Kan en solenoid bli utsliten??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Kan en solenoid bli utsliten??

Inlägg av PHermansson »

Har plockat ned startmotorn på min gamla Saab 99 som inte vill starta. Har plockat isär och undersökt och kommit fram till att själva motorn fungerar. Har en batteriladdare med 100 ampere starthjälp, kopplar jag den direkt på motorn snurrar den fint. Kopplar jag däremot in den på solenoiden, men en liten kabel till tillslagsstiftet, händer inte så mycket. Pinnen i solenoiden rör sig några millimeter, lite så där halvsegt, även med solenoiden bortkopplad från startmotorn.
Normalt brukar ju pinnen flyga i botten när man gör så här, men här går det segt och den rör sig för kort bit. Pinnen går att trycka in, det känns inte som det kärvar men det är en rätt trög fjädring.
Kan solenoiden bli utsliten? Kanske en lindning som gått av och gör så att elektromagneten blir för svag??
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Kan en solenoid bli utsliten??

Inlägg av grym »

helt klart kan det bli fel på dom

avbrott tror jag inte på , då ska det inte hända något

påen startmotor så hadde kontakterna börat brännas, och sen funkade inte som den skull, men jag plockade isär den, planfräste kontaktytorna, lade motsvarande material bakom(kontaktena är bultskallen till dom grova anslutningarna)
och med gott resultat, tyvärr är dom inte alltid helt lätta att montera isär, men funkar det inte så är det ändå lönt att försöka
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo jag har plockat isär den så långt det går, nästan. Jag har solenoiden lös från startmotorn. Den svarta klämman från laddaren på godset, den röda till tillslagsstiftet. Då ska pinnen i solenoiden dras ned, men det är detta som går trögt. Det som finns i min koppling är alltså i princip bara en elektromagnet och en batteriladdare. Det jag noterar är att det drar mycket ström, mätaren på laddaren studsar i bott och det gnistrar när jag touchar stiftet med plusklämman.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag säger som grym: då det är en enda lindning är avbrott inte att tänka på! Då rör den inte på sig alls.

Men det kan vara partiell kortslutning! Säg att det finns 100 varv men att tråden kortsluter till höljet efter 10 varv, då sker det inte mycket förutom att det dras ström i parti o minut. Jag har i övrigt en startmotor liggande till en SAAB 96 med V4-motorn om du vill ha den, det är bara att hämta.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ok, bara en lindning. Men då låter din teori om partiell kortslutning trolig. Är det samma sorts lackerad tråd som i en transformator?

Tack för erbjudandet! Tyvärr är det inte samma sort i V4an som i 99an. Har startmotorer liggande till tvåtaktare och till V4a, men typiskt nog ingen extra till 99an.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tråden är samma sorts, kanske med tjockare lacklager men det är bara en gissning, jag tror dock att det är "vanlig" lackisolering. Ett motorlindningsverkstad borde kunde hjälpa om du inte klarar det själva men det tror jag nog att du gör.

Hade missat att det var till 99'an.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm, men hur sa jag kunna hitta en kortslutning i en lindad spole? Eller du menar att jag kan mäta mig fram till om det är kortis eller inte?
Jo en firma kan nog fixa det, men frågan är till vilket pris...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det borde ju gå att ta reda på vad den normala resistansen skall vara.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Normal dragström är väl runt 6-10A, sedan tar man Ohms lag.
GFEF

Inlägg av GFEF »

grym
>avbrott tror jag inte på , då ska det inte hända något

Har felsök två 2220[V] spolar för mangetventiler.

Kontak vid kall icke stömförande spole.
Öppnad med buller och brak
Men sedan till-från i snabb takt.....
Därför ingen genomlopp

En glödlamp i serie med spolen visade det tydligt.....
Sonar

Inlägg av Sonar »

Oftast är det en axel som löper inuti en "cylinder" på dessa solenoider, här kan den bli sliten med stort glapp som följd, detta orsakar att axeln kantar och kärvar fast i hålet när man aktiverar själva lindningen.
Mitt tips är att du kollar att både "cylindern" / hålet samt axeln inte är sliten på de ställen de löper mot varann samt att ytan är polerad och slät.
Du kan ju åxå prova att sätta nåt molybden-baserat smörjmedel på axeln och prova om det blir bättre, blir det bättre så har du nog ovanstående problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Solenoiden brukar val flytta pa startmotorns kugghjul ocksa, vilket kan karva.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

PHermansson skrev:Jo jag har plockat isär den så långt det går, nästan. Jag har solenoiden lös från startmotorn. Den svarta klämman från laddaren på godset, den röda till tillslagsstiftet. Då ska pinnen i solenoiden dras ned, men det är detta som går trögt. Det som finns i min koppling är alltså i princip bara en elektromagnet och en batteriladdare. Det jag noterar är att det drar mycket ström, mätaren på laddaren studsar i bott och det gnistrar när jag touchar stiftet med plusklämman.
Och som jag skrev från början snurrar motorn fint om jag kör den separat. Jag tror dock på detta med kortsluten lindning, ska se om jag kan ta isär den i kväll.
Skriv svar