Elstängsel, störningar och elak grannkärring
-
Re: Elstängsel, störningar och elak grannkärring
Men risken finns att det inte blir det. Och det är bara onödigt. Bättre att vänta ut och kolla.
- Mizzarrogh
Ja, hålla dig på mattan! det är mitt tips, annars riskerar man bara att det ballar ur ännu mer, förutom att man fortfarande ligger kvar i ett dödläge ger man dem kort de kan använda, eller vilket är ännu viktigare så kan det slå tillbaka i form av ifrågasatt trovärdighet hos tredjepart och det är heller inte bra, men om de trampar i klaverat och man själv inte gjort det på samma vis utan försökt hålla låg profil 8åtminstone utåt) brukar man ligga bättre till.
Vad jag menade är att om det hållit på sen 2004 så lär det inte sluta bara för man tittar ner i marken. Antingen fortsätter man så och gillar läget eller så ger man tillbaka med samma mynt. Kan ju alltid hoppas du fångar henne på film när hon gör något olagligt.
På vilket sätt skulle det vara bättre att hålla sig på mattan för att ligga bättre till? Myndigheterna har ju inte brytt sig hitills och hon lär ju inte sluta för det.
Nä bussa allt vad myndigheter länstyrelse osv på henne. Finns säkert saker man kan anmäla henne för.
På vilket sätt skulle det vara bättre att hålla sig på mattan för att ligga bättre till? Myndigheterna har ju inte brytt sig hitills och hon lär ju inte sluta för det.
Nä bussa allt vad myndigheter länstyrelse osv på henne. Finns säkert saker man kan anmäla henne för.
Håll rent framför egen dörr. MathiasPs råd skulle jag akta mig för. Du skulle bara bli betraktad på samma sätt som du betraktar din granne.
Var det inte någon vars granne fick störningar på TV:n när han spelade upp ljudet av en teslaspole?
Du kanske kan rigga ett blindtest med stängsel aggregaten för att se hur det ligger till med störningarna.
Var det inte någon vars granne fick störningar på TV:n när han spelade upp ljudet av en teslaspole?
Du kanske kan rigga ett blindtest med stängsel aggregaten för att se hur det ligger till med störningarna.
Om man sätter upp en permanent kamera för övervakning måste man även skylta med det, är olagligt att smygfilma folk.
Men det hindrar inte att man är i trädgården med en handhållen och "råkar" få med grannens aktiviteter när man filmar igelkottar eller vad det nu är
Men det hindrar inte att man är i trädgården med en handhållen och "råkar" få med grannens aktiviteter när man filmar igelkottar eller vad det nu är

Du får filma grannen, men inte med en fast kamera.
vet inte om det har skrivits tidigare men om hon släpper loss sin hund, och dessutom försöker få den att anfalla dina kor är det solklar olaga jakt. Polisanmäl så fort du har bilder /film på det
jag borde nog inte skriva i den här tråden,
två val, antingen så ser du till att hålla dig på absolut lagligt från din sida , dokumetera och anmäl dom sakerna du kan bevis
att filma handhållet är helt ok, och det går ta en semseterdag och campa på litet avstånd från tomten med videokamera och bra lins
det andra är mera mitt gebit, Management by fear
hund jagandes kor, sgt
för varje sak hon gör, dubba och ge tillbaka, en tekniker har oändligt mycket mera kul saker att göra
det inkluderar allt från att ordna strömavbrott till riktade åsknedslag
emp'a hela huset, termiter, upp till nuklear termodecificering
hm, vart bor du, jag kanske kan få låna lite mark för skytte, lerduveskytte är kuul, och lagligt
samma sak med vakjakt, räv finns det ju gott om på nätterna
jag kan samla lite metalheads och ha en ordentligt fest

två val, antingen så ser du till att hålla dig på absolut lagligt från din sida , dokumetera och anmäl dom sakerna du kan bevis
att filma handhållet är helt ok, och det går ta en semseterdag och campa på litet avstånd från tomten med videokamera och bra lins

det andra är mera mitt gebit, Management by fear

hund jagandes kor, sgt
för varje sak hon gör, dubba och ge tillbaka, en tekniker har oändligt mycket mera kul saker att göra
det inkluderar allt från att ordna strömavbrott till riktade åsknedslag
emp'a hela huset, termiter, upp till nuklear termodecificering

