Vilken IC ska det vara i diskmaskins-styrkortet?
Vilken IC ska det vara i diskmaskins-styrkortet?
Finns det någon här som har sett detta kort i en Electrolux diskmaskin ESF 677.Där sitter tre st IC och jag behöver identifiera den nedre vågräta IC´n.Den på kortet är utbytt,tyvärr till en felaktig variant som inte fungerar här.Behöver alltså orginalbeteckningen.Får ingen hjälp av El-lux,dom vill sälja ett nytt kort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 17 maj 2011, 15:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Vilken IC ska det vara
Anledning: var: Vilken IC ska det vara
Re: Vilken IC ska det vara
Bara av nyfikenhet, vem böt kretsen utan att veta vilken den skall vara??
/johan
/johan
Har du någon teori att backa påståendet med
Jag tycker det ser ut som de flesta ledarna går till den nueriska LED'en.
Kan det inte tänkas vara en 4 X 7-Segment LED driver.
Hur som helst är det ju nästan hopplöst att gissa fram vad det suttit där.
Jag tycker det ser ut som de flesta ledarna går till den nueriska LED'en.
Kan det inte tänkas vara en 4 X 7-Segment LED driver.
Hur som helst är det ju nästan hopplöst att gissa fram vad det suttit där.
Innan man gissar allt för mycket borde väl Johans fråga vara den viktigaste; historik! Vem har bytt, varför, när och hur kom TS in i bilden för att städa upp efter någon annan? Utöver detta kan det ju vara bra med bättre bilder, närbild på intilligande kretsar, bild på baksidan, bild under displayen om det går... 
Det förefaller vara ointressant för Fordson att veta vem som bytt kretsen. Han önskar antagligen inte heller svar från någon som gissar vad det kan vara för krets ty han frågar om någon sett kortet i någon diskmaskin som kan berätta vad det sitter för krets i dennes exemplar. Sannolikt är det samma kretsar och då kan Fordson skaffa en ny och löda in. Alternativt får han veta att det inte står något på originalkretsen eller att det är en programmerbar krets av något slag. Då återstår förmodligen att köpa ett nytt kort.Finns det någon här som har sett detta kort i en Electrolux diskmaskin ESF 677
Jaha,till att börja med har det inte bytts IC utan anledning,displayen slutade fungera,ska visa tiden med nedräkning,(olika långt i minuter för olika diskprogram)..Jag hade kortet med till en Elfa närstående affär som testade kortet,displayen var hel men IC´n ansågs skum. Dom skaffade fram en ersättare och kan tyvärr inte titta tillbaka på beställningen, den monterades av en kille som jag känner.Vid provkörning visade det sig att det ej var rätt ersättare(displ.slocknade) jag ringde direkt för att få läsa av beteckningen på orginalet men den var kastad.Nu återstår tre möjligheter,"fråga på forumet",köpa nytt kort 1200 kr,(ICn kostade 12 kr,rätt ers.borde inte vara dyrare).eller hitta en likadan maskin på blocket,hel eller trasig bara kortet sitter kvar.Maskinen fungerar ändå men ser konstig ut med ett tomt hål på fronten.
MVH Fordson
MVH Fordson
Det bästa i det här fallet är kanske att kolla vart alla pinnar från kretsen går. och rita ett litet schema. sedan kan vi nog hitta rätt krets, om det inte är något sällsynt... men det är det nog inte. Vad har du för beteckning på den som sitter där nu? Är det säkert att det inte bara är att den sitter vänd 180 grader?
Och vad menas med "displayen slockande"? Den lyste alltså en kort stund. Visade den något vettigt då?
Och vad menas med "displayen slockande"? Den lyste alltså en kort stund. Visade den något vettigt då?
Re: Vilken IC ska det vara i diskmaskins-styrkortet?
Hittade http://www.nettoparts.se/ men dom verkar endast sälja mekaniska delar. En annnan fräckhet kan ju vara att beställa reservkortet och sedan komma på att det var "felbeställt". Givetvis efter att man läst av chipbeteckningen.
Miljösvineriet att hela maskiner på 10-tals kg ska slängas för att en komponent för 12 kr är trasig är helt förkastligt.
Miljösvineriet att hela maskiner på 10-tals kg ska slängas för att en komponent för 12 kr är trasig är helt förkastligt.
Eller kolla på kortet på något av deras serviceställen.
Bra närbilder kan man få genom att stoppa kortet i en vanlig scanner. Brukar kunna bli knivskarpt.
Beror dock lite på scannern... Min gamla scanner med "lysrör" funkade fint att scanna föremål, min nya LED scanner däremot har bara fokus precis vid glaset så det som ligger vid glaset på en pryl blir bra, men allt annat blir suddigt (oskärpa). Det kan däremot inte vara omöjligt att fota kortet på lite närmare håll, i princip vilken kamera som helst av lite nyare årgång klarar det. Det svåra kan vara ljuset, men också här brukar lite nyare kameror klara biffen