Dator startar ej efter strömavbrott
Re: Dator startar ej efter strömavbrott
Disken är DOS-disk som fungerar utan protester när jag pluggade in den på en P1'a.
Nu vart det inte så lyckat, eftersom jag inte kan använda PS2-mus och tangentbord.
Därför gjorde jag ett försök att sätta den i en P4, där vill den inte funka.
Kan det vara något annat typ av gränssnitt på P4'an, som gör att det inte funkar?
Nu vart det inte så lyckat, eftersom jag inte kan använda PS2-mus och tangentbord.
Därför gjorde jag ett försök att sätta den i en P4, där vill den inte funka.
Kan det vara något annat typ av gränssnitt på P4'an, som gör att det inte funkar?
Precis, man måste vara säker på hur disken är byglad och om man har en rak kabel eller en kabel som är gjord för Cable Select.blueint skrev:Det finns ett 4:e läge också "master only".
Positionen på sladden kan säkert också ha betydelse. Liksom en del tomtar som vänder kontakten fel i båda ändar. Med konsekvensen att när du ansluter en disk rätt så blir det fel.. :dead:
De bygligar jag kommit i kontakt med har varit:
Single Drive
Master
Master (Slave Present)
Slave
Cable Select
Alla finns såklart inte på alla diskar, men det gäller att ha koll på vilka sätt disken kan byglas på.
SATA är MYCKET smidigare:)
Jag såg inte ditt inlägg igår.tecno skrev:Hur är det inställt gällande avkänning av hdd i Bios? Kan ju vara så att den är fast inställd på en viss HDD, ställ in den så att det är automatisk avkänning.
Det märkliga är, att jag hittar inte autodetect i BIOS. Det är överhuvudtaget kanska tunnt med funktioner där.
Det låter som en logisk förklaring att den är "stummt" inställd. Jag ska göra ett nytt försök.
Nerre, funkar masterbyglingen på P1'an, borde det även funka på P4'an.
Förutsatt att det är likadan kabel ja. Men du har kanske flyttat över kabeln också?
Ok, det finns alltså olika sorts kablar?
Nej, jag har inte flyttat med kabeln.
Nej, jag har inte flyttat med kabeln.
- anders_bzn
- Kontakt:
Ja, det finns de med 40-ledare och de med 80-ledare. De med 80 "vet" var disken sitter och bestämmer om den master/slave (jämför twisten på floppy kabeln).
Nu har testat med några andra diskar också.
BIOS verkar inte hitta något, förutom originaldisken.
Mysko, finns det något annat ställe, än när man trycker F2 vid boot, att ställa in detta?
Mysko, finns det något annat ställe, än när man trycker F2 vid boot, att ställa in detta?
Har ögnat igenom tråden och jag skulle faktiskt rekommendera att du ser till att, i vilken dator som helst, gör en avbildning av disken för att sedan lägga denna i en virtuell maskin i exempelvis virtual box. Då blir det inga som helst problem att köra den i vilken dator som helst, en bra backup är enkel att ha (en kopia av imagen). Dessutom, om det kanske finns anledning till att ha separata datorer pga säkerhet, internetkopplingar od så kan man styra upp detta också.
Har du provat att stänga av alla övriga funktioner i BIOS för diskar?
Kanske har missat något inlägg, ber om ursäkt för detta isåfall
Har du provat att stänga av alla övriga funktioner i BIOS för diskar?
Kanske har missat något inlägg, ber om ursäkt för detta isåfall
- anders_bzn
- Kontakt:
Svårt att veta om man inte vet vad det är för moderkort. En typbetäckning på detta skulle kanske hjälp till.säter skrev:Nu har testat med några andra diskar också.
Nu har jag stoppat disken i ytterligare en maskin jag hittade på vinden.
Tyvärr verkar utgången till bildskärmen vara kass även på denna. Men jag märker att det Bootar upp som det ska.
Siemensdatorn har en diskkabel som är mer "finspunnen" än den gamla. Antar att det är en 80-trådars.
Jag har testat båda kablarna utan resultat.
Det måste vara något spök med BIOS i Siemensdatorn. Jag läste att det finns BIOS som är låsta, och bara grundläggande funktioner kan ändras.
Kan det vara något sådant jag blivit drabbad av?
Jag tragglar på så länge med P1'an. Problemet är att bildskärmsväxeln inte fungerar, ej heller mus och tangentbord.
Jag hittade nyligen ett litet Din-uttag på P1'an, vad kan detta vara till?
Provade att plugga i musen, inget resultat.
Tyvärr verkar utgången till bildskärmen vara kass även på denna. Men jag märker att det Bootar upp som det ska.
Siemensdatorn har en diskkabel som är mer "finspunnen" än den gamla. Antar att det är en 80-trådars.
Jag har testat båda kablarna utan resultat.
Det måste vara något spök med BIOS i Siemensdatorn. Jag läste att det finns BIOS som är låsta, och bara grundläggande funktioner kan ändras.
Kan det vara något sådant jag blivit drabbad av?
Jag tragglar på så länge med P1'an. Problemet är att bildskärmsväxeln inte fungerar, ej heller mus och tangentbord.
Jag hittade nyligen ett litet Din-uttag på P1'an, vad kan detta vara till?
Provade att plugga i musen, inget resultat.
Nu har jag fått fatt i en adapter mellan lilla och stora DIN-kontakten till tangentbordet.
Nu verkar det fungera fint tillsammans med bildskärmsväxeln.
Bevisligen var det tangentbord som behövdes för att växeln skulle hitta datorn.
Nu är det bara ett problem som återstår. Att få musen att fungera via bildskärmsväxeln.
För tillfället använder jag en extra mus till DOS-datorn. Seriemus med "boll".
Tror ni det kan fungera med en adapter serie/liten-DIN?
Sedan ställer jag åter frågan vad sjutton den lilla DIN-kontakten på P1'an har för funktion?
Jag får ingen funktion när jag pluggar i en PS2-mus.
Nu verkar det fungera fint tillsammans med bildskärmsväxeln.
Bevisligen var det tangentbord som behövdes för att växeln skulle hitta datorn.
Nu är det bara ett problem som återstår. Att få musen att fungera via bildskärmsväxeln.
För tillfället använder jag en extra mus till DOS-datorn. Seriemus med "boll".
Tror ni det kan fungera med en adapter serie/liten-DIN?
Sedan ställer jag åter frågan vad sjutton den lilla DIN-kontakten på P1'an har för funktion?
Jag får ingen funktion när jag pluggar i en PS2-mus.