hm, vart bor du, jag kanske kan få låna lite mark för skytte, lerduveskytte är kuul, och lagligt

samma sak med vakjakt, räv finns det ju gott om på nätterna

jag kan samla lite metalheads och ha en ordentligt fest

Tvärt om då?
Se till att ditt stängsel garanterat ger ett kraftigt överslag så nära hennes hus du kan komma, spräck en isolator eller något sådant och kolla sen om hon märker av detta
Se till att ditt stängsel garanterat ger ett kraftigt överslag så nära hennes hus du kan komma, spräck en isolator eller något sådant och kolla sen om hon märker av detta

hm, kanske bygga nordens största teslaspole
två tre hundra kw borde gå ganska lätt att hålla koll på

två tre hundra kw borde gå ganska lätt att hålla koll på
Eftersom det är lagligt att kameraövervaka sin egen gård, så sätt upp kameror o filma så mycket det bara är praktiskt möjligt. Sen sätter du upp skyltar som sig bör, o ser till att verkligen inget annat än ditt syns.
Då är det ju inga problem att få bevis på om kärringen eller hunden är inne hos dig o ränner.
Då är det ju inga problem att få bevis på om kärringen eller hunden är inne hos dig o ränner.
- Electricguy
USCH vilken kärring! Är som när jag satte upp min ca 40 meter långa dipol-antenn i trädgården, tjuriga grannkärrningen kom rusandes ett antal gånger för att hon hade ströningar med den ena och det andra. Snacka om att hon blev sur när jag visade henne att antennen inte ens var inkopplad...
- SeniorLemuren
???Jo, jag jobbar som it-chef och tidigare som data- och telekom- ingenjör i över 20 år.
Hade du varit minsta smart så kunde du vid första klagomålet erbjudit grannen dina tjänster gratis för att hjälpa henne lösa sina kommunikationsproblem, genom att se över hennes utrustning, du hade då förmodligen haft en vänlig granne och sluppit terror i alla dessa år. Kunskap ser ju inte ut att fattas. Alla typer av osämja som besvaras med moteld eskalerar snabbt.
Hur svårt hade det varit att mäta upp hennes kommunikation med på resp. avslaget elstängsel för att utesluta detta som boven, för att sedan gå vidare och analysera problemet. Men nej, du valde konflikt och nu får du skörda.
SeniorLemuren,
Vad skulle han ha gjort vid första tillfället sa du? Så här skrev han:
Vad skulle han ha gjort vid första tillfället sa du? Så här skrev han:
Det här med störningen är ju nåt som hänt nu nyligen (senaste året, om jag tolkar det hela rätt?).Ulf skrev:Första gången jag råkade på henne hoppade hon ut i vägen framför bilen slet upp bildörren och skrek i falsett "Du din fete faan har inte rätt att åka på min väg!".
- SeniorLemuren
Ber om ursäkt att jag inte uttryckte mig tydligare. Självklart avsåg jag att om man vänligt erbjuder sina tjänster i stället för att ha inställningen att kärringen kan dra till något varmare ställe så har man en chans att lösa problemet. Man måste inte vara ovänlig tillbaka, sådant startar krig.
Kommunikationsproblemet har ju funnits i 3-4 år så det har ju funnits tid att ta tag i det på något mer positivt sätt än att krypa ner i skyttevärnet.
Ulf, ta det som en man, bjud tanten på kaffe i trädgården en solig dag, be om ursäkt för att du har betett dig som en drummel och erbjud henne din hjälp med kommunikationsproblemen. Kanske du måste släppa en hel del prestige, men det är storsint och kan dessutom löna sig.
Kommunikationsproblemet har ju funnits i 3-4 år så det har ju funnits tid att ta tag i det på något mer positivt sätt än att krypa ner i skyttevärnet.
Ulf, ta det som en man, bjud tanten på kaffe i trädgården en solig dag, be om ursäkt för att du har betett dig som en drummel och erbjud henne din hjälp med kommunikationsproblemen. Kanske du måste släppa en hel del prestige, men det är storsint och kan dessutom löna sig.