Hepp!
Jag hittade en gammal radio i soprummet här om dagen som jag har lyckats löda om hörlursuttaget till line-in-ingång, så just nu är jag sjukt stolt eftersom jag inte brukar pilla särskilt mycket med sånt här annars. Vidare har jag tänkt driva radion med ett fritidsbatteri på 12 V, men då är problemet att standarddrivkällan är antingen AC 220-240V, AC 110-120V eller DC 9V via 6 st 1,5V-batterier. Hur känsligt borde sånt här vara egentligen, borde det fungera att koppla in mitt batteri direkt på 9V-inputen, eller kan den paja då?
Jag har mätt lite och konstaterat att växelströmstransformatorn ger c:a 9V. Men sen har jag även mätt upp lite på den största kondensatorn på kretskortet, som jag gissar har med likriktningen att göra, och genom den går det 12V DC. Är det så att likriktaren transformerar upp spänningen på något sätt igen eller hur brukar det fungera? Borde jag kanske kunna koppla in mitt batteri direkt via den istället då?
Kan jag driva radion på 12V?
Re: Kan jag driva radion på 12V?
sådana maskiner brukar inte dra mycket ström alls om man inte envisas att köra på högsta volym hela tiden.
ett bilbatteri som är laddad ligger inte på 12 Volt - utan snarare runt 13 Volt, sitter det laddare på den eller i bilen och motorn snurrar så kan spänning gå upp till 14.4 tom. 15 Volt - dvs. det är ganska mycket mera än 9 Volt.
en snabbfix är att bygga in en zenerdiod på 3.9 Volt i serie ( rätt vänd - dvs. 'fel' vänt och skulle blockera strömmen om det hade varit en vanlig diod) med +-ledaren i sladden mot radion - då snor den bort ca 4 Volt när den passerar dioden och du får dina 9 volt till radion - ofta är det ingen problem för radion om spänningen varierar mellan 6 - 10 Volt då det är naturliga området mellan nytt batterisats till en helt slutkörd dito.
ett bilbatteri som är laddad ligger inte på 12 Volt - utan snarare runt 13 Volt, sitter det laddare på den eller i bilen och motorn snurrar så kan spänning gå upp till 14.4 tom. 15 Volt - dvs. det är ganska mycket mera än 9 Volt.
en snabbfix är att bygga in en zenerdiod på 3.9 Volt i serie ( rätt vänd - dvs. 'fel' vänt och skulle blockera strömmen om det hade varit en vanlig diod) med +-ledaren i sladden mot radion - då snor den bort ca 4 Volt när den passerar dioden och du får dina 9 volt till radion - ofta är det ingen problem för radion om spänningen varierar mellan 6 - 10 Volt då det är naturliga området mellan nytt batterisats till en helt slutkörd dito.
Hej M at s
Du kanske kan driva din radio på 12V men du skall inte vara säker på detta.
En växelströmstransformator som du skriver om i ditt inlägg transformerar normalt ned spänningen till lämplig nivå. Efter likriktaren där den stora kondensatorn sitter på ditt kretskort är det likspänning som är cirka 1,4 gånger högre än den nedtransformerade växelspänningen, i ditt fall 12 volt. På kretskortet sitter en spänningsregulator som skapar 9 volt ut i DC-kontakten.
Det finns i huvudsak två alternativa lösningar. 1) Montera bort den stora kondensatorn där du mäter 12V och kapa av 220 volt anslutningen. Du kan med fördel även löda bort transformatorn. Löd sedan in två trådar där den stora kondensatorn satt som du ansluter till ditt batteri. 2) Skaffa en spänningsstabilisator typ L7809 och två små elektrolytkondensatorer vars värden du finner i databladet.
Lycka till!
Du kanske kan driva din radio på 12V men du skall inte vara säker på detta.
En växelströmstransformator som du skriver om i ditt inlägg transformerar normalt ned spänningen till lämplig nivå. Efter likriktaren där den stora kondensatorn sitter på ditt kretskort är det likspänning som är cirka 1,4 gånger högre än den nedtransformerade växelspänningen, i ditt fall 12 volt. På kretskortet sitter en spänningsregulator som skapar 9 volt ut i DC-kontakten.
Det finns i huvudsak två alternativa lösningar. 1) Montera bort den stora kondensatorn där du mäter 12V och kapa av 220 volt anslutningen. Du kan med fördel även löda bort transformatorn. Löd sedan in två trådar där den stora kondensatorn satt som du ansluter till ditt batteri. 2) Skaffa en spänningsstabilisator typ L7809 och två små elektrolytkondensatorer vars värden du finner i databladet.
Lycka till!
Tack för svaren! Jag lödde bort transformatorn och kopplade in batteriet istället för kondensatorn och det fungerar helt otroligt bra. Så nu har jag nog århundradets bästa anläggning för parkhäng, och har inte betalat ett enda spänn!