Dynamisk telefonsvarare? Telefonväxel?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
blastur

Dynamisk telefonsvarare? Telefonväxel?

Inlägg av blastur »

Tjena

Skulle behöva lite hjälp att brainstorma på en idé. Jag har väderdata i en mysql-databas som jag vill göra tillgänglig genom avlyssning per telefon. Man skall alltså kunna ringa in och få t.ex. vindriktning och vindhastighet via nån sorts ihopklippt eller syntetisk röst.

Man skall även via kunna knappval välja olika väderstationer.

Exempel på samtalssession:
Telesvar: "Välkommen till tjänst X, tryck 1 för station Y, tryck 2 för station Z, .. osv"
Användare: 2
Telesvar: "Vindriktning för station Z är 5 m/s, sydlig riktning"
*Samtalet kopplas ner*

Meningarna som läses upp kan vara förinspelade och ihopklippta, eller via nån heltsyntetisk lösning. Det viktigaste är att ljudet är tydligt och rösten är lätt att förstå.

Jag tror jag kan få ihop ljudgenereringen, men mitt stora problem är interface mot telefonnätet. Min första tanke var att koppla in ett GSM-modem med DTFM-dekoder och låta folk ringa dit. Men det känns som det borde finnas mycket bättre sätt med t.ex. VoIP? Om jag kan slippa köpa in utrustning hade det varit ett stort plus. Med VoIP borde jag kunna köra en soft-VoIP-programvara och i den sköta all logik.

Tips? Alternativa lösningar?

Så fort det blir mer avancerat i VoIP-världen kommer Asterisk upp. Någon som vet om detta skulle vara en tänkbar lösning i detta fall?

Edit: Nån som vet ifall man skulle kunna bygga en Android-app som klarar detta? Isf skulle ju en stationär Android-lur fungera perfekt.
Senast redigerad av blastur 16 maj 2011, 20:40:29, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: Dynamisk telefonsvarare? Telefonväxel?

Inlägg av blueint »

Budget?
Kunskap?
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Max 3000 kr

Kunskap inom VoIP, väldigt lite. Har kikat lite på VoIP trafik i Wireshark, lekt med några VoIP-routers och har grundläggande förståelse för SIP.
Överdjävlig programmerare, mindre bra på elektroniken ;-)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Japp. Asterisk skulle lösa det där plättlätt!

Kopplingen mot telenätet är enkel,
skaffa t.ex. ett Phonzo cash abbonemang.
49:- i startkostnad, sedan inget mer om du bara tar emot samtal...

Röstprompten / menyn är oxå standard.
Spela in talmeddelandet, konvertera till rätt format.
Lägg på servern och skriv in den tillsammans med knappvalen i din dialplan.

Den dynamiska delen är lite bökigare men helt klart lösbar.
Du kommer att få skriva ett litet AGI-script.
Lämpligt i t.ex. perl, php, c eller java.
Scriptet kollar din väderstation och spelar sedan upp rätt ljudfiler med t.ex. "exec playback" kommandon eller så installerar du en modul för syntetiskt tal och då kan du använda "speech" kommandon...

//B1N4RY
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och värt att notera är ju att om du börjar med Asterisk så behöver du inte skaffa VOIP-abonnemanget förrän prylarna funkar. Du kan använda en softphone i datorn som anknytning och provringa "internt" i Asterisk-växeln.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är faktiskt inte ens svårt utan voip, gjorde en sånn förhatlig tryck 1 för dittan två för dattan meny med ett powerbit modem.
Men voip låter mycket enklare :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

VOIP eller inte spelar ingen större roll, Asterisk har stöd för "telefonkort" också så man kan koppla in en analog linje. Men har man redan bredband så är ju en extra analog linje rätt dyrt.

Asterisk är alltså en fullfjädrad(?) programvara för att göra en telefonväxel. Den används främst för VOIP idag eftersom hårdvaran blir ganska dyr om man ska ha analoga telefoner.

Ska du söka så kallas det tydligen för IVR (Interactive Voice Response).
Skriv svar