Löda batteripolklämmor på kabel, tips?
Löda batteripolklämmor på kabel, tips?
Hej!
Jag har gjort i ordning nya kablar till båten efter ett litet batterihaveri förra sommaren. Det är 8st batterier som kopplas 4s2p till 48V 110Ah.
Kablarna ser i nuläget ut så här:
Nu tänkte jag att jag skulle löda fast klämmorna i kabeln eftersom de ska vara under durken i en båt = ärgar som fan. Jag vet, jag borde ha använt förtennta kablar men jag hade dessa hemma. Om jag löder anslutningarna kanske det håller 5 år istället för 1 tänker jag i alla fall.
Min plan är:
1: Ta loss klämmorna
2: Ös på lite fluss
3: Linda lod runt hela den blottade kabeln
4: Skruva dit klämmorna
5: Linda blöta trasor på sidorna av klämmorna
6: värma klämmorna med en butangasbrännare
Vad tror ni? Är det ett bra sätt? Eller ska man mätta kabeln med lod innan så att den är helt förtennad innan man drar dit klämmorna? (Vibrationer är ingen fara.)
Ska man försöka fuktskydda skiten sen kanske? Smeta på ordentligt med silikon kring hela kabelklämman?
Jag har gjort i ordning nya kablar till båten efter ett litet batterihaveri förra sommaren. Det är 8st batterier som kopplas 4s2p till 48V 110Ah.
Kablarna ser i nuläget ut så här:
Nu tänkte jag att jag skulle löda fast klämmorna i kabeln eftersom de ska vara under durken i en båt = ärgar som fan. Jag vet, jag borde ha använt förtennta kablar men jag hade dessa hemma. Om jag löder anslutningarna kanske det håller 5 år istället för 1 tänker jag i alla fall.
Min plan är:
1: Ta loss klämmorna
2: Ös på lite fluss
3: Linda lod runt hela den blottade kabeln
4: Skruva dit klämmorna
5: Linda blöta trasor på sidorna av klämmorna
6: värma klämmorna med en butangasbrännare
Vad tror ni? Är det ett bra sätt? Eller ska man mätta kabeln med lod innan så att den är helt förtennad innan man drar dit klämmorna? (Vibrationer är ingen fara.)
Ska man försöka fuktskydda skiten sen kanske? Smeta på ordentligt med silikon kring hela kabelklämman?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Löda batteripolklämmor på kabel, tips?
Att hålla oxiden borta från kablar i en båt vid batteriet är inte den lättaste uppgiften. Jag känner inte till dina lödkunskaper och hur bra du är att bedöma ifall du lyckats med lödningen.
Jag skulle nog försöka hitta en annan lösning ty det kan vara lite svårt att löda i kabelskor av den dimension som är aktuell här. Min lösning skulle vara att smeta på fett och sedan sköta underhållet regelbundet. Rengöring en gång i månaden kanske kan vara en utgångspunkt.
När båten kommer upp på land i senhösten, om den nu gör det så skulle jag montera loss batteriet och ta hem dem för underhåll och förvaring i torrt klimat. Kablarna skulle göras rena och få nytt polfett.
Jag skulle nog försöka hitta en annan lösning ty det kan vara lite svårt att löda i kabelskor av den dimension som är aktuell här. Min lösning skulle vara att smeta på fett och sedan sköta underhållet regelbundet. Rengöring en gång i månaden kanske kan vara en utgångspunkt.
När båten kommer upp på land i senhösten, om den nu gör det så skulle jag montera loss batteriet och ta hem dem för underhåll och förvaring i torrt klimat. Kablarna skulle göras rena och få nytt polfett.
Använd tennade kablar och polskor du klämmer. Den stora typen, men jättetång.
Vulktejp är bra men det kan vara lite knepigt att få det tätt om man smetar på polfett före. Prova först med polfett och regelbundet underhåll. Det brukar göra susen sa alltid min pappa som for runt och servade båtar på 70- och 80-talet. Han genomförde underhållet till båtägare som inte orkade med underhåll och istället betalade pappa för jobbet. Han klarade sig bra på denna inkomst och behövde inte jobba så mycket på vintern.
Tyvärr lever inte min pappa längre så du får försöka göra underhållet själv eller hitta någon annan som kan göra det åt dig. Smetar du på polfett så kanske det kan räcka med att underhålla vår och höst. Regelbunden tillsyn är dock att rekommendera.
Det var allt från mig i denna tråd. Ha en skön båtsäsong!
Tyvärr lever inte min pappa längre så du får försöka göra underhållet själv eller hitta någon annan som kan göra det åt dig. Smetar du på polfett så kanske det kan räcka med att underhålla vår och höst. Regelbunden tillsyn är dock att rekommendera.
Det var allt från mig i denna tråd. Ha en skön båtsäsong!
Den samlade expertisen verkar tala emot mitt förslag så jag böjer mig. Men vad är det som är så dåligt med att löda?
