Ranstam skrev:Jesus pratade ju om att vända andra kinden till, och det fungerar faktiskt oftast(dock finns undantag).
//Alexander
Om du med "Jesus" syftar på den mytomspunna karaktären som figurerar i en samling urgammla dokument av tvivelaktig trovärdighet, är "vi" säkra på att han verkligen sade så?
För övrigt så blir den som vänder andra kinden till totalt underkastad den dominante då den dominante inser att den som vänder kinden till kan köras över totalt. Det blir för övrigt ännu mer uppmaningar till underkastelse om man läser vidare förbi det där om kinden.
Beklagar OT men att citera bergspredikan i det här fallet är irrelevant.
Grym, det är inte frågan om en stoor antenn, wlan antennen som jag har är ca 25x25cm och helt platt och just nu oanvänd. Den handhållna för elstängselet vet jag inte hur den blir, men stor lär den inte bli då jag ska smidigt kunna bära den med mej. Och vad gäller am-radio och riktantenn, så tycker jag det var ett bra tips för att hålla koll på elstängselet, inte henne!
Ranstam, det är inte synd om henne, vi gör egentligen ingenting annat än lite förberedelser för eventuella situationer. Vi gör ingenting i övrigt för att reta henne, mer än att svara upp mot påhopp och anmälningar. Som sagt, det är bättre att förekomma än förkommas.
Fast situationer kan ju kanske tolkas på olika sätt som för ca ett år sedan. Vi skulle köra skräp till tippen. Så jag körde fram bilen för att backa ner och koppla kärran. Då fick jag se något gult som galopperade i hennes trädgård mot vägen, tänkte inte så mycket på det då. Kopplade kärran, körde fram, såg gul galopp igen. Backade in på tomten och lastade. Sedan hade vi skräp i övre delen av tomten så jag körde dit, och gissa, jo, gul galopp. Vi bestämde oss för att ta en kopp innan vi åkte, så jag körde fram igen och, gul galopp, för att backa ner bilen så att den inte stod i vägen. Kärran kom lite dumt när jag hade parkerat och fan for väl lite i mig, jag hade nog klarat det utan, men så jag startade och rättade till, gul galopp. Vi fikade snabbt och åkte iväg. När vi passerade henne så var det gul galopp men inte lika snabb som tidigare och hon hann inte fram till vägen.
Fy på oss, att hon fick springa i onödan!
JonanB, din tolkninga av situationen och bibeltexten tycker jag är korrekt, det är ganska korkat att bli träffad två gånger, bättre att se till att slagen blir verkningslösa.
Helgen bestod mest av diverse trädgårdsarbete, radion som jag sett ut var tillfälligt slut på feltema.
Jag har inte hittat någon lämplig på annat ställe än. På Elgiganten tittade dom konstigt på mig. "AM?" och visade mig någon pryttel till en mobiltelefon för ett par tre tusen.
Lite dokumeterat blev det, en svart fet falukorvsjägare inne på vår tomt, dock ej grävandes i rabatter eller trädgårdsland.
Men som jag tolkar de svar och kommentarer jag fått så kan verkar det föga troligt att ett elstängsel skulle slå ut wlan eller dect. CT1-telefoner så är dom förbjudna. Samt två stora skorstenar med spirorör kan vara en troligare orsak till att "dator och telefon är omöjlig att använda i vissa delar av huset".
Vi slutar där så länge, om inte någon har någon lysande teori om det tekniska.
Om ett paket på WLAN slås ut varje sekund, hur märks det för en vanlig användare?
Svaret är: inte alls! Det skulle kräva en del kunnande att ens hitta hur många paket som blev förlorade och jag känner mig ganska säker på att kärringen inte håller på med sånt.
DECT fungerar på samma sätt med paket efter vad jag vet. Jag har själv DECT och när jag är "långt borta" från huset kan den blippa och "bloipa" på lustiga sätt om ett samtal är igång men då pratar vi om gränsfall där kanske 50% eller mer av paketen faller bort.
Ett paket som kommer bort/störs ut är faktisk inget man hör.
Så jag är helt säker på att du kan vara alldeles lugn på den tekniska sidan.
Skulle kärringen ha en skittelefon är det knappast ditt fel men då hon ju inte kan se annat än att alla andra än hon gör fel kan det helt enkelt inte vara så att hennes telefon är dålig eller att basen är placerat otroligt fel.
Jo, wlan sänder om paket och omsändningarna ute på stora stygga internet är förmodligen betydligt fler.
De enklare "röst"-protokollen skiter i förlorade paket och lägger ut ett "0"-värde, medans de mest avancerade kan lägga ut ett mer statistiskt beräknat värde.
Presenterar man sakliga och korrekta argument, i det här fallet för elsäkerhetsverket, så dom ser att man har riktigt torrt på fötterna och inte svammlar. Då har man dom på "sin sida" och de får ta bråket med henne, vi slipper den delen, i alla fall tills hon kommer på något nytt.
