Program för borrning av kretskort

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
nlinus

Program för borrning av kretskort

Inlägg av nlinus »

...eller snarare för att visa bilden från en kamera placerad i linje med spindelaxeln (på motsatt sida av kortet) när man borrar kretskort.
Ett "sikte" placeras på bilden, precis i centrum av borren, och används som riktmedel. Siktets position går att justera i programmet, så att kameran inte behöver flyttas omkring när den väl är monterad.

Tanken var att använda detta tillsammans med min kretskortsborrmaskin, så snart den är klar.

Har inte hunnit prova det "på riktigt" själv då min maskin ej är klar, men om någon är intresserad så skickar jag gärna en testversion. Blir gratis för alla senare, men tills vidare lämnar jag bara ut det till ett par testpersoner.

Någon som är intresserad? Kunde vara intressant att se om det funkar med andra webbkameror/mikroskopkameror än min egen. :)

Programmet körs i Windows, och kräver att man har .NET Framework 3.5 installerat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grubs

Re: Program för borrning av kretskort

Inlägg av grubs »

Ehm, blir det inte väldigt instabilt om du har ett stort hål i undersidan av bordet?

Är det inte enklare att dra fast kameran på ovansidan, så nära borret som möjligt men med ett konstant avstånd från bordet och minsta möjliga vinkel in.
Det borde vara ganska enkelt att kalibrera hårkorset så länge tjockleken på kretskortet är ungefär samma och eventuellt en liten ruta för att räkna om för olika tjocklekar om det nu skulle vara aktuellt med sådan precision. Du slipper samtidigt skit på linsen och kan sätta ett munstycke för att blåsa/suga bort skräpet som blir. på kretskortet.
Man skulle kunna sätta kameran på den rörliga delen också, men det blir mycket jobbigare att räkna om positionen under rörelsen i z-led.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Ett stort hål? Varför ett stort?
Ett hål bör man ju ha i vilket fall, och om det är 10mm i diameter gör väl inget antar jag.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Ja, intresserad men jag har ingen maskin att testa på ännu. Kommer :-)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Programmet fungerade alldeles utomordentligt bra på min dator, men när en annan EF-medlem testade så visade det sig att hans webkamera skickade ut videoströmmen i ett helt annat format (YUY2). Då prorammet funkar så att det "ritar" markören direkt på videoströmmen så måste det ske på varje bildruta, och då måste den ju förstås avkodas.

Försökte rita ett kryss som "overlay" d.v.s i en kontroll ovanpå videoströmmen, men lyckades inte riktitg. Blev en massa flimmer. Antagligen för att varje ny bildruta "målar över" markören. Får se hur jag löser detta. Är väl inga större konstigheter att göra så den kan rita ett kryss på en YUY2-ström, men frågan är väl hur många andra format det finns.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Om du programmerar i två canavs lager så borde det bli bättre, alltså videon ritas på cavans A och krysset på cavans B.
Skriv svar