Hej, kan någon vänlig förklara fenomenet.
Jag kom över en mjukstartmodul från en kapsåg (fick bara modulen såg ej kopplingen ) och flyttade över den till min maskin jag får den att starta mjukt men den går liksom inte på fulla varv, den liksom pulserar.På modulen sitter det två grova o en lite vekare kabel, saxat från http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... art-2.html
är det en kille som gjort liknande på sin såg vilket funkade ok för han, och på bilden ser man hans
modul, som verkar skall kopplas att två av kablarna skall sitta ihop men det är ett tecken däremellan jag ej kan tyda.Min modul som ser lite annorlunda ut kommer från en bosch gcm 8 sj och skall sättas på en metabo kgs 216
mvh Marcus
Mjukstart handverktyg.
Re: Mjukstart handverktyg.
nobody ?
Kan någon komma med en gissning ang. vara för motorn inte går på konstantvarv utan "pulsar" med ½ sekunds intervall ?

Kan någon komma med en gissning ang. vara för motorn inte går på konstantvarv utan "pulsar" med ½ sekunds intervall ?
Kan det vara så att din såg drar mer effekt än vad modulen är avsedd för? I så fall kanske något skydd löser ut...
Man kanske kan kringgå det hela genom att man kopplar på ett tidsfördröjt relä efter att mjukstarten kommit igång?
Man kanske kan kringgå det hela genom att man kopplar på ett tidsfördröjt relä efter att mjukstarten kommit igång?
novis som man är, hur skulle man kunna "tidsstyra" på ett inte allt för dyrt o krångligt sätt ? Finns det ?
Tror att modulen skall ha samma watt som sågen.
Kan det vara kondensatorn som trillskas, jag satte in modulen efter kondensatorn..... ?
// Marcus

Tror att modulen skall ha samma watt som sågen.
Kan det vara kondensatorn som trillskas, jag satte in modulen efter kondensatorn..... ?
// Marcus