Elstängsel, störningar och elak grannkärring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Elstängsel, störningar och elak grannkärring

Inlägg av Meduza »

CT1-telefoner är inte lagliga sedan 2009:
http://www.pts.se/sv/Radio/Utrustning/CT1-telefoner/
labmaster

Inlägg av labmaster »

Intressant utveckling av denna tråd. Den startar med ett elstängsel och relationsproblem. Nu har den svängt över till telefoner. Jag har för mig att Ulf svängde in på telefoner inne hos grannen som han och familjen inte är överens med. Men ärligt talat är telefonerna ett bekymmer som Ulf behöver bry sig om? Nej egentligen inte. Det enda han behöver fokusera på är att underhålla elstängslet som för övrigt verkar vara bra installerad enligt den beskrivning han gör.

Dessutom var ju Elsäkerhetsverket där och mätte. Har de inget att invända så ligger inte problemet hos elstängslet givet att underhållet sköts så att inga gnistor uppstår mot gräs och i dålig kontakt mellan bena på Lena, 8) kunde inte hålla mig.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ulf skrev:Kom på om det andra nätverket, kan det vara trådlöst larm månne? Kåken är skyltad med larm, och med kamera.
Fungerar det som det ska tro? Brukar de trådlösa larmen ligga på 2,4GHz? Det kan också vara ytterliggare en orsak.

Nej, inget larm i sverige ligger på 2,4GHz. Det finns visserligen videolänkar på 2,4GHz för kameraövervakning, men om det är "larm med kamera" (på svenssonspråk) så är det sannolikt något skit inbäddat i larmsystemet och dessa jobbar i larmets eget protokoll, överföringen ligger vanligen på 868 MHz. Effekten är så pass låg att det ändå är osannolikt att det skulle vara störkällan.

Om kärringen däremot har en trådlös kamera på 2,4GHz så är det mycket troligt att den stör kärringens wlan, och tvärtom.

När man läser dina inlägg så tycker jag det står ganska klart att det är kärringen som är "störd".

Det är heller inte troligt att du/hon skulle höra störningar ifrån ett elstängsel i en dect, hörs det någon form av knaster eller liknande så slår det in i den analoga pstn-linjen iså fall, knappast i radioöverföringen.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Åhå, CT-1 är förbjudna, det måste ju faktiskt kollas :twisted:

Ja, jo, vad som är den egentliga störningen kan man verkligen undra...

Labmaster, jag bryr mig därför att jag vill inte bara ha rent framför egen dörr, utan jag vill ha torrt på fötterna, inte ens antydan till fotsvett och det är alltid lättare att vara på hemmaplan. Det skapar också en väldigt god (tom extremt bra) relation mellan oss och de myndigheter som hon använder sig av, hennes relation blir av någon outgrundlig (?!) anledning mycket sämre... .
DÄR ska man inte ha dom, ingen familjelycka den kvällen :badgrin: .

Skulle det slå på analogt-pstn så kan det ju höras som knäpp även i en Dect, men då tycker jag att alla i området skulle ha samma störning då det är flera kilometer gemensam kabel till det utbrutna abbonentsteget.
Telekabeln till oss är den kabel som exponeras mest av elstängsel.Vår nedhastighet på adsl ligger på runt 7Mbps. Det enda problem jag har är att en Nexa-mottagare O-16 släcks av O-15, men inte de övrig på O-16 och det lär inte bero på elstängselet utan snarare på mottagarensom är skum just på O-16.
OT, det kommer lite nya Tellstick grejer snart, mums!

Om antenner kanske Labmaster kan svara. Förr vid sk rävjakt användes dels ferritantenner men också en form av bågantenner, de såg ut ungefär som ett omega, skulle en enkel sådan funka till am-radion?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Gör det inte så komplicerat Ulf. Slå på transistorradion, hör du inget som kan tolkas som störning från elstängslet så är det bara att vrida näsan i stängslets riktning och gå tills du når stängslet. Om du fortfarande inte hör något så är det inte ditt elstängsel som stör. Hör du en störning som kan tolkas komma från ett elstängsel. Vrid näsan mot ditt stängsel, har störningen styrka du tolkar från högtalaren ökat markant kommer störningen sannolikt från ditt stängsel men för att du skall vara riktigt säker så drar du ur kontakten så att stängslet blir spänningslöst. Försvinner störningen är det ditt stängsel om inte så är det någon annans stängsel. Om du inte får någon erinran från elsäkerhetsverket så är det inte ditt elstängsel som stör din granne. Kommer elsäkerhetsverket till dig en gång till och finner att ditt stängsel stör din granne så får du en uppmaning att åtgärda. Mer än så blir det inte så länge du genomför nödvändiga åtgärder.

