Mindre fräs/borr. Proxxon? Sherline?

Användarvisningsbild
korp

Mindre fräs/borr. Proxxon? Sherline?

Inlägg av korp »

Jag har tröttnat på att försöka få någon som helst precision med min pelarborr från Rusta. Den kostade bara löjliga 2-300kr så jag kan inte säga att jag förväntade mig mycket mer än precisionen hos en medioker degblandare. Den vobblar så att en 5mm borr lätt vispar upp ett 5,5mm hål eller större när jag borrar i plast, och som någon uttryckte det i en liknande situation, man är glad om hålet blir i samma kommun.

Så, nu letar jag efter en pelarborr- eller än hellre fräs för mindre hobbyarbeten, och gärna även lite all-around-jobb i hemmet. Jag har ingen verkstad eller användbart garage så ljudvolym och plats är rätt viktigt eftersom hobbyrummet är mitt i huset.

Jag har surfat runt och blir inte klockare. Jag har naturligtvis sett Proxxon:s maskiner. Det finns några modeller som känns intressanta, och som vid första anblicken ser ut att kunna passa mina huvudsakliga behov. Självklart kan man inte få nog med arbetsyta men där kan jag tänka mig att göra avkall i detta fall.

Kombinationen BFW 40/E, KT 150 and BFB 2000 ser speciellt flexibel ut. Den kan man få för dryga 4000sek från Tyskland, och har en borrchuck som tillbehör som kan greppa upp till 10mm för all-around-borrning.

Som vanligt är det spridda skurar med åsikter på nätet. Vissa skriver att de är hur nöjda som helst, och andra skriver att precisionen inte är den bästa. Jag kan dock inte hitta något direkt konkret. Många modellbyggare verkar gilla Proxxon och då kan det väl inte vara så taskig precision.

Har någon koll på precisionen?
Åsikter om Proxxon generellt?
Några andra maskiner i ungefär samma segment som anses vara bättre?

Edit: Trådrubrik kompletterad
Senast redigerad av korp 1 juni 2011, 09:57:01, redigerad totalt 2 gånger.
X-IL
EF Sponsor

Re: Mindre fräs/borr. Proxxon?

Inlägg av X-IL »

Det där ser väl ganska trevligt ut för de pengarna, men låta kommer det att göra oavsett.
Varför inte ta en sån här istället: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... r-X1L-Mill
GFEF

Inlägg av GFEF »

Prov med den nordisk återförsäjlare SIEG maskiner

http://www.sieg-scandinavia.com/shop/frontpage.html

Oberoend av färg och namnskylt är många små maskiner tillverkad där.....
Senast redigerad av GFEF 17 maj 2011, 12:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Och vad är det för en länk?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag har en Proxxon TBH som jag är nöjd med. Relativt tyst. Klarar upp till 10mm / 4500rpm / 300W. Bra lagrad spindel som känns väldigt glappfri.

Har en liten Proxxon IB/E. Högvarvig sak, låter ettrigare, särskilt på maxvarv, klarar 3.2mm borrar / skaft. Inte så vibrationsfri som jag hade hoppats men den har i alla fall ett relativt stort kullager på spindeln som känns glappfri. Jag har inget stativ till den så jag har inte borrat med den ännu.

Jag köpte nyligen en mätklocka av tecno här på EF så jag borde kunna mäta upp spindelns glapp på båda.

Sieg hade ju annars en del intressanta maskiner. Har någon här använt dem?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

X-IL och GFEF, de där ser onekligen intressanta ut. Har ni någon egen erfarenhet av dem? Får dock känslan av grovjobb i en verkstad, och det verkar som om många användare får modda sina maskiner för att få dem riktigt bra. I mitt fall startar jag från scratch, så det blir lite moment 22. För att modda maskiner behöver man i regel redan väl fungerande maskiner. Jag behöver något som fungerar okay från start.

janaf, tack för infon. Det vore väldigt intressant med lite mätresultat!

Inga fler som kör Proxxon och har lust att skriva lite? :)

Edit: ...eller andra maskiner i mitt segment naturligtvis
Senast redigerad av korp 18 maj 2011, 11:32:09, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ingen egen erfarenhet tyvärr, men dina behov lät inte så krävande, och du kan ju förbättra maskinen med delar du gör i maskinen annars. En stor fördel att det finns så många användare, en stor användarbas ger större reservdelstillgång och fler som löst problemen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Den här tycker jag ser ut som en vettig minimaskin.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... r-X1L-Mill
Men man undrar hur det är med glapp, lagringar etc.
och du kan ju förbättra maskinen med delar du gör i maskinen annars
Bootstrapping: Köp med en fil, bygg en borrmaskin. Bygg en cnc-maskin med den. Bygg en robot med cnc-maskinen. Bygg en fabrik med roboten. Tillverka filar i fabriken. :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

På Proxxon TBH mätte jag med vanlig skruvschuck och spännchuck på. Båda gav ungefär samma resultat.

Om jag trycker med tummen ganska hårt på ena och andra sidan (typ 30-40N / "3-4Kg" ) så glappar / flexar den ca +/-0.02mm
Roterar jag den sakta så vobblar borren ca +/-0.03mm

Jan
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Janaf, haha jo det är lite bootstrapping över mina planer här faktiskt men jag tänkte inte börja helt från scratch för då lär det aldrig hända något vettigt. Att få borrhålen där man vill känns som en trevlig grund.

Tack för måtten, det låter ju bra det där. Synd att ingen med BFW 40/E, KT 150 och BFB 2000 givit sig till känna. Nu finns paketet för 3700kr + frakt från Tyskland.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag tror inte det finns så många Proxxon-användare på forumet, det är ju trots allt rätt dyra maskiner i jämförelse med t ex Dremel och om man inte blivit övertygad om att det är motsvarande mycket bättre än alternativet så köper man inte. Nu har ju Proxxon många förespråkare i t ex Tyskland och det finns säkert de som gör det i Sverige med. Vad man än säger om kvaliteten på Siegs maskiner så är de MYCKET kraftigare än Proxxon-grejerna, så för allt utom den allra enklaste bearbetningen så skulle jag välja Sieg. Men det är ju andra faktorer som spelar in också, du måste till syvende och sist ta beslutet själv.

Mina tankar, jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jag själv har en CNC konverterad mf70 o de fungerar bra. Den är rätt liten i arbetsytan, men jag har utvidgat området lite mha längre laxstyrningar. jag vet att vi är några stycken som har dessa. Sök o du skall hitta :)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

ghost_rider, tack då ska jag söka lite djupare :)

De små Sherline-maskinerna ser också trevliga ut. Fantastiskt vilka arbeten som görs med dem.
janaf
EF Sponsor

Re: Mindre fräs/borr. Proxxon? Sherline?

Inlägg av janaf »

Jag måste lägga till att jag tycker att Sherline-maskinerna ser väldigt rena ut i designen. Snyggt och enkelt!
Användarvisningsbild
korp

Re: Mindre fräs/borr. Proxxon? Sherline?

Inlägg av korp »

Jag håller verkligen med. Mumma...

Bild
Skriv svar