Generator för vindturbin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
badabing

Generator för vindturbin?

Inlägg av badabing »

Hej.

Jag ska bygga en vindturbin och har problem att hitta en lämplig motor/generator. Har läst om olika byggen på nätet om dom säger att en ametek DC motor ( http://www.windpulse.com/4.html ) är perfekt till ett sånt här bygge, problemet är att jag hittar ej dessa i sverige och att köpa en sån motor från USA blir väldigt dyrt ca 200-300 dollar + frakt.
Jag gick in på conrad.se och letade efter lämplig motor där och hittade detta http://www.conrad.se/?article=1984, där är väldigt lite info om motorn och jag undrar om någon här vet om den skulle vara lämplig som generator ?

Det kanske finns någon har som byggt nåt liknade som kanske kan ge lite tips på vilken motor som passar bra till en hobby vindturbin ??

Jag ska ge lägga upp mer info om mitt projekt senare när jag har börjat bygga på den, just nu har jag bara byggt en mindre variant med ett RC motor som gav 0,6 volt, inte mkt :( Ska köpa en liten 12v DC generator på Kjell som kommer få växla föratt föratt göra fler tester på min desgin.
Senast redigerad av blueint 24 maj 2011, 00:59:03, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Flyttat från projektkategori och gjort rubrik med endast 1 st ?
Jonas L

Re: Vindturbin motor ??

Inlägg av Jonas L »

Projektkategorin är avsedd för påbörjade projekt...

Den länken till conrad är död.

Du behöver en lågvarvig motor för att få upp spänningen till ett rimligt värde. Annars får du ha en växellåda, men då blir det tungstartat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

http://www.conrad.se/?article=198432
Denna du menade?

Tycker den verkar vara lite dyr, men vet inte om det är några speciella krav du har...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon kan väl flytta tråden.

Vad är det för turbin du har?
Vad räknar du med för varvtal och effekt?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Har du tittat på pancake-varianten av generator? Den är populär bland hembyggare då den är billig att göra, kan anpassas och fungerar med låga varvtal.
badabing

Inlägg av badabing »

Jonas L skrev:Projektkategorin är avsedd för påbörjade projekt...

Den länken till conrad är död.

Du behöver en lågvarvig motor för att få upp spänningen till ett rimligt värde. Annars får du ha en växellåda, men då blir det tungstartat.
http://shop.conrad.se/websale7/DOGA-DC- ... %2f7%2fver}
{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}
{mi%2fSHOP_AREA_17346_1101101%2fmi}{pi%2f198489%2fpi}{po%2f1%2fpo}{sf%2f%3Cs1%3Emotor
%3C%2fs1%3E%3Cs5%3E2%3C%2fs5%3E%2fsf}{fc%2fx%2ffc}{p1%2ffbed4257e6563f119c422e0045edcfdf%2fp1}
{md5%2f79e9d7c164f3e30e943d366887ab31b8%2fmd5}

Hoppas den länken funkar, deras direkt länk funkade tydligen inte. DOGA DC MOTOR 48V/DC 1500 RPM 0.18 NM är motorn, tyvärr står det inte så mkt om den. 775:- kostar den, har tittat på ebay och en "windturbine" motor från Kina kostar ungefär samma med frakt, skillnaden är då kvaliten, det är det ända som stoppar mig från att handla från Kina.

På det stora bygget vill jag inte ha växellåda pga att den blir tung startad, den kommer förlora enargi och fler rörliga delar som kan paja.

danei:

Turbinen jag har är helt hemma gjord, jag har flera stycken, allt från 2 blad upp till 5 blad i olika längder o bredd. Jag har ingen varv räknare men jag satte bords fläkt framför som blåste på möllan och mätte ström stryckan från rc motorn föratt se vilken desgin var bäst. Mindre och färre blad snurrar ju fortare men har mindre vird. Utan motorn är det svårt att veta exakta specs på hur bladen kommer att våra, men jag vet på ett ungefär iallafall var jag ska börja, jag har allt utom motorn.

Effekten är inte så viktig men om jag nu handlar en motor för 800kr vill jag helst ha ca 12v dc vid 900 rpm. Eftersom jag will inte lägga ut hur mkt penger så får jag anpassa mig efter motorn, jag har oxå tittat på stepper motorer från gamla skrivare som ger ca 5v och navdynamos på biltema, dom kostar ca 400kr men ger inte så mkt.

Johanb:

Har kollat, kan för lite om el motorer föratt ge mig på en sån. Vet att det finns massa guider på just såna men dom kostar 2000:- bara i material. Sen vill jag helst koncentrera mig på bladen och allt annat. Hade varit perfekt om jag hade kunnat hitta motor till bra pris så jag slipper bygga nåt själv just nu.

Tackar för alla svar :) Hoppas ni ursäktar min dåliga svenska jag är från England.
Senast redigerad av blueint 24 maj 2011, 00:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Nedbruten URL
Johanb

Re: Generator för vindturbin?Fl

Inlägg av Johanb »

Aldrig i helsike att jag skulle kunna misstänka att du inte var infödd svensk baserat på hur du skriver, det finns vuxna svenskar på det här forumet som skriver märkbart sämre än vad du gör :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Här är en annan variant av hemmabyggd generator. Har själv byggt en sån till ett vindkraftverk (se tråd). Den behöver bara 4 magneter och blir därmed billigare (tror den kostade 800:- i material). Den är dock inte alls så effektiv som "pannkakorna" men betydligt enklare att bygga.
Hade jag haft tid hade jag kunnat bygga en till dig men det har jag inte just nu.

