Dra ett relä med en tryckknapp och hålla det draget
Dra ett relä med en tryckknapp och hålla det draget
Jag vill i ett 12V-elsystem via två av varandra oberoende tryckknappar kunna dra ett relä och hålla det draget tills jag återigen trycker in en av tryckknapparna (alltså en till-tillknapp).
Hur gör jag. Kunde nog detta för 20 år sen, men kommer inte ihåg. Löder jag ihop något med en transistor eller så eller finns det enklare grejer?
Hur gör jag. Kunde nog detta för 20 år sen, men kommer inte ihåg. Löder jag ihop något med en transistor eller så eller finns det enklare grejer?
Re: Dra ett relä med en tryckknapp och hålla det draget
Du skaffar ett hel-/halvljusrelä för en Volvo 240 '78! Det relä är till 12V och det har just denna funktion att det växlar för varje puls in.
Även 140/160 serien hade denna funktion på relät, det finns nog fler bilar som har detta åxå gissar jag.
Du ska ha ett s.k.bistabilt relä med dubbla spolar, du kopplar tryckknapparna till respektive spole.ojje skrev:Jag vill i ett 12V-elsystem via två av varandra oberoende tryckknappar kunna dra ett relä och hålla det draget tills jag återigen trycker in en av tryckknapparna (alltså en till-tillknapp).
Med ett bistabilt relä finns det en på-knapp och en av-knapp, det som efterfrågades är en (eller fler) växla-knapp. Så bistabilt relä är inte svaret.
Tackar för tips, men visst måste jag kunna löda ihop en krets som drar spänningen relät när jag trycker "till" och när nästa "till" kommer så släpper den spänningen till relät. Jag vill att samma tryckknapp både skall dra och släppa reläet.
Skall kolla Volvos relä. Verkar ju lösa mitt behov om det är enkelt att få tag på.
Skall kolla Volvos relä. Verkar ju lösa mitt behov om det är enkelt att få tag på.
T-vippa (toggle flip-flop) kallas nog det du söker.
Mekonomen kan säkerligen skaffa fram det relä du söker. Reläet har förmodligen kabelskor så köper knappar med kabelskor så slipper du löda om det är ett problem. Tryckknappen skall ge ett lagom långt spänningstillslag till spolen så att den byter kontakt. Nästa gång du trycker på en av knapparna kommer en ny spänningssättning av spolen och då slår reläet om igen. Observera att du skall koppla knapparna parallellt med varandra.
Rita gärna ett lite schema och posta här innan du börjar att koppla så kan vi berätta om du tänkt rätt.
Rita gärna ett lite schema och posta här innan du börjar att koppla så kan vi berätta om du tänkt rätt.
Hmm: Impulsrelä kan det heta. Finner dock sådana endast för DIN-skena. Kollar på Mekonomen, men där kan man inte förstå vilken typ av relä det är... Någon som har ett artikelnummer?
Kollade just på Mekonomens webkatalog, de verkar inte har elektriska grejer till detta alls. Kollade Biltema, inte där heller.
Finns nog bara hos Volvo o skroten då.
Finns nog bara hos Volvo o skroten då.
Skubba in till Mekonomen så kanske de kan hjälpa dig över disk. Ett annat alternativ är att besöka en bilelektriker. Men bilskroten kan naturligtvis också ha ett sådant givet att de slaktat en Volvo 240 eller tidigare modell nyligen. Är det en välsorterad skrot så finns det säkert på en lagerhylla. Volvo borde också kunna skaka fram reläet.
Hittar du inget så blir det en lösning med en vippa som flippar mellan två utsignaler tillsammans med en transistor och några motstånd.
Hittar du inget så blir det en lösning med en vippa som flippar mellan två utsignaler tillsammans med en transistor och några motstånd.
- anders_bzn
- Kontakt:
Detta går att bygga med två vanliga reläer (2-pol med växlande kontakt) . Naktdelen är att ett relä alltid kommer att vara draget efter det att knappen blivit nertryckt första gången.
Jag ser nu två lösningar.
1. Hitta ett impulsrelä (om det är ett halvljusrelä från Volvo eller från någon annan tillverkare)
2. Använda ett vanligt slutande relä som styrs av en T-vippa.
Har någon en analog ritning på en T-vippa, alltså med transistorer och motsånd?
/Örjan
1. Hitta ett impulsrelä (om det är ett halvljusrelä från Volvo eller från någon annan tillverkare)
2. Använda ett vanligt slutande relä som styrs av en T-vippa.
Har någon en analog ritning på en T-vippa, alltså med transistorer och motsånd?
/Örjan
36-701-84 till 99,70 hos ELFA gör det du söker.