Men ja, feritantenn likande den som sitter i en gamal rävsax fungerar. Alternativt bygger du en rävsax utrustad med ferritantenn. Den fungerar utmärkt som störletningsinstrument.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Är inte bågantennen enklare än ferritantennen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den synas mer iaf. och det kan ju nog få grannkärringen att tro att nu kommer de med hjärnvågorna o ska kontrollera henne... Hoppas att hon inte har tillgång till hagelbrakare...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Svårt att säga ty mätmetoden är svår, det blir lätt en subjektiv bedömning beroende på vilka referensramar man har.

Jag har en riktantenn som är avstämd för 50 MHz kopplad till en kortvågsmottagare. Det är en enkel dipol tillverkad genom att jag slitsat upp en tunn koaxialkabel. Innerledaren går åt vänster och skärmen åt höger beroende på åt vilket håll jag håller dipolbenen framför näsan.

Med denna riktantenn kan jag hitta dåligt underhållna elstängsel såväl som andra störkällor. När det gäller elstängsel så är min erfarenhet att underhållet mellan bena på Lena är eftersatt samt att det också kan vara dåligt med gräsklippningen tätt som oftast.

Edit: Det råkar inte vara så att din granne heter Lena. I så fall kanske det är samma problem med henne som med elstängsel och att det är därför som hon upplevs som störande för omgivningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fan vet om jag inte hadde smällt upp en stooor logantenn riktad mot hennes hus

helt lagligt att Lyssna på radio :vissla:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Det blir att testa lite alltså och skapa lite taskiga ställen för att se hur det funkar med riktverkan osv..

Det är nog dåligt med underhållet där, det är nog så surt att inte ens stav i syrafast skull hålla.

Hysch, hysch Grym, jag har hittat en perfekt Linux-burk. Kort och riktantenn finns redan. Smtp & pop3....
Senast redigerad av Ulf 20 maj 2011, 13:52:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Backtrack fungerar bra till mycket skoj =)
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Intressant program, men inget intrång.
Har någonstans i gömmorna hemma en liten pop3-server som plockar all mail som den "hör". Smtp pop3 och imap. Det är bara frågan om var jag har gömt den...
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Efter att ha läst igenom denna tråden börjar jag tycka lite synd om granntanten.... Oavsett hur knepig personen i fråga är, så känns det onödigt att själv lägga så mycket tid och energi på att utsätta grannen för trakaserier(riktantenner?). Detta låter för mig enbart som en stegring av bråket, en ond spiral. Få människor reagerar bra på att bli utsatta för tråkigtheter, oavsett om det är dom själva som startat det hela. Jesus pratade ju om att vända andra kinden till, och det fungerar faktiskt oftast(dock finns undantag).

Det finns säkert en bakomliggande orsak till att grannen är otrevlig och bråkig, kan det vara så att hon är ensam och ledsen? Har du provat att vara lite trevlig, kanske bjuda in på en kopp kaffe?

//Alexander
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Som TS sa i b början att kärringen slet upp bildörren o skrek att han inte fick köra på hennes väg så är jag synnerligen skeptisk att det går att prata sunt förnuft med henne. Såna personer finns över allt och de tror det har rätt och staten har fel.... Det går helt enkelt inte att snacka vett med dom.
Sen så är jag övertygad att TS får skulden om hennes hund skulle skita innomhus bland annat. Så lite riktantenner lär ju inte göra någon skillnad i detta fallet. Kanske till och med bra om man kan se vad hon surfar o mejlar så man kan ligga ett steg före. hehe
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

när man väl kommit över gränsen så är det totalt krig som gäller
där man gör saker som är helt lagliga men som tar udden ur idioterna

jag hadde liksom inte tänkt spionera på henne
utan sätt upp en stooor riktantenn som är så nära hennes hus som möjligt och riktat åt det hållet
länkar till något som jag sökte upp på google
http://www.hartrao.ac.za/geodesy/120-2089_IMG.JPG

något sådant ser exremt brutalt ut för dom som inte vad det är
helst ska man ha någon som vakar över det nattetid och om sabotage uppkommer ska man ha det på film
Skriv svar