle nog passa på att byta ut RG-58:an mot RG-213.
Se också till att kvista in på ÖB och köp vulktejp som du tvinnar runt skarven och en bit in på kablarna. Med vulktejp klarar du dig visserligen också med PL-kontakter.
By the way. Det är inte i kontakten som fukten ställer till problem i. Det är kablarna som åker på stryk när det kommer in fukt. Det är därför man kör med vulktejp.
Se också till att kvista in på ÖB och köp vulktejp som du tvinnar runt skarven och en bit in på kablarna. Med vulktejp klarar du dig visserligen också med PL-kontakter.
By the way. Det är inte i kontakten som fukten ställer till problem i. Det är kablarna som åker på stryk när det kommer in fukt. Det är därför man kör med vulktejp.
Har redan kontakten och orsaken att jag kör RG58 i innertaket är att den grövre kabeln är så "byngslig" att dra. Det är trångt helt enkelt. Däremot måste det vara bättre med 12m grov koax och sedan 2m tunn är att köra tunn hela vägen. Dessutom är den grövre kabeln stabilare.
Givetvis kör jag med vulktejp, med vanlig plasttejp utanpå som UV-skydd.
Tänkte först använde en N-chassiekontakt med övergång till BNC och en vinklad BNC-hane, men det finns inte plats i höhdled mellan rufftak och innertak.
Givetvis kör jag med vulktejp, med vanlig plasttejp utanpå som UV-skydd.
Tänkte först använde en N-chassiekontakt med övergång till BNC och en vinklad BNC-hane, men det finns inte plats i höhdled mellan rufftak och innertak.
Aha, du skrev inte var de två sista metrarna var i för ände och jag tolkade din text som att den var sista biten mot antennen. Det är nämligen ganska ofta förekommande att antennen har en stump kabel med kontakt i änden.
PL-eller N-kontakt spelar ingen större roll på 160 MHz om man inte är ute efter finliret i prestandan och det är man kanske inte i fritidsbåten på samma sätt som i amatörradiosammanhang där man ofta lyssnar efter signaler långt ned i bruset. Är det hög luftfuktighet i ruffen kan du använda vulktejp annars behöver du nog ingen sådan eftersom det inte regnar på kontakten och kabeländen.
PL-eller N-kontakt spelar ingen större roll på 160 MHz om man inte är ute efter finliret i prestandan och det är man kanske inte i fritidsbåten på samma sätt som i amatörradiosammanhang där man ofta lyssnar efter signaler långt ned i bruset. Är det hög luftfuktighet i ruffen kan du använda vulktejp annars behöver du nog ingen sådan eftersom det inte regnar på kontakten och kabeländen.
Det var min bror, radioamatören, som i tiderna tipsade mig om N-kontakter. Den antenn jag skaffat nu ser ut så här:
Dvs PL-kontakten är integrerad. Så i övre änden av masten blir det en PL och i nedre en N.
Som kuriosa kan nämnas att jag i gamla båten hade en GSM-antenn i toppen och en splitter, men moderna GSM-telefoner har ju ingen antennkontakt så jag skippar det. Misstänker att den lösningen gav vissa förluster, men det märkte jag aldrig av vid användning.
Dvs PL-kontakten är integrerad. Så i övre änden av masten blir det en PL och i nedre en N.
Som kuriosa kan nämnas att jag i gamla båten hade en GSM-antenn i toppen och en splitter, men moderna GSM-telefoner har ju ingen antennkontakt så jag skippar det. Misstänker att den lösningen gav vissa förluster, men det märkte jag aldrig av vid användning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fast moderna telefoner har väl ofta bilmonteringskit där du får ut antennkontakt ? eller är dom också utrotade nu ?
Kompisen hade en NMT450RÖD i båten, med antenn i masttoppen, helt overkligt bra täckning med den
Kompisen hade en NMT450RÖD i båten, med antenn i masttoppen, helt overkligt bra täckning med den
Jo, men bilmonteringskit är liskom litet overkill, dessutom måste man ha nytt då man byter telefon.
En mobilantenn i toppen där du kopplar din VHF-sändare innebär missanpassning som leder till VSWR vilket betyder att du inte får ut all effekt i etern. Dessutom brukar moderna radiosändare reglera ned effekten när VSWR är för högt.
Om du vill använda extern antenn till din mobil är det bättre att sätta upp en separat antenn i masten eller på ett av vanten.
Om du vill använda extern antenn till din mobil är det bättre att sätta upp en separat antenn i masten eller på ett av vanten.
Jo, jag vet, men det finns speciellt splitters som håller missanpassningen på en rimlig nivå. Finns även speciellt "tvåbandsantenner":
http://www.procom.dk/eng/Page_menu/Prod ... XL-VHF_GSM
Men det är som sagt var inget jag tänker ha nu.
Då för snart 15 år sedan var det märkbar skillnad i skärgården med antennen 10m upp, i dag är skillnaden marginell så basstationerna är tätare.
http://www.procom.dk/eng/Page_menu/Prod ... XL-VHF_GSM
Men det är som sagt var inget jag tänker ha nu.
Då för snart 15 år sedan var det märkbar skillnad i skärgården med antennen 10m upp, i dag är skillnaden marginell så basstationerna är tätare.