Om du lånat en Fluke 77 av din far så kan du börja mäta enligt mina tidigare instruktioner. Mät spänningen på servokontrollerns utgångssignal när det är satt till hög, du skall ha 5 volt där. Mät sedan efter motståndet R1 (denna spänning brukar man ibland kalla basspänning). Där skall du ha minst 0,6V eller max 0,8V. Troligtvis får du straxt över 0,7V.
Mät därefter spännningen vid polen på reläet där batterispänningen (VL) kommer in. Den skall vara lika stor som batterispänningen, det vill säga 7,2V. Slutligen skall du mäta spänningen vid den andra polen som är ansluten till transistorns kollektor. Där skall den vara max 2,2V eftersom reläspolen skall ha 5V. Om det är mindre än 2,2V eller närmare noll volt så kommer det också att fungera. Gör gärna om mätproceduren med R1 = 22k så får du se vad kollektorspänningen och basspänningen blir men det räcker med att mäta dessa två spänningar ty värdet på R1 mellan 10k och 22k påverkar inte servokontrollerns utsignal eller VL.
När man skall ansluta ett relä till en högre spänning än den som är angiven så brukar man koppla ett motstånd i serie. För att kunna räkna ut detta motstånd behöver man ta reda på reläets inre resistans som anges i ohm. Om man inte hittar detta i databladet eller är osäker på om man fått rätt uppgift så kan man mäta med universalinstrumentet.
När man vet reläets inre resistans (RL) så kan man använda Ohms lag U = R x I för att räkna ut vilken ström som skall gå genom reläet när det är draget I = U / RL. När strömmen I är känd går det att beräkna serieresistansen som i ditt fall blir Rs + RL = 7,2 / I => Rs = 7,2/I - RL.
Om du genom denna resa har blivit intresserad av att lära dig mera om grunderna i ellära så finns det bra böcker och andra kunskapskällor.
Det framgår inte hur gammal du är men om du har passerat grundskolan så finns det en jättebra sida på Internet där man kan lära sig ellära från grunden. Adressen är
http://www.kursnavet.se/kurser/fy1201/f ... ivning.htm. För att lyckas behöver man ha hyfsade kunskaper i matematik men på samma site kan man hitta matematikkurser också.
För mig känns det jätte roligt att jag kunnat hjälpa dig att få ingång din applikation.
Lycka till!