stiftlist distans 18mm

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

stiftlist distans 18mm

Inlägg av jesse »

Ska montera två kretskort ovanpå varandra och hade tänkt sammanfoga dem med två 2x10 poliga stiftlister (2.54mm) på det undre kortet med en motsvarande "female header" på övre kortet.

Problemet är att jag behöver ha en distans på 18 mm mellan korten (det är OK med upp till 20 mm).

En standard stiftlist + header blir bara 11-12 mm distans. (8.5 mm själva headern plus 3.5 mm för stiftlistens bas.)

Hur hittar jag högre headers / stift ? Eller finns det andra sorts kontakter som skulle funka bättre? Jag behöver ungefär 40 poler mellan korten.

Jag vill inte löda ihop korten - de ska gå att ta isär.
DSCN6009.JPG
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
barbarossa
EF Sponsor

Re: stiftlist distans 18mm

Inlägg av barbarossa »

Jag har sett IDC kontakter monterade på kortkant och flatkabel mellan. Det är inte lika enkelt som stiftlist men funktionellt.
beangan

Inlägg av beangan »

jag har höga stiftlister, kan ta en titt när jag kommer hem. Men dom är i mindre bitar och enkelradiga. Är det bara några få kort du ska ha eller större produktion?

Edit: kom hem nu och tog bilder.

va desvärre bara 8 pinnar men det går ju att mixtra till om det bara är några få kort.
IMG_5261.JPG
Finns några stycken ;)
IMG_5263.JPG
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

eqlazer

Inlägg av eqlazer »

http://samtec.com/ har annars de flesta varianter, går att beställa direkt från sidan.
sneaky

Inlägg av sneaky »

En variant kan ju vara att använda svarvade hylslister, de går ju nämligen att stapla på varandra.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag gillar inte svarvade. Jag tycker de har för dålig friktion, dvs hoppar isär för lätt. I alla fall de jag testat.
Och det ska helst vara stabilt och snyggt. Det handlar om max 10 kretskort om året.

Beangan: De där var intressanta. Och köper jag en bunt av dig ska de nog räcka ett tag.
Utan motsvarande hål-list så mäter ju dessa 15mm mellan plastlisternas ytterkanter... Men i och med att stiften är längre i ena änden går det ju bra att löda dem på 18 mm distans. Problemet är kanske att jag vill kunna ta isär dem vid behov, utan att behöva löda / löda loss. Och om jag sätter en hål-list på kommer det att bli 23.5 mm mellan korten... Lite i längsta laget (hade helst haft max 20mm) men jag tror jag kan acceptera det. Jag skickar ett PM. :)

(det är ju helt omöjligt att sära på två dubbelsidiga kretskort lödade ihop med två långa stiftlister - plasten smälter, kopparringarna lossnar och stiften förstörs... :evil: )
beangan

Inlägg av beangan »

Det går ju att modda dom om det inte är många kort, plasten går att flytta på hyffsat lätt. Jag har själv tryckt ihop dom lite ibland när jag tycker det bygger för mycket. och sedan klippt av resterna när jag lött fast dom. Lite jobb kanske men det funkar :wink:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

beangan:

Jag tackar extra en gång för de stiftlister du skickade. De passade perfekt. Visserligen brydde jag mig inte om att använda hyls-lister , utan jag lödade båda korten direkt på stiftlisten. Dels för att avståndet då blev perfekt utan någon moddning, dels för att jag inte behöver dela på korten (Jag kunde felsöka första kortet innan jag lödde på det andra. Fanns dock inga fel :) ) Här kommer lite bilder:
DSCN6095.JPG
DSCN6093.JPG
DSCN6104.JPG
Här ett annat dubbelkort, detta bara med 4 portar:
DSCN6108.JPG
beangan

Inlägg av beangan »

Så bra att det funkar.

Vad ska dom där korten göra? såg intressant ut :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ett förgreningskort för datainsamling. Det har dessutom en 2-kanalig AD-omvandlare ombord.
Skriv svar