Vad är detta och vilken funktion har den? (minibil kompnent)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peo007

Re: Vad är detta och vilken funktion har den? (minibil kompn

Inlägg av peo007 »

Öhhhh!

Det sitter ju en säkring på schemat!
Det enda som inte är avsäkrat är ju startmotorn
och de brukar aldrig vara avsäkrade. :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det har du rätt i, då är det omöjligt att "bränna" batteriet annat än om det är kortslutning i startmotorn och man håller inne startreläet i lång tid - eller väldigt väldigt långsamt genom överladdning.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Jag ritade ihop ett schema som det brukar se ut i en sån motor (om den har brytartändning) :
(Din blåa kabel skulle kunna komma från "I01" och den svarta från "I03")
Schema.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vind

Inlägg av Vind »

Hej igen.
Nu har jag mätt och mellan blå och svart, när jag lossat kontakten där blå blir grön och svart blir gul/svart. Resultatet var att när motorn är igång ger det mellan 12-15V (AC). Antar att detta då är laddkretsen vi talar om.

När man kopplat isär denna kontakt går det inte att stoppa motorn med stoppknappen eller tändningslåset vilket bör vara logiskt.

Då skall vi bara reda ut vad som skall kopplas bort och vad som saknas. Käns som om det saknas nägot...

Den okända komponenten verkar vara någon typ av laddningsrelä/likriktare. Hur kan man mäta upp en sådan?

//Vind
Sonar

Inlägg av Sonar »

Okeys, men du skall inte mäta mot svart, då mäter du antagligen spolen som ger tändsystemet ström, utan mät mot motorns jord istället.
I min ritning ovan så motsvaras nog "I03" din svarta kabel, du skall mäta mellan "I01" (din blå) och "I02" (motorns jord).
Vind

Inlägg av Vind »

När jag mätte mellan blå och svart hade jag motorn igång utan batteri, hade startat den med en hjälpstart som nu var bortkopplad. Så någon annan ström källa än laddkretsen fans inte. När jag mätte mellan blå och jord, motorn, fick jag inget resultat inte heller med den svarta mot jord. Skall kolla detta igen i morgon.

//Vind
Sonar

Inlägg av Sonar »

Ok, låter ju kanske som att du inte har nån laddspole alls då...?
Om du kollar på schemat mitt så ser du att det finns två spolar, den som heter "T1" är en spole som genererar ström till tändningen och känns oftast igen på att den har fler varv med tunnare tråd än den som sitter på positionen "T2".

Om du nu mäter mellan T1 och jord så mäter du spänning som T1 genererar.
Det kanske inte är ett korrekt antagande av mig att just din ser ut som på mitt schema dock.

Men om du kan öppna motorns tändkåpa och verifiera kablar mm. så kanske det blir lättare att utröna det hela.

Jag är dock tämligen säker på att din svarta kabel från motorn faktiskt är från brytarspetsen, när du jordar denna kabel så skall motorn stanna (man kortsluter tändningen då), och det ser så ut i ditt schema åxå.
Skriv svar