bygga enkel shuntregulator..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fredrikdan73

bygga enkel shuntregulator..

Inlägg av fredrikdan73 »

:P Hej.

Har lite funderingar på om någon kunde hjälpa mig bygga en enkel shuntsregulator med tex en transistor?

Saken den ska göra är att mäta spänningen på ett batteriet (12V) som laddas med solceller, sen när spänning stiger över tex 14,2V (nått man kanske skulle kunna justera med en potentiometer?) så ska transistorn dra ett relä. :D

Reläet ska sen koppla över laddningen till en annan 12V batteribank. :tumupp:

Just nu laddas mina batterier med en solcellsregulator.. sen när batterierna är fulla så avbryts laddningen.. :shock:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: bygga enkel shuntregulator..

Inlägg av danei »

Vad är frågan? Vill du ha hjälp med en shuntregulator eller en spänningsstyrt relä?
fredrikdan73

Inlägg av fredrikdan73 »

:o Hej.

Jo, ett spänningsstyrt relä :tumupp:

Detta är kanske svårare än jag hade tänkt mig?! :? :shock:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En del solcellsregulatorer har indikeringsutgångar för laddning/inte laddning, om det är så i ditt fall kan du styra (kanske) ett relä från en av de utgångarna.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jag kan förstå hur termen kan verka som nåt som shuntar strömmen åt olika håll (är det inte så i VVS-mög, till exempel?), men en shuntregulator är en helt annan grej när man snackar elektronik.

I alla fall, det är lite klurigare än du kanske tror. Mest för att så fort du slår om reläet för att spänningen över batteriet har gått upp tillräckligt mycket, så kommer spänningen gå ner. Vilket då innebär att reläet kommer slå till igen, vilket innebär att spänningen kommer gå upp, o s v. Och vipps så har du byggt en oscillator, om än en ganska långsam sådan.
fredrikdan73

Inlägg av fredrikdan73 »

:) jo,, fast jag ska inte ta laddningen från batteriet.. utan från solcellerna.. så min regulator kommer att fortsätta (pulsa) de fulla batterierna,, :P hoppades jag på..

Kanske lättare om jag ritar en enklare ritning på hur jag tänkte.. :oops: :?

Måste givetvis ha ytterligare en regulator mot den andra batteribanken. :vissla: :D :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har inte regulatorn någon indikering när batteriet är fullt? Använd den till att dra relät.
Sedan måste du övervaka den batteribanken, var det där du tänkt använda shuntregulatorn kanske?

Mera information om vad du har för prylar och vad du tänkt!

EDIT. Fick ju en del av svaret medans jag skrev! :D
fredrikdan73

Inlägg av fredrikdan73 »

:D Ja,, Det kanske fungerar.. :) med indikatordioden...
Måste bara åka till sommarstugan och kolla om den har en sådan? :humm:

Fast jag hade velat kunna få funktionen där man väntar med att dumpa över laddning till det andra batteriet först vid 14,2V
(så att det första batteriet är till 99% laddat innan laddningen fördelas till den andra banken.. :lol:

Jag är lite osäker på om dioden som tänds vid 13,7V.. :doubt: Med tanke på att batteribanken är på ca 1000Ah stor.. så tror jag inte att den är riktigt fulladdad då... (vid 13,7) :oops:

Nå, ska kolla upp när dioden tänds... :humm: :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du har två batterier som ska laddas och du vill att båda ska vara lika mycket laddade kanske man kunde göra nån slags grej som jämför spänningen mellan de båda batterierna.

Exakt hur den ska bete sig beror på hur du vill ladda battieriera.

Om båda är fulla kan det ju vara en idé att växla mellan dem med några minuters intervall.
Om det ena har betydligt lägre spänning än det andra ska det laddas först.
Om båda är tomma är ju frågan - vill du ladda upp båda lika mycket (litet) eller vill du att ett ska bli fullt först och det andra sedan?

Det blir ju lite trixigt att jämföra spänningarna då de ökar väldigt mycet vid laddning och ökningen beror även på den varierande strömmen....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eller också parallellkopplar man batterierna.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jo, det förstås :oops:

Antagligen ska de laddas efter varandra är det tänkt.

Man kan väl göra en spänningsvakt på ca 15 volt och sedan ha en fördröjning på 2-5 minuter - om spänningen över batteriet når gränsen så byter reläet efter den tiden.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Fick man bara ta till en toksimpel mikrokontroller med minst två A/D-omvandlare skulle det här problemet vara löjligt enkelt.
Men jag fick liksom känslan att det kanske inte den lösningen man bör föreslå här.
fredrikdan73

Inlägg av fredrikdan73 »

:D Kanske borde förklara lite mer... :wink:

Anledningen till att jag vill ladda batteribank 1 först till 99% och sedan nästa :roll: är för att vi är två bröder som har våra sommarstugor rätt nära varandra.

Min bror har dock inga solceller och brukar ladda sina batterier med ett litet väsnande :evil: elverk..

Det är inte så rofyllt i skogen med ett dundrande elverk,, :shock:

Då mina solpaneler med solföljare laddar ca 100Ah per dygn i sol :tumupp: så blir min batteribank fort uppladdad under veckan då jag jobbar :)

Min idé var att jag skulle kunna ladda min brors batterier med den överskottsenergi som blir över. :humm:

Därför vill jag inte parallellkoppla hans batteribank och min :vissla:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Då blev det mera logiskt ;)
Har du några förbrukare igång i standby under veckorna? Isåfall bör man ju se till att laddaren switchar tillbaka igen när broderns batterier är fulla.

Har laddningsregulatorn fyrtrådsanslutning så den mäter spänningen direkt på batteriet? Annars kommer du antagligen få rejält spänningsfall om det är lång kabel till broderns stuga och det kanske inte blir mycket laddning alls.

Liknande idé diskuterades i denna tråd.
fredrikdan73

Inlägg av fredrikdan73 »

:) Brorsans batteribank ska vara placerad alldeles bredvid mina. Kommer där att koppla in en växelriktare med 230V, så avståndet till hans stugan har nog ingen betydelse då :tumupp: :P

Regulatorn mäter spänningen på samma kablar som den laddar med. :shock:

Laddningen på min batteribank kommer att fortsätta även då hans batterier laddas, då jag kommer att parallellkoppla regulatorerna.. (så de delar på samma solceller. :humm: )
Alltså då spänningen stiger över 14,1V på min batteribank..

Hmm.. :doh: Blev rätt invecklat.. haha

Till saken hör att det redan finns färdiga Shuntregulatorer att köpa, fast de är anpassade för vindkraftverk.. och är onödigt dyra..

Där används dumplasten till att tex värma vatten eller annat kul... :)
Skriv svar