Dator startar ej efter strömavbrott
Re: Dator startar ej efter strömavbrott
Jo, så är det här med.
Texten kommer internt från bildskärmen, fast det är tjockTV.
Men drar jag ur kabeln då slocknar texten.
Texten kommer internt från bildskärmen, fast det är tjockTV.
Men drar jag ur kabeln då slocknar texten.
- anders_bzn
- Kontakt:
Det är förmodligen grafikkortet som skickar ut något konstigt. Har du ett att byta med?
Är det PCI som gäller?
Är det PCI som gäller?
Jag testade att ta grafikkortet ur P1'an och sätta i P3'an, ingen skillnad.
Jag har nu P1'an provisoriskt i drift. Att vara utan mus kan jag leva med under tiden man löser problemet.
Ska skaffa en adapter till tangentbordet bara.
Vad som är skumt är att inte bildskärmsväxeln fungerar ihop med P1'an.
Eller är det så att man inte kan ha separat tangentbord, och få växlingen att fungera?
Största anledningen till att jag snabbt ville ha igång DOS-datorn, var att jag hade behov av att skriva ut följesedlar.
Tro på fan, nu verkar det som att printern har gett upp av strömavbrottet också.
Inte ett livstecken, inte en lampa som lyser. Kan det vara någon glassäkring som gått?
Jag hittade en annan skrivare skräpande i verkstaden, som faktiskt gick att skriva ut på.
Jag har köpt på mig en hel kartong med färgband till den gamla, så hade varit fint att få fart på den.
Jag har nu P1'an provisoriskt i drift. Att vara utan mus kan jag leva med under tiden man löser problemet.
Ska skaffa en adapter till tangentbordet bara.
Vad som är skumt är att inte bildskärmsväxeln fungerar ihop med P1'an.
Eller är det så att man inte kan ha separat tangentbord, och få växlingen att fungera?
Största anledningen till att jag snabbt ville ha igång DOS-datorn, var att jag hade behov av att skriva ut följesedlar.
Tro på fan, nu verkar det som att printern har gett upp av strömavbrottet också.
Inte ett livstecken, inte en lampa som lyser. Kan det vara någon glassäkring som gått?
Jag hittade en annan skrivare skräpande i verkstaden, som faktiskt gick att skriva ut på.
Jag har köpt på mig en hel kartong med färgband till den gamla, så hade varit fint att få fart på den.
Färgband? 
Jag tror att din verkstad är levande nostalgi, ger du rundturer?
Jag tror att din verkstad är levande nostalgi, ger du rundturer?
Frågan är vilka tåtar bildskärmsväxeln switchar.
Fungerar det att "manuellt" flytta skärmen mellan de två datorerna (d.v.s. drar ur kontakten ur ena datorn och koppla in i den andra)?
Det kan t.ex. vara så att grafikkortet inte gillar "hot swapping" utan vill ha skärmen i från boot.
Fungerar det att "manuellt" flytta skärmen mellan de två datorerna (d.v.s. drar ur kontakten ur ena datorn och koppla in i den andra)?
Det kan t.ex. vara så att grafikkortet inte gillar "hot swapping" utan vill ha skärmen i från boot.
Det funkar fint att flytta kabeln manuellt.
Frågan är hur switchen detekterar att det finns ytterligare en dator påslagen?
Jag trodde det var via bildskärmsignalen, men det kanske är tangentbordet den känner av?
Frågan är hur switchen detekterar att det finns ytterligare en dator påslagen?
Jag trodde det var via bildskärmsignalen, men det kanske är tangentbordet den känner av?
Olika tillverkare gör säkert på sitt sätt men jag har stött på några för länge sedan som känner av tangentbordet.
Är det en aktiv switch, jag trodde det var en sån där gammal plåtlåda med vred på.
Jag har nu testat att flytta disken till en Siemens P4.
Får den inte att dyka upp i BIOS. Jag har provat både CDrom-kabeln och hårddiskkabeln.
Även vänt kontakten åt båda hållen.
Är det något speciellt med Siemens P4?
Får den inte att dyka upp i BIOS. Jag har provat både CDrom-kabeln och hårddiskkabeln.
Är disken byglad som Master, Slave, Cable Select eller nåt annat?
Det finns ett 4:e läge också "master only".
Positionen på sladden kan säkert också ha betydelse. Liksom en del tomtar som vänder kontakten fel i båda ändar. Med konsekvensen att när du ansluter en disk rätt så blir det fel..
Positionen på sladden kan säkert också ha betydelse. Liksom en del tomtar som vänder kontakten fel i båda ändar. Med konsekvensen att när du ansluter en disk rätt så blir det fel..
Olika filsystem? FAT-NTFS ?säter skrev:Får den inte att dyka upp i BIOS.
Förlåt, jag är inget vidare på datorer...
Senast redigerad av SM7CZR 17 maj 2011, 17:55:43, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
säter skrev:Jag har nu testat att flytta disken till en Siemens P4.
Hur är det inställt gällande avkänning av hdd i Bios? Kan ju vara så att den är fast inställd på en viss HDD, ställ in den så att det är automatisk avkänning.