Säkrare signalöverföring?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
YngLi

Säkrare signalöverföring?

Inlägg av YngLi »

Jag har sett att tex signalledare till redskapslås (grävare) ibland är en enkel ledare i en kabel
om delas med andra funktioner
Efter som det är lätt hänt att skada kabeln, ev så att en ofarlig funktions ledare kommer i kontakt med
signalledaren för låshydraulik (inte bra) så tänkte jag att man kunde låta jordledaren för spolen som
styr låsventilen vara flytande (som den nedre röda ledaren i schemat nedanför, skrev det i tråden El-svivel också).

Om det är ok att låta jordledaren för låsfunktionen att vara flytande i stället för gemensam med de andra
funktionernas så kan man antagligen enkelt koppla in en felindikerings krets enligt schemat också.
Om någon av de oranga signalledarna kommer i kontakt med någon av de röda signalledarna
(och dessa är spänningssatta) så "tänder" den temperaturkompenserade strömreglerande transistorkopplingen (denna koppling har jag sökt skydd för).

R1s värde behöver vara så stort att transistorerna inte skadas eller att ventilspolen drar vid fel.
Kanske behövs några fler komponenter för att det skall fungera bra, strömregulatorn kan göras enklare om man vill.

Synpunkter?
Feldetektor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Säkrare signalöverföring?

Inlägg av mrfrenzy »

> Om någon av de oranga signalledarna kommer i kontakt med någon av de röda signalledarna
... så har antagligen kabeln blivit mekaniskt åverkad, då kommer dessa ledare samtidigt i kontakt med den jordade skärmen och säkringen löser ut.
Den farliga funktionen befinner sig i "säkert" läge vid strömbortfall.

Så bygger man i alla fall på industrimaskiner.

Dessutom är det väl inte tillåtet att befinna sig under redskapet på grävaren?
YngLi

Re: Säkrare signalöverföring?

Inlägg av YngLi »

Då är industrimaskiner bättre, till grävare används ingen jordad skärm till de separata signalledarna, ingen jordad skärm överhuvudtaget, i alla fall inte till rototilt (de jag har sett).

Ändring, Det är möjligt att det sitter någon krets som känner av om en vanlig funktion belastas med mer än en
spole?

Ändring2, Även om man inte skall stå under redskapen så kan det bli farligt om något släpper från fästet.
Skriv svar