Hur & Vem kan leverera fiber till 22 hus utanför knivsta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Hur & Vem kan leverera fiber till 22 hus utanför knivsta?

Inlägg av AndLi »

Bor utanför knivsta, trötnat på mitt instabila 3G modem och funderar på om inte samfälligheten bestående av 22 hus skulle må bra av fiber.

Men hur får man reda på vilka som har fiber i närheten?
Det ryktas om att det grävts fiber längs landsvägen utanför, men risken är väll att de bara sprungit förbi och inte gjort någon kopplingspunkt här?

Vilka ska man ringa och kolla med? Telia, Knivsta stadsnät (frågan är om de är aktiva, sidan är (c) 2007).
Anders Olsson

Re: Hur & Vem kan leverera fiber till 22 hus utanför knivsta

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Kolla med Blixtvik kanske? http://www.blixtvik.se

Jag har inte använt Blixtvik själv på senare år, men runt 2006 bodde jag i en fastighet med Blixtvik 1Gbit in i källaren och upp till 100/100Mbit ut till lägenheterna. Saknar det fortfarande :-)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tycker du ska ringa och kolla med Eltel, de sköter jobben åt Telia (Eltel är i princip gamla tekniska divisionen från televerket). Att snacka med Telia direkt ger nog inte mycket, Eltel brukar ha bra mycket bättre koll, även om det inte är deras egen fiber.

Men är det så att fibern bara är dragen förbi så finns det inte mycket att göra åt saken, 22 hushåll är absolut ingenting i det stora hela. De samfälligheter som jag har grävt ned fiber åt har bestått av betydligt fler hushåll, minst 50-60 st. Och även då har det varit "surt" från Telias sida som jag har uppfattat det. Samfälligheterna har fått stå för samtliga kostnader innanför samfällighetens mark, gissningsvis runt 16000 per hushåll enbart för schakt och slangläggning. Tillkommer gör kostnader för iblåsning av fiber (normalt läggs så kallad mikroduct eller multiduct, där fibern blåses in i efterhand), koppling, o.s.v.

Är det dessutom så att fibern bara är dragen "förbi" utan tänkta avgreningar, så är det nog bara att glömma. Givetvis finns det kopplingspunkter, fibern brukar skarvas åtminstone varannan kilometer, om inte oftare. Men är det inte planerat för avgreningar så finns det helt enkelt inte trådar nog. Tyvärr planeras det sällan för "extra anslutningar", och de fiberkablar som dras innehåller allt för sällan fler fibrer än vad som behövs för den tänkta applikationen.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Adress?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

http://www.knivstastadsnat.se/

Kolla med dessa. Här kan du säkert få reda på var närmaste anslutningspunkt ligger. Räkna med att det kostar 300kr/meter i "vanlig mark" och ca 800-1000kr/meter i asfalt att dra fiber. Sen är det bara att räkna

Håller på med ett bredbandsprojekt själv där jag bor i Järfälla. Har precis fått grävtillstånd av kommunen och har beställt en svartfiber av skanova.... det tar tid dock... och kostar mkt pengar. en mille får jag ligga ute med tills mina grannar har insett faktum och kopplat upp sig. lycka till
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se till att samfälligheten äger nätet själv!, och se upp med andra som kan tänkas utöva inflytande som kan påverka resultatet negativt. T.ex pga teknisk okunskap, väloljade försäljare, motstånd mot allt nytt osv.

Ev avtal som gör att någon annan fixar det blir inge bra när denne finner det gott att prioritera ner objektet. Telia t.ex har större tendens att filtrera trafik på PK-faktorn. En del har dålig IP koppel övh, ostandard protokoll.

Det som man måste hitta är POP:s dvs point-of-presence. Oftast finns det på telestationer då DSLAM:arna måste skicka sina IP packet någonstans. Samma kan finnas vid andra stora brukare som t.ex större företag. Så kika på kartor, följ ledningar, kolla företagslistningar.
Skriv svar