Använda mikrofonkabel till linjenivå ?
Använda mikrofonkabel till linjenivå ?
Jag har fått ett par meter Mogami 2932 multikabel gratis och funderar på om det går att använda den till linjenivå utan försämring av ljudet.
Eller den är för "klen" för det ? Enligt databladet så är det ju en mikrofonkabel.
Eller den är för "klen" för det ? Enligt databladet så är det ju en mikrofonkabel.
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Använda mikrofonkabel till linjenivå ?
Jo det går bra, men kablen har väl två ledare i samma skärm? Därför är den specad som mikrofon kabel.
Om du inte ska ha balanserad audio så ska du nog bara använda en av ledarna + skärm.
Om du inte ska ha balanserad audio så ska du nog bara använda en av ledarna + skärm.
Det är en 8 ledare med individuell skärm. Och jag skall inte köra balanserat.

- anders_bzn
- Kontakt:
Det såg inte ut så i databladet:
http://www.mogamicable.com/category/bulk/snake/
Som jag förstod så var det åtta kablar med en skärm och två innerledare i varje. Har du inte skalat den?
EDIT: "Individually twisted shielded pairs, available in 2 to 48 channels" tolkade jag som två twistade ledare i en skärm för varje kanal (2-48st).
http://www.mogamicable.com/category/bulk/snake/
Som jag förstod så var det åtta kablar med en skärm och två innerledare i varje. Har du inte skalat den?
EDIT: "Individually twisted shielded pairs, available in 2 to 48 channels" tolkade jag som två twistade ledare i en skärm för varje kanal (2-48st).
Du har rätt , det är 2 ledare + skärm * 8. Då borde jag väl kunna använda en sådan för stereo.
- anders_bzn
- Kontakt:
Nej, det skulle inte jag göra.
Om du skulle kört balanserad audio skulle du använt båda. En twistad ledare av detta slaget ger bra skydd emot "common mode" störningar. Dvs en störning utifrån resulterar i en lika stor störning på båda ledarna. Eftersom man sedan använder skillnaden på båda så tar man bort störningen.
Om du använder båda ledarna så riskerar de att störa varandra. Nu är det iosf låga frekvenser men man brukar alltid ha en ledare med egen skärm när man inte har balanserad överföring.
Om du skulle kört balanserad audio skulle du använt båda. En twistad ledare av detta slaget ger bra skydd emot "common mode" störningar. Dvs en störning utifrån resulterar i en lika stor störning på båda ledarna. Eftersom man sedan använder skillnaden på båda så tar man bort störningen.
Om du använder båda ledarna så riskerar de att störa varandra. Nu är det iosf låga frekvenser men man brukar alltid ha en ledare med egen skärm när man inte har balanserad överföring.
Senast redigerad av anders_bzn 19 maj 2011, 16:22:10, redigerad totalt 1 gång.
Ok , jag behöver bara 8a ledare, så då använder jag bara den ena i varje kabel.
Edit: Kan man inte koppla ihop dem och få dubbla tjockleken på det sättet ?
Edit: Kan man inte koppla ihop dem och få dubbla tjockleken på det sättet ?
Mer koppar att skicka signalen genom kan ju inte vara fel.
Använd bägge ledarna. Kommer att fungera fint. Jag gissar att du inte ska skicka ljudet genom 100 meter kabel 
Mogami är bra kabel
Mogami är bra kabel
Ca 4 -5 meter blir det väl.
Efter lite letande hittade jag att det tydligen är ganska vanligt att göra sådanna här kablar av Mogami 2930, som är 2 * balanserat. Troligt är
väl att de kopplat ihop de båda balanserade ledarna i varje ???
Jag funderar att köra på det sättet. Koppla ihop de balanserade ledarna och använda den till 8a monosignaler. Blir betydligt enklare att löda.

Efter lite letande hittade jag att det tydligen är ganska vanligt att göra sådanna här kablar av Mogami 2930, som är 2 * balanserat. Troligt är
väl att de kopplat ihop de båda balanserade ledarna i varje ???
Jag funderar att köra på det sättet. Koppla ihop de balanserade ledarna och använda den till 8a monosignaler. Blir betydligt enklare att löda.

Vet att en del obalanserade gitarrkablar är konstruerade så att de har dubbla ledare där signal går i ena och jord i den andra. Utöver det så har de också skärm, men den är bara ansluten i ena ändan. Borde inte det kunna vara det bästa även här?
Om inte annat så är mogamimultikablar grymma för att göra interna anslutningar om man bygger saker. Man får små, balanserade kablar som är lätta att montera och lätta att böja.
Om inte annat så är mogamimultikablar grymma för att göra interna anslutningar om man bygger saker. Man får små, balanserade kablar som är lätta att montera och lätta att böja.
Som gitarrer normalt är byggda kan man knappast säga att dom har nån jord, ändå. Det blir mer eller mindre balanserad signal från dom. Sen är sällan ingången på pedalen/stärkarn/mixern balanserad på riktigt, i och för sig, men det är en annan femma.
Skärm behövs så klart, men det är sannolikt bättre att dra den från skyddsjord i mottagarändan och inte ansluta den till signaljord nånstans över huvud taget. Om man har nåt val, alltså. Normalt har man inte det, och skärm är samma som jord, med en ledare för signal.
Skärm behövs så klart, men det är sannolikt bättre att dra den från skyddsjord i mottagarändan och inte ansluta den till signaljord nånstans över huvud taget. Om man har nåt val, alltså. Normalt har man inte det, och skärm är samma som jord, med en ledare för signal.
Som jag skrev tidigare, använd bägge ledarna till signal, och skärmen till jord.
Detta är den vanligaste lösningen. Och kommer att fungera utmärkt.
Jag jobbar som ljudtekniker, och har sett många kablar
Detta är den vanligaste lösningen. Och kommer att fungera utmärkt.
Jag jobbar som ljudtekniker, och har sett många kablar