Starta datorn med en fjärrkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shootking

Inlägg av shootking »

Nu har AVR-en kommit från tyskland, färdigprogrammerad och allt. Nu väntar jag bara in IR-mottagaren, sen kan jag löda till min IR-mottagare. Sen behöver jag aldrig mer resa mig från TV-soffan!!! :-)

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det gick ju snabbt!

Nu är det bara att hålla tummarna för att det fungerar! :)
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

ett alternativ kan även vara att använda kretsar från holtek t.ex HT12A , HT12E. behövs väldigt lite kringkomponenter för o slänga ihop en sändare o en mottagare :D

har själv använt dessa till ett projekt , o det funka kanonbra 8)
shootking

Inlägg av shootking »

Har du någon ritning på detta? Är tyvärr inte så erfaren så att jag kan konstruera egna kretsar ännu...

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

där finns en del aplikationsexempel på tillverkarens sida. tyvärr hinner jag inte slänga ihopa ngt schema nu, men det skulle behövas väldigt lite komponenter för o få det o fungera!
shootking

Tjohoooo!!!

Inlägg av shootking »

Nu har jag monterat ihop alla komponenter på mitt labbkort. Och allt fungerar vid första testet! :-)

Nu återstår att etsa mitt första kretskort! Har dock en fundering kring detta. Upphovsmannen till den krets jag nu har byggt har skrivit till mig att jag ska försöka placera C1 i IC-hållaren. Jag förstår inte riktigt hur... Ska jag löda på den mellan benen inne i själva hålrummet i IC-hållaren? Eller ska jag sätta den på baksidan av kretskortet? Tror att detta kallas för "decoupling capacitor". Hur löser man en sådan snyggast? Någon som har en bild så att jag kan få lite inspiratioin?

Länk till den schematiska skissen!

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Eftersom C1 är en avkopplingskondensator ska man försöka montera den så nära kretsen som möjligt. Om jag vore du skulle jag montera den brevid kretsen istället, i ett hål nära ben 8 på uC:n, det tycker jag är bättre än att försöka fippla fast den i IC-sockeln.

Kondensatorn ska alltså monteras mellan ben 8 och ben 4, så nära kretsen som möjligt.
shootking

Inlägg av shootking »

Okidoki. Då kör jag med den metoden istället.

annans fråga: hur vet man vilket håll man ska koppla in en kondensator av denna typ? En "vanlig" kondensator är ju polariserad...

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Denna kondensator är lika vanlig som de du kallar "vanliga". De polariserade kondensatorerna är först och främst elektrolytkondensatorer.

Det spelar ingen roll hur du kopplar in den kondensatorn som du har länkat till.
shootking

Inlägg av shootking »

Aha! Då vet jag!

Mvh Shootking
Skriv svar