Problem med Nortel 1535 IP-telefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Problem med Nortel 1535 IP-telefon

Inlägg av peterosd »

Hej.

Köpte en Nortel 1535 IP-telefon för en vecka sedan och har börjat få problem med att telefonen blir väldigt seg när man lyfter på luren. När jag ska ringa ett samtal oavsett om det är via lur eller högtalarfunktion så får jag inget ljud och det händer inget när man trycker på några knappar och det är inget ljud i vare sig lur eller högtalare. Skärmen visar inmatningfönstret för siffrorna i telefonnumret, men som sagt inget matas in... När man har lagt på luren så tar det ca 5 minuter innan jag kan gå in i telefonens olika menyer/inställningar och telefonen är som "vanligt", så länge jag inte lyfter lur/högtalarfunktion.

Telefonen fungerar hur bra som helst ett tag efter att den startas om genom att dra ur DC-pluggen och telefonen registrerar sig mot både den egna Asterisk-servern såväl som andra servrar. Och är fortfarande registrerad när problemen uppstår... Problemet uppstår från någon minut efter att telefonen startat upp till någon/några timmar.

Telefonen är köpt på ebay i England och jag har varit i kontakt med säljaren och får skicka tillbaka telefonen, så det är egentligen inga problem, men...

Frågan är om det är någon annan som liknande problem?

Jag såg i någon annan tråd att det är fler från forumet som köpt denna telefon... Det är lite intressant då jag kan välja att få en ny telefon eller pengarna tillbaka och satsa på något annan telefon.

// Peter
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Problem med Nortel 1535 IP-telefon

Inlägg av jadler »

Det kan ha varit jag som tipsade om den telefonen här från början, eller så har du läst om den på andra ställen. Jag har inte köpt någon själv, även om jag är sugen, så jag kan inte hjälpa dig utifrån egna erfarenheter. Dock är mitt intryck från bl.a. Nerd Vittles att det i grunden är en bra telefon och att det finns många som är väldigt nöjda med den.

I hans forum beskriver folk bland annat hur de får den att bli en mer allmän Linux-server, så jag gissar att det finns många där som kan hjälpa dig att både felsöka och lösa de problem du har. Du kan bland annat få hjälp med länkar till senaste firmware och annat. Det är helt klart dit jag skulle vända mig om jag hade en sådan telefon och hade problem med den.

Lycka till!
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Problem med Nortel 1535 IP-telefon

Inlägg av danielr112 »

Telefonen i sig är riktigt jäkla buggig. Har själv inte orkat lägga ner nån tid i att forska om det. Men både seghet och konstiga fenomen uppstår. Men förutom det så funkar den ok.
peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Re: Problem med Nortel 1535 IP-telefon

Inlägg av peterosd »

Jag har varit inne och kikat på det som Nerd Vittles skrivit om telefonen. Den nyaste firmwaren är redan installerad i telefonen 0.2.89 och det går bara hitta några äldre versionen (0.2.50 och 0.2.79)

Jag har testat lite i helgen och funderar på om det kan vara några dåliga lödningar (eller komponenter) i telefonen som gör att den beter sig som den gör. När telefonen varit urkopplad ett par timmar så tenderar den att fungerar längre innan problemen uppstår, än när den startas om och telefonen är uppe i "arbetstemperatur"... Men det kan ju lika gärna vara en bugg i programvaran som danielr112 skriver.

Segheten har jag upplevt men inga andra konstiga fenomen (än så länge), men du kanske kan utveckla det lite danielr112?


// Peter
Skriv svar