Plasmaskärare Nertajet zip

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
daer

Plasmaskärare Nertajet zip

Inlägg av daer »

Helt ny på detta med plasmaskärare har aldrig använt en eller ens sett någon använda en. Så har jag sagt det om det senare skulle komma upp dumma frågor.
Trots detta har jag fått tag på en defekt gammal maskin, en Nertajet Zip. Det enda jag vet om den är att den är sedan sent 1980 tal.

Det första uppenbara problemet är att den inte stannar kvar i "kör" läge. När man slår på strömbrytaren till 1 börjar den vita lampan lysa. Vrider man vidare så klickar det i maskinen och den gröna tänds, men den förblir inte lysande när man släpper tillbaka strömbrytaren till 1 (återfjädrande).
Har följt och ritat av lite hur kablarna går och det verkar som om det är i "interlock" slingan som det är fel. Denna går igenom en tryckvakt på tryckluften, genom 2 termosäringar på den stora transfomatorn längst ner i maskinen. Till slut går den ut till handtaget hela vägen ut till huvudet. Mellan dessa anslutningar på huvudet är det ingen kontakt. Det är de skruvanslutningarna som sitter i själva plasten på bilden nedan. Den övre anslutningen är luft + huvudström. Den nedre är, gíssar jag, tändningen.

Har inte hittat något kopplingschema för just denna maskin, men en annan som har ett handtag som liknar det jag har.
Länk till denna: http://www.millerwelds.com/om/o284f_mil.pdf
Bifogar även schemat från denna så ni slipper ladda hem för att se.

Här ser set det ut som om den bara är inne och vänder i huvudet, kopplingen D - E. A - B är själva avtryckaren.
Har provat med att koppla ihop dessa anslutningar och då blir maskinen kvar i "klar" läge. Frågan är: Vågar man köra med dessa ihopkopplade? Vad skulle det kunna finnas i huvudet? Termosäkring? Bara en koll på att man anslutit slangpaketet?
Tycker alltid att man skall vara försiktig när man är ny på något och inte har full koll på hur saker och ting fungerar.

Eftersom det alltid är intressant med bilder, och man lättare får folk intresserade av ens problem så bifogar jag också några bilder från insidan av maskinen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
daer

Re: Plasmaskärare Nertajet zip

Inlägg av daer »

Vad gjorde man innan internet fanns? Sökte runt och hittat lite mera information.
Tydligen har jag ett "SAF CP 40R/100R" brännare. Heter det brännare på en plasma?
De två skruvterminalerna som jag hänvisade till i förra inlägget går tydligen till de två stiften på sidorna där man fäster gaskåpan (är det så den heter?). Man kan alltså inte få maskinen i "ready" om inte följande är uppfyllt:

1. tryckluft inkopplat, och inte för lågt tryck
2. Tranfomatorn inte överhettad
3. Gaskåpan fastsatt på brännaren

Nu gäller det bara att få tag på en gaskåpa. Skulle vilja testa om den fungerar utan att lägga ner för mycket pengar.
Vad kan hända om man kör utan gaskåpa?
Det borde inte vara helt utan problem eftersom man har bemödat sig att verkligen se till att man har en på. Bränner man sönder brännaren eftersom luftflödet blir felaktigt runt den?
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Hej !

Kolla med svetsmästaren ( www.svetsmastaren.se ) de kan garanterat ordna detta till SAF plasman.
Jag jobbade med dessa lite på 90 talet.
Annars kan du få tag på delar på , ( http://trafimetgroup.com )

Den gaskåpan gör kylningen med effektiv och fördelar luften runt munstycket.
Det går säkert att köra utan, men var försiktig när du tar isär munstycket, denna bygeln på gaskåpan är en förregling av säkerhets för att inte plasma/pilotbågen skall starta då.

/ ha det gott.
( brännare kallas det ( ev handbrännare / Maskinbrännare )

/ johan
daer

Inlägg av daer »

Tack för informationen. Det är skönt att få lite information när man inte har hållt på men något liknande innan.

Har tagit mod till mig och verkligen testa lite. Testade att skära lite på en 12mm bit. I 20 läget klarar den inte riktigt igenom, men i 40 var det inga problem. Var faktiskt enklare än jag väntat mig. Tycker att resultatet är helt OK med tanke på att jag varken höll jämt avstånd eller hastighet.
Det problem jag ser är att om man bara kör ut i luften utan någon bit. Då "spottar" pilotlågan en hel del. Har testat med olika lufttryck, från 4bar till 7bar (står 4-6 bak på maskinen). detta utan någon drastisk förbättring. Om det var något så var det bättre på låga tryck än höga.
Om man tar isär brännaren och ser på munstyckena så ser man att man har haft en roterande luft. Det inre munstycket var helt rent innan jag började testa. Tycker det ser ut som om lågan har dansat omkring därinne.

Är det någon som har någon ide om vad man skall göra åt detta problemet?

Bifogar bilder på munstyckena, testbit och en liten film på pilotlågan.
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Plasman är känslig för fukt i tryckluften eller particklar så sätt ett filter med Vattenavskiljare, det kan fungera.

/johan
daer

Inlägg av daer »

Tyvärr så sitter det redan nu en reglerventil och en separat vattenavskiljare. Det sitter även en uppsättning vid kompressorn så vatten borde inte vara problemet.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Siktar jag en gammal Bolinder Munktell svarv i bakgrunden i videon? :P
daer

Inlägg av daer »

Ja det är en gammal Munktell. Visserligen gammal och mycket sliten. Glappar både här och där. Inklämd mellan väggen och ett skåp står den också. Inte så nära att den inte går att använda.
Varför har man alltid en för liten verkstad? Om nu inte verkstaden är för liten så har man för lite maskiner. Men alltför ofta så är det båda!

För att göra alla glada, man vet ju att alla vill se mera bilder så kommer här några till. Ursäkta för den lite dåliga kvaliten, det är inte lätt att ta i motljus med mobil.
Skriv svar