Dubbelmatning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markus123

Dubbelmatning

Inlägg av markus123 »

Finns det nått bra sätt att bygga en 'dubbel matning' t.ex +- 8V när man har en enkelmatning in till kretsen (24V). Har funderat på använda två spänningsregulatorer (en positiv och en negativ) men det verkar inte fungera.
Behöver dubbelmatning till diverse OP-förstärkare men skulle vilja slippa ha två matningar in. Spänningsdelning med resistorer funkar inte heller nå bra för att åstadkomma spänningsdelning.
janaf
EF Sponsor

Re: Dubbelmatning

Inlägg av janaf »

Spänningsdelning med två regulatorer funkar inte men det går med fyra och en lite speciell och lite krånglig kopplig.

Enklast om det är små strömstyrkor är att använda en extra OP-amp för att generera en mittpunkt. Det förutsätter att din dubbelmatade krets inte har jord samma som 0-24V. Jag har i och för sig OP-ampar som klarar ett par ampere också om det behövs :-)

Det finns många andra sätt också, om man vet hur mycket ström du behöver och om strömmen är någorlunda jämnt fördelad mellan plus och minus vilket den är om det är för ljud.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

nix det funkar inte

behöver du ha dubbel matningspänning?, och om så, är nollan i kretsen samma som nollan på matningspänningen?

det går att göra en virtuell nolla mitt emellan 24/0v på 12v, men det beror på vad man ska göra om det funkar

annars så finns det wn del olika sätt att göra det på
ex switchade regulatorer som kan ge negativ spänning från positiv

förklara mera vad du har och vad du behöver göra
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det beror på hur din 24V matning är! Är den flytande, så att den inte har någon låsning till 0V (gnd), går det bara bra. Är matningen inte flytande så går det enkelt, om man switchar och tar bort likspänningsnivån med en konding och sedan låser den positiva delen till 0V. Att på det viset ta ut någon större ström är inte att tänka på.

Med en switchad spänningsregulator med trafo går det bara fina fisken.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Oftast behöver man ingen faktisk nolla när man håller på med op-amp! Väldigt ofta kan man lägga ett DC arbetspunkt med ett par motstånd och det håller sedan rätt igenom.

Men då ingen mer information ges blir svaret ganska begränsat.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag har en IC i "bra att ha lådan", en LTC1044.
Har du en eller 2 sådana så kan du kanske få till en lösning.

http://www.supplyframe.com/partsearchse ... erName=DSA

EDIT:
upptäckte att jag även har en ICL7660 liggandes.
Funkar nog också.

http://www.supplyframe.com/partsearchse ... erName=DSA
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Du kan bygga en mittnolla av en effekt-OP och dina två regulatorer. OP-n skall kunna driva lika mycket ström som du behöver ta ut från aggregatet. Ev kan du ta en lite OP, t.ex. 741 och ett par N/P-transistorer för att få tillräckligt med ström. Säg till om du inte klarar det, så kommer ett litet schema.
markus123

Inlägg av markus123 »

grym skrev:välkommen till forumet

nix det funkar inte

behöver du ha dubbel matningspänning?, och om så, är nollan i kretsen samma som nollan på matningspänningen?

det går att göra en virtuell nolla mitt emellan 24/0v på 12v, men det beror på vad man ska göra om det funkar

annars så finns det wn del olika sätt att göra det på
ex switchade regulatorer som kan ge negativ spänning från positiv

förklara mera vad du har och vad du behöver göra
Tack!
En virtuell jord på 12V funkar nog.
Lite förenklat kan man säga att jag använder en fotodetektor för att ta emot en optisk insignal ifrån en fiber. En OP förstärker signalen som sedan ska in i en A/D-omvandlare. Mitt problem var hur jag skulle få till en enkel billig 'dubbelmatning' (heter det så?) med en nollpunkt. Gjorde en lösning med en differentialförstärkare som ioförsig som fungerade men en dubbelmatning blir nog bättre.
Senast redigerad av markus123 22 maj 2011, 23:18:26, redigerad totalt 1 gång.
markus123

Inlägg av markus123 »

Gustav180 skrev:Du kan bygga en mittnolla av en effekt-OP och dina två regulatorer. OP-n skall kunna driva lika mycket ström som du behöver ta ut från aggregatet. Ev kan du ta en lite OP, t.ex. 741 och ett par N/P-transistorer för att få tillräckligt med ström. Säg till om du inte klarar det, så kommer ett litet schema.

Tror jag förstår hur du menar men du får gärna bifoga ett schema
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vad är budgeten?
Jag kör alltid små switchade moduler från Elfa eller farnell, det finns en uppsjö för typ 100:/st.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Marcus123.

Här kommer ett förslag på lösning. Med 24 V in kan du ta ut max +/-9V från den här kopplingen. Om inspänningen är någorlunda stabil, så kan 78- och 79 stabbarna utelämnas och du tar ut +/- 12 V. För den vänstra kopplingen, tänk på att OP-förstärkaren skall kunna leverera lika hög ström som du vill ta ut från + och -. För den högra gäller detta för transistorerna. Jag vet ju inte vad du vill kunna ta ut och hur mycket 24V kan lämna. För lite experiment med OP-förstärkare räcker det ofta med ca 200 mA. De flesta OP fungerar med +/-5V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar