Ladda LiIon med LiPo laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volny

Ladda LiIon med LiPo laddare?

Inlägg av Volny »

Finns en del billiga 4 cells hobby laddare på ebay. Dessa är väl gjorda för LiPo batterier. Jag har för mig att det går bra att ladda även LiIon med dessa, är det någon som vet säkert?
Sonar

Re: Ladda LiIon med LiPo laddare?

Inlägg av Sonar »

Jorå, det skall funka, min laddare (Bantam BC6) skiljer inte på LiPo och LiIon, utan laddar dessa med samma "program".

Annars kan du ju kolla här: http://www.hab.se/laddning/laddare/ladd ... 716-1.aspx

Tror det skiljer bara en 1/10 dels volt mellan dessa, LiPo 3,7 resp. LiIon 3,6V / cell.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och denna lilla ökning av "bara" 0.1V kan göra mycket mer än vad många tror. Jag rekommenderar det inte men pröva och blir batteriet varmt så är det bara att hoppa över det och använda rätt laddare och du förkortar säkerligen också livslängden på batteriet i längden.

Skall ett batteri ha en slutspänning på max 4.1V så skall den ha som max 4.1V och inte 4.2V.

Finns en billig (av många) och mycket bra laddare på Hobbyking som klarar alla på marknaden förkommande batterityper, den heter Accucel-6 och är den bästa laddaren jag haft och kostar bara runt 200:- inkl frakt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och med vilka toleranser mäts spänningen 4.1V?
För 200 kr till slutkund misstänker jag att det inte är det bästa grejorna som sitter i, är de ens kalibrerade i produktion?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Henry skrev: Finns en billig (av många) och mycket bra laddare på Hobbyking som klarar alla på marknaden förkommande batterityper, den heter Accucel-6 och är den bästa laddaren jag haft och kostar bara runt 200:- inkl frakt.
wtf, dom där ligger ju på typ $70 på ebay.. hur kan hobbyking sälja så billigt ?

Nu blev jag ju sugen på att handla..
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Är innehållet samma så det inte är en pirat?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

?
bearing

Inlägg av bearing »

Glenn skrev:wtf, dom där ligger ju på typ $70 på ebay.. hur kan hobbyking sälja så billigt ?
Det finns massor av varianter på den laddartypen. Specifikationerna brukar vara i stort vara samma. De billigare brukar inte ha möjlighet att skicka data via USB-anslutningen, och man brukar kunna läsa kommentarer som tyder på ojämn kvalitet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja man får se att det verkligen är rätt modell för det finns som sagt en uppsjö av kopior på dessa av mer eller mindre mindre bra kvalitet.

Och med vilka toleranser mäts spänningen 4.1V?

Den har ett speciellt kalibreringsläge där man kopplar till en känd spänning och då visar den vilken spänning som den mäter upp och är det lite fel så går det att justera så det är rätt i 0.01V intervall så den har baserat på det således en tolerans på 0.01V vid mätning av spänningarna. Den har dock en precision i millivoltområdet vid snabbladdning av tex Ni-Mh batterier för att detektera när spänningen sjunker när det är laddat och detta är inställbart i steg om 0.001V.

För 200 kr till slutkund misstänker jag att det inte är det bästa grejorna som sitter i, är de ens kalibrerade i produktion?

Helt ok, det kan vara off med någon 0.01V min var off med 0.02V men det var lätt fixat med kalibreringläget som är till för just detta och det behöver man bara göra en gång. Det är sedan inte Sverige det handlar om med 300 mellanhänder utan Kina med arbetare som får klara sig på 100:- i månaden därav priset men därför inte sagt att det är skit, långt ifrån. Tittar man i den så ser kretskortet ut som vilket kvalitets proffstillverkat kort som helst med grönt skyddskikt, glasfiberlaminat, SMD komponenter m.m. m.m. som man ju normalt bara förväntar sig hitta i high-end grejer men det finns alltså även i denna så billigt är långtifrån skit.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Alla billiga är väl kopior, har själv en sådan som jag är mycket nöjd med. Dock så skulle jag nu vilja ha en mindre, smidigare som börjar ladda direkt man sätter i sladden, så att vilken idiot som hellst kan ladda :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Just hobbyking känns ju dock ganska seriösa så dom borde ju inte sälja värsta crapet ?

har plockat ihop en order med laddare + 4Ah LiPo bilacc, får se om jag slår till..
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

blev en imax b6 eller en kopia eller vad det nu är, typ 24 dollar på ebay. Och en 4 cells lipo laddare för typ 12 dollar =)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Henry skrev: Den har ett speciellt kalibreringsläge där man kopplar till en känd spänning och då visar den vilken spänning som den mäter upp och är det lite fel så går det att justera så det är rätt i 0.01V intervall så den har baserat på det således en tolerans på 0.01V vid mätning av spänningarna.
Inte ens dyra multimetrar har en bättre mätosäkerhet än ett par procent.

4.1 + 2 % blir 4.182 V.

Var hittar du en spänningsreferens 4.1 V som har en noggrannhet på mindre än 1%?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fluke 87V har 0.05% nogrannhet på DC spännigsmätning, och det är ju en ganska standardbetonad sak :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej precis nog har bra multimetrar bra bättre än 2% i dessa mätområdena. Den jag använde hade inom 0.4V området ett fel på +-0.5% som max och detta var bara en lite dyrare biltema tångamperemeter. I 1V området och högre hade den +-1.2%.

Detta är ju sedan absolut max fel de kan ha oftast visar bra multimetrar bättre än så men en på nätet jämförde även visad spänning med ett dyrt instrument kommer jag ihåg och fick bara några enstaka millivolt fel men kan dock tyvärr inte hitta det inlägget längre då det var något år sedan jag såg det på hobbyking. Men den är alltså inte fel med mer än max vad man kan ställa in alltså 0.01V eller runt 0.1% verkar det som och det räcker bra för mig och för batterierna.

Inget batteri jag har laddat i den har någonsin blivit varmt inte ens ljummet inte heller ett litet 100mA och det hade det absolut blivit om spänningen tex då legat på 4.184V.
Skriv svar