Din svenska behöver du inte oroa dig för. :)

Edit: Hur stor diameter hade du tänkt dig på turbinen?
badabing

Inlägg av badabing »

Tack Johanb :) om du nu inte driver med mig hehehe. Jag har bott här ett tag men är lite osäker på stavning och grammatiken. Sen sitter jag vid en dator som har rättstavning för Engelska.

Har läst lite trådar här nu för skojs skuld och det är mkt trevligt forum ni har 8) .
Johanb

Inlägg av Johanb »

Nej jag driver inte med dig, det ser bra ut.
Jag har själv funderat över att ha en snurra vid sommarstugan men har väl inte kommit längre än att jag slaktat några hårddiskar i jakt på magneter. Jag vet inte hur lämpliga de är men de är i alla fall kraftiga neodymer, blir väl lite ghetto över det hela :)
badabing

Inlägg av badabing »

90kar08 skrev:Här är en annan variant av hemmabyggd generator. Har själv byggt en sån till ett vindkraftverk (se tråd). Den behöver bara 4 magneter och blir därmed billigare (tror den kostade 800:- i material). Den är dock inte alls så effektiv som "pannkakorna" men betydligt enklare att bygga.
Hade jag haft tid hade jag kunnat bygga en till dig men det har jag inte just nu.

Din svenska behöver du inte oroa dig för. :)

Edit: Hur stor diameter hade du tänkt dig på turbinen?
Läste tråden lite snabbt, ska läsa den vidare imorn, grymt impad :tumupp: jag är tyvärr inte så duktig med trä, jag är mkt bättre med metall o plast, har byggt om många gamla sport hojar suzuki gxr 1100 och 750's från 90-talet och jobbat med bil/mc mekk innan, fräst ut rätt många delar i plast och alu till bågar.

Hur stor diameter hade du tänkt dig på turbinen? Max 2 meter, men det blir helt bereonde på motorn/generatorn, har byggt några test turbiner med dia på 60cm med blad av plåt och pvc rör. Tyvärr så är min matte rätt dålig eftersom jag har inte använt den på länge men min far har varit pilot och jobbar idag med statistik till flygg bolag så han matte är rätt grym, han har en arbets kamrat som jobbade som ingenjör på saab areospace (kanske heter något annat) och jobbade med viggen tyvärr fattar jag inte mkt av vad han säger när det lägger ving design.

Nu kliar det ordentligt, vill verkligen få tag i en vettig motor så jag kan börja bygga. Jag har en liten verkstad, jag har en svets, fräs och tillgång till en svarv och rätt mkt industri plast, järn och alu skrot till bygget.

Din svenska behöver du inte oroa dig för. :) Thanks mate :)
badabing

Inlägg av badabing »

Johanb skrev:Nej jag driver inte med dig, det ser bra ut.
Jag har själv funderat över att ha en snurra vid sommarstugan men har väl inte kommit längre än att jag slaktat några hårddiskar i jakt på magneter. Jag vet inte hur lämpliga de är men de är i alla fall kraftiga neodymer, blir väl lite ghetto över det hela :)
Jag har ingen mekk hobby just nu o vindmölla verkar kul, har tyvärr inte hur mkt tid som helst föratt bygga en gen. Har aldrig gjort nåt sånt innan heller så jag måste lära mig allt.

Hade ingen anning att det fanns magneter i hdd's.
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Generator för vindturbin?

Inlägg av 90kar08 »

Tackar! :)

Jag glömde ju länken jag skulle postat egentligen:http://www.windstuffnow.com/main/radial ... rnator.htm

Plast och metall är nog mycket bättre än trä egentligen.
Att jag byggt mycket i trä på min är för att jag är bättre på trä än plast och metall. :)
badabing

Inlägg av badabing »

90kar08

Läste länken, en sån motor hade jag nog klarat av och jag har oxå funderat på att sätta magneter i en bil generator. Kom på oxå att det finns en motorlindningsverkstad nära mig så jag tänkte köra förbi dom o ta ett snack, dom kanske kan sälja lindnings tråd till mig billigt. Har 2 motorer liggandes som man kanske kan bygga om, en är från en 400v hydrofor och den andra är ett bubble bad.

Vill i början ha en rätt kompakt grej som är lätt att ta ner och pilla med om nåt händer.

Från början var min tanke att typ göra den som denne http://www.mdpub.com/Wind_Turbine/index.html men som sagt den motorn kostar 200-300 dollar idag från ebay.

Tyckte din va läcker i trä, men tyvärr har jag inte ens en trähyvel.

Får man fråga vilka dimensioner du hade på magneterna och vilken tjocklek tråden hade som du använde??

Tackr för all hjälp :)

edit:

Har en annan fråga till dig, blev det mkt värme i den ?? Tänkte göra den klossen som magneterna sitter på i plast men det blir mkt värme e nog det ingen bra ide.

Allt det svarta är då plast, det gråa är magneter och hålet i mitten är axeln. Det är bara en snabb skiss.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Nån värme att tala om blev det aldrig.
Om jag inte minns fel använde jag 60x30x12mm magneter och 0,8mm koppartråd, har för mig att jag lindade nån stans mellan 40 och 50 varv per spole.

Tänk på att det är mycket kraft som ska överföras mellan axeln och rotorn. På min generator hade jag ju trä i centrum och 8mm stålaxel med väääldigt tight passning, det var precis att det gick att slå i den med hammare. Dessutom limmat med epoxy. Trots detta släppte rotorn på min när jag testkörde den igår. Nästa gång blir det stål i centrum av rotorn också. Eller grövre dimension på axeln. :humm:

Lycka till oavsett vad du väljer för generator! :)
Skriv svar