Strömmätning med CSNA111 [Löst]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janaf
EF Sponsor

Strömmätning med CSNA111 [Löst]

Inlägg av janaf »

Jag har en CSNA111 strömmätningspryl liggande. I databladet beskrivs den så här:
The CSN Series of closed loop current sensors are based on the principles of the Magnetoresistive or Hall effects, and the null balance or zero magnetic flux method (feedback system). The magnetic flux in the sensor core is constantly controlled at zero. The amount of current required to balance zero flux is the measure of the primary current flowing through the conductor, multiplied by the ratio of the primary to secondary windings. This closed loop current is the output from the device and presents an image of the primary current reduced by the number of secondary turns at any time. This current can be expressed as a voltage by passing it through a resistor.
Enligt databladet så matar man den med +/-15V och rekommenderad last är 100 ohms motstånd. Inre resistans 90 ohm. Den har 1000 varvs lindning. Strömmen man matar in på sekundären är 10mA plus utsignalens ström.

Är det någon som kan förklara hur sambandet ser ut mellan strömmen på primärsidan och spänningen över motsåndet på sekundären? Får jag helt enkelt ut en ström på 1/1000 på sekundären, av vad strömmen är på primärsidan, om primären är lindad ett varv?
Senast redigerad av janaf 23 maj 2011, 22:29:26, redigerad totalt 1 gång.
janaf
EF Sponsor

Re: Strömmätning med CSNA111

Inlägg av janaf »

Jag hittade en uppgift i ett annat datablad som sa output: 50mA for 50A så det var nog så enkelt som att sekundärströmmen är 1/1000 gånger antal varv på primären. Jag får testa i morgon...
Skriv svar