(mis)Använda P-ATA för A/D sampling?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

(mis)Använda P-ATA för A/D sampling?

Inlägg av blueint »

Det går troligtvis att nyttja P-ATA bussen för att skapa sig ett litet snabbt oscilloskop eller logikanalysator etc.. med lite buss trixande. Kikade nämligen lite på ATA-2 specifikationen. Om man kopplar in en hårddiskkontroller som stödjer t.ex UltraDMA samt en switch som t.ex 74-245 på databussen mellan datorn och disken så att när datorn startar så frågar den diskkontrollern vad den stödjer. Operativsystemet noterar och när man sedan läser sektorer så ställer operativsystemet in chipset i UltraDMA läge. Samtidigt har man kopplat så att endast när AEN+ IOR är aktiva switchas istället t.ex en A/D in på bussen. Som datorn behandlar som det var disksektorer.

Hurvida IOR jobbar synkront är en annan sak.. :humm:
(men mer troligt än PIO iaf)

Risk att det blir tapp mellan sektorer också på några cykler.
janaf
EF Sponsor

Re: (mis)Använda P-ATA för A/D sampling?

Inlägg av janaf »

Kan man använda eSATA på liknande sätt med PNP?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Beror på vad du menar med PNP..

Men externa eSATA <-> P-ATA enheter borde kunna användas för att plocka in A/D data eller liknande.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Det blir troligtvis svårt att få en jämn inläsning av data via en SATA->PATA adapter. SATA och PATA har inget att gör med varandra på lägre nivå än applikationslagret så det är mycket upp till adaptern hur den är implementerad. Det finns egentligen inte ens något som säger att ens enskilda sektorer kommer att överföras helt oavbrutet. Man kan ju testa men det är tveksamt om det blir bra. Då är det nog lättare att få till något ifall man bygger en simpel buffert emellan med en FPGA som samplar bussen på ena sidan och skickar på PATA med rätt flödeskontroll.

Vill man köra SATA så är det bättre att köra direkt då man har mycket mer kontroll på överföringen. Det är dock inget trivialt protokoll och kräver en FPGA med någon form av 1.5 gbps-länk.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

blueint skrev:Beror på vad du menar med PNP..
Jag spånade mest. Menade pluganpray, tänkte på att OSet (win i all fall) brukar bli totalt förvirrat om man plockar bort en icke-plugandplay disk under drift, alltsp vad skulle hända om man kopplar om en P-ATA under drift. Men jag vet noll om det.

Om det krävs en FPGA för eSATA så finns ju FPGA-moduler färdiga med gigabit ethernetanslutnig etc och då kan man ju låta FPGAn behandla data, buffra etc efter behov. Men nu börjar jag vandra iväg långt. Jag borde nog hålla mig till att få aktiva proben jag skrivit om, att fungera. Då skulel det ju vara snyggt att kunna koppla ihop den med något också.....
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag vet att det finns superkretsar som fixar allt(tm), t.ex direkt PCI-express interface. Men tanken var att nyttja en vanligt förekommande bus för ett enkelt hårdvaruhack. För ISA-bus borde det gå att med en D-vippa, oscillator, A/D och 4 ggr ingående klockhastighet för att få till en vettig inmatningsenhet för mätvärden. Buffert är bra, men blir mer komplicerat.

Med en skillnad i klockhastighet på 4x så blir det 2 samplingar per halvcykel till den klocka som driver t.ex en A/D. Så att oavsett hur mycket klockorna driver ur fas så finns det minst en cykel som ligger så att den hinner hämta mätvärdet innan nästa kommer.

Synkning sker genom att D-vippan sätts till 1 av ingånde klockpuls vilket kopplas till DRQ. För nollställning används /IOR (/IOW). /IOR kan också kopplas till A/D:ns output enable (/OE).
Skriv svar