Jag vet att jag borde använt förtennade kablar och pressade polklämmor. Men nu är det det här jag har och jag vill få det att räcka så långt som möjligt.
Då kör jag polfett. Vad är det egentligen i det? Petroleomfett ("Vaselin")?
Jag vet att jag borde använt förtennade kablar och pressade polklämmor. Men nu är det det här jag har och jag vill få det att räcka så långt som möjligt.
Då kör jag polfett. Vad är det egentligen i det? Petroleomfett ("Vaselin")?
det är inte dåligt att löda, men det är väldigt svårt att få till det på sådär grova kablar.
Polfett brukar bestå mest av vaselin, plus lite annat "hemligt" antar jag.
Jag lyckades härommånaden få tag på en tub "äkta" bosch polfett, autoexperten hade till min glädje börjat ta hem det, det vet jag fungerar bra, jag ger inte mycket för exempelvis biltemas.
En sak vi ofta gjorde när jag jobabde med bilel var att ha på först polfett (ordentligt mycket) och sen försegla med sprayvax, mend et fungerar ju bara om grejerna inte blir varma, kanske ingen bra ide just här.
Polfett brukar bestå mest av vaselin, plus lite annat "hemligt" antar jag.
Jag lyckades härommånaden få tag på en tub "äkta" bosch polfett, autoexperten hade till min glädje börjat ta hem det, det vet jag fungerar bra, jag ger inte mycket för exempelvis biltemas.
En sak vi ofta gjorde när jag jobabde med bilel var att ha på först polfett (ordentligt mycket) och sen försegla med sprayvax, mend et fungerar ju bara om grejerna inte blir varma, kanske ingen bra ide just här.
Det är väl ingen som sagt att det är dåligt att löda utan att det är SVÅRT att löda?
Men man brukar ju också säga att kablar som skall klämmas inte skall förtennas. Anledningen är att tennet kallflyter så kontakttrycket minskar (och minskat kontakttryck ger oftast mindre kontaktyta, vilket i sin tur ger högre temperatur, som i sin tur riskerar att smälta bort tennet eller orsaka brand).
Du kan ju prova att löda en kabelsko och se hur det blir.
Min gissning: Droppande lödtenn, polskon halvt förstörd av värmen, smält isolering på kabeln.
Men man brukar ju också säga att kablar som skall klämmas inte skall förtennas. Anledningen är att tennet kallflyter så kontakttrycket minskar (och minskat kontakttryck ger oftast mindre kontaktyta, vilket i sin tur ger högre temperatur, som i sin tur riskerar att smälta bort tennet eller orsaka brand).
Du kan ju prova att löda en kabelsko och se hur det blir.
Min gissning: Droppande lödtenn, polskon halvt förstörd av värmen, smält isolering på kabeln.
Ett annat förslag.
Slitsat rör av plast.
Trä på.
Tejpa fast(Dölj slits).
Spruta in silikon.
På med vulk över hela.
Slitsat rör av plast.
Trä på.
Tejpa fast(Dölj slits).
Spruta in silikon.
På med vulk över hela.
Jag har extremt dålig erfarenhet av koppar och silikon blandat.. fast det finns väl olika sorters silikon förvisso.
inga större problem att löda om man har en vettig lödkolv, japp, en stooor kopparmodell el eller gasolvärmd
att förbereda kabelskorna är första och hålla dom varma, sedan förtenna kablen och få på dom varma kabelskorna och smälta ihop det och kyla med en våt trasa
att ha monterade krympslangar så man täcker det som smält på kabelisoleringen är ok
jag hadde nog haft korta bitar med rörkabelskor istället, och bultat ihop det
kabelskorna löder man och har en bit krympslang med smältande insida så man spar kablen några år
sprayvaselin för att täcka allt efteråt
att förbereda kabelskorna är första och hålla dom varma, sedan förtenna kablen och få på dom varma kabelskorna och smälta ihop det och kyla med en våt trasa
att ha monterade krympslangar så man täcker det som smält på kabelisoleringen är ok
jag hadde nog haft korta bitar med rörkabelskor istället, och bultat ihop det
kabelskorna löder man och har en bit krympslang med smältande insida så man spar kablen några år
sprayvaselin för att täcka allt efteråt
som Glenn nämnde så är silikon och koppar ett stort NO-NO, kopparn äts upp..
Det finns däremot andra icke-silikonbaserade tätningsmassor som fungerar bra och har liknande egenskaper som silikon och det är väl därför de ofta förväxlas med silikon..
Jag vidhåller polfett och vulktejp för en enkel, snabb och hållbar lösning
Det finns däremot andra icke-silikonbaserade tätningsmassor som fungerar bra och har liknande egenskaper som silikon och det är väl därför de ofta förväxlas med silikon..
Jag vidhåller polfett och vulktejp för en enkel, snabb och hållbar lösning