Haha, Johan, men det behövs inte så avancerade konstverk för en reaktion och självbevarelsedriften är i mitt tycke extremt obefintlig. Men jag har sett bilder på andra konstverk som passar bättre i en idyllisk trädgård, två stycken buksbom mot grannen, den ena klippt i form av en hand som ger fingeret, den andra i form av ett fruntimmer som böjer sig framåt och visar bakpartiet ordentligt. Vår buksbom lär nog aldrig bli så stor, sorken är förtjust i rötterna... .
(Hmm, jag tror jag börjar få tangentbordssylexi... .)
Ditt första inlägg i denna tråd har genererat 7 sidor och 96 inlägg. Jag begriper inte varför du är så oroligt för Elsäkerhetsverket så att du måste lägga så mycket krut på detta.
Myndigheten kommer ut och mäter ifall de tycker det är viktigt. Hittar de brister hos en anläggning kontaktar de ägaren för att se om det går att hitta en lösning. Finns det inte förutsättningar för en samförståndslösning har myndigheten möjlighet att döma ut vite ifall anläggningen inte åtgärdas eller tas ur drift inom ett visst utsatt datum. Konstigare än så är det inte. Om anläggningen har brister som innebär att den stör andra applikationer så se myndigheten detta på sina mätinstrument. Det innebär att du inte kan argumentera dig bort från problemet så du behöver inte heller bygga upp en massa kunskap om detaljer i protkoll för DECT-telefoner och WLAN. Bortkastad tid så att säga. Lägg istället fokus på underhållet eller luta dig tillbaka och vänta på att Elsäkerhetsverket kommer ut och mäter igen.
Å andra sidan är det kanske sunt med litet mer nyanserade infallsvinklar för att få ett bättre överblick över situationen som sådan, man själv ser ju sin vinkel, men man missar ibland hur det kan uppfattas av eventuell tredjepart och det är ju det som är väsentligt om man tex behöver koppla in oberoende granskningsfolk.
Johanb, varför lägga tid på ett problem som uppenbarligen inte är ett problem? Elstängslet stör inte så länge underhållet av anläggningen är bra och det har ju Ulf berättat i ett inlägg för länge sedan. Därför behöver han inte lägga ned en massa tid för att hitta argument i en eventuell dialog med myndigheten.
Labmaster, vi har råkat ut ett par gånger för beslut som inte har haft någon verklig förankring. När besluten har ifrågasatts med fakta så har de ändrats ganska fort och handläggaren fått nytt arbetsområde. Problemet är att få till ändring av beslut tar tid, tid som kan påverka verksamheten.
Dessutom vill jag alltid lära mig mer och få nya infallsvinklar.
Kunskap är en lätt börda.
Haha, hon tycker hon har störningar?!! Jag bor 25-30m från järnvägen. Vårt ADSL brukar ganska ofta slå's ut när tåget når den lednings-sektion (transformator) som passerar utanför vårt hus.
Så när ADSL går ner, då vet vi att ett lok är på ingång.
Sen i smällkalla vintern när det sprakar ystert mellan lok/ledning så funkar inte ADSL alls. Då kan det bli ca 3-5 minuter utan "nätet" tills loket lämnat ledningen och bytt till ny transformator.
...annars så går ADSL "som tåget" typ 7mbit down 0,8up 20-25mS svarstid... fast idag är jag tydligen cappad på 2mbit... dom undersöker väl mina klagomål igen....
labmaster:
Jag kan väl bara säga grattis till ett lätt och problemfritt liv helt utan erfarenhet från besvärliga människor, du borde dock inte utgå ifrån att alla är lika lyckligt lottade.
Ja, det var ju verkligen inte meningen att väcka anstöt eller försöka släta över någonting. Jag har haft en del kontakt med folk som mått psykiskt dåligt och inte fungerat socialt och det är väldigt tråkigt när det händer. Ni har nog rätt angående bibeln, det gick ju som bekant inte så bra för Jesus själv direkt...
Har du funderat på att skaffa en vakthund? Det håller effektivt folk på avstånd och är väldigt tryggt att ha med sig. Det finns en hel del hundar som måste omplaceras på grund av att dom har revir/vakt beteende, och om man bor på landet och inte har barn eller sådant så kan hunden ofta vara en väldigt trevlig kamrat. Det händer att folk köper bla Kavkazskaja ovtjarka för att dom ser så snälla och gosiga ut, men när dom upptäcker att hunden inte är så lämpad till sällskapshund i lägenhet med familj så får dom försöka hitta ett nytt hem till dom. Jag har aldrig haft någon själv, men dom jag träffat har jag inte gått i närheten av även om det har varit bekanta som haft dom. Östtyskarna använde dom för att hindra folk att fly över muren, och då fungerar dom säkert till att hålla grannen ute också
//Alexander
Senast redigerad av Anonym2 23 maj 2011, 22:36:55, redigerad totalt 1 gång.