Relä transistor. Plus & minus, vart går jorden?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dr345

Re: Relä transistor. Plus & minus, vart går jorden?

Inlägg av dr345 »

Ska leta fram något 10k motstånd, har lite rörigt i min lekhörna :)

7.2v går in på servokontrollen i VI (mitt ingången) så den driver kontakterna 0-15, 16-31 samt mittendelen med "hjärnan".
RELAY, PCB, SPCO, 5VDC; Series:HRS4; Relay Type:Power; Voltage, Coil DC Nom:5V; Resistance, Coil:50ohm; No. of Poles:1; Contact Configuration:SPCO; Voltage, Contact AC Max:240V; Voltage, Contact DC Max:24V; Max Contact Current AC:5A; Max Contact Current DC:5A; Mounting Type:PCB; External Length / Height:15.8mm; Width, External:15.5mm; External Depth:19mm; Temp, Op. Max:70°C; Temp, Op. Min:-30°C; Approval Bodies:UL; Current, Switch Max:15A; DC Coil Power:720mW; Time, Operating:8ms; Time, Release:5ms
Saxat ifrån http://octopart.com/hrs4-s+dc5v-multicomp-7382672, så 50ohm antar jag.
dr345

Inlägg av dr345 »

Ha! Hittade inget 10k men hittade däremot 4st 2.2k som jag körde i en serie och då försvann fördröjningen helt! :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det var ju bra, du kanske lyckades bättre med lödningen denna gången. Jag körde en simulering i LT Spice med 22k och såvitt jag kunde se så bottnade transistorn direkt även med 22k.

Jag hittar ingen ingång som heter VI men däremot VL och det kanske är där du har anslutit 7,2V. Om du har byglat VL = VS1 så matar du reläet med 7.2V.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Jag körde en simulering i LT Spice med 22k och såvitt jag kunde se så bottnade transistorn direkt även med 22k.
Du kanske hade lagt dit ett för högt motstånd på kollektorn? Sedan finns det en hel del variationer i transistorerna, och LT Spice kör antagligen ett nominellt värde.
labmaster

Inlägg av labmaster »

I de flesta applikationer jag använt LT Spice så stämmer det med verkligheten men det finns inte något som säger att det kan diffa i denna applikation. Grundproblemet var ju att han inte har ett tillförlitligt universalinstrument eller att han inte kan hantera det han har.

Hur som helst så fungerar det med 10k i kombination med det relä han använder nu så då är det frid och fröjd. Ett nytt universalinstrument är trotts allt att rekommendera så att det går att mäta ordentligt.
dr345

Inlägg av dr345 »

Lödningen tror jag inte var problemet, har 10 st relän och samma sak med alla. SÅ usel på lödning kan jag nog inte vara hoppas jag...

Ja, VL ska det vara. 5v läste jag i manualen men det är möjligt att det är för high/low och "hjärnan". Och att strömförsörjningen (7.2v) går direkt.

Jag tror att relät i sig är boven. Att det agerar skumt om det får för lite kräm.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Köp en ny multimeter så skall du upptäcka att allt blir mycket roligare.
Det finns idag instrument för några hundringar, men det blir ännu roligare om man har ett lite dyrare instrument som man kan lita på.
Tips: FLUKE 77 :wink:
/Ingvar
dr345

Inlägg av dr345 »

Måste nog investera i en egen multimeter. Den här har jag lånat av farsan. Fluke 77... Den är "lite" över min budget :) Några hundringar blir alldeles lagom för mitt hobbyintresse
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du lånat en Fluke 77 av din far så kan du börja mäta enligt mina tidigare instruktioner. Mät spänningen på servokontrollerns utgångssignal när det är satt till hög, du skall ha 5 volt där. Mät sedan efter motståndet R1 (denna spänning brukar man ibland kalla basspänning). Där skall du ha minst 0,6V eller max 0,8V. Troligtvis får du straxt över 0,7V.

Mät därefter spännningen vid polen på reläet där batterispänningen (VL) kommer in. Den skall vara lika stor som batterispänningen, det vill säga 7,2V. Slutligen skall du mäta spänningen vid den andra polen som är ansluten till transistorns kollektor. Där skall den vara max 2,2V eftersom reläspolen skall ha 5V. Om det är mindre än 2,2V eller närmare noll volt så kommer det också att fungera. Gör gärna om mätproceduren med R1 = 22k så får du se vad kollektorspänningen och basspänningen blir men det räcker med att mäta dessa två spänningar ty värdet på R1 mellan 10k och 22k påverkar inte servokontrollerns utsignal eller VL.

När man skall ansluta ett relä till en högre spänning än den som är angiven så brukar man koppla ett motstånd i serie. För att kunna räkna ut detta motstånd behöver man ta reda på reläets inre resistans som anges i ohm. Om man inte hittar detta i databladet eller är osäker på om man fått rätt uppgift så kan man mäta med universalinstrumentet.

När man vet reläets inre resistans (RL) så kan man använda Ohms lag U = R x I för att räkna ut vilken ström som skall gå genom reläet när det är draget I = U / RL. När strömmen I är känd går det att beräkna serieresistansen som i ditt fall blir Rs + RL = 7,2 / I => Rs = 7,2/I - RL.

Om du genom denna resa har blivit intresserad av att lära dig mera om grunderna i ellära så finns det bra böcker och andra kunskapskällor.

Det framgår inte hur gammal du är men om du har passerat grundskolan så finns det en jättebra sida på Internet där man kan lära sig ellära från grunden. Adressen är http://www.kursnavet.se/kurser/fy1201/f ... ivning.htm. För att lyckas behöver man ha hyfsade kunskaper i matematik men på samma site kan man hitta matematikkurser också.

För mig känns det jätte roligt att jag kunnat hjälpa dig att få ingång din applikation.

Lycka till!
dr345

Inlägg av dr345 »

Menade att den mätaren jag har är farsans. Men som sagt, ska få tag på en fungerande och lära mig av dina anvisningar och lite mer om hur man använder och felsöker med en multimeter.

Har passerat 26 i ålder men har pillat med el och teknik när man var liten. Fast senaste tiden så har intresset vaknat till liv igen och jag intresserar mig mer för hur och varför det fungerar. Förut så la jag ner när det började ryka/brinna, nu vill jag veta varför. Har en del ideer och projekt som jag ska försöka förverkliga

En bild på ekipaget som jag håller på med nu. Fick ideen i oktober och nu börjar den bli klar
Bild
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kul projekt! Jag har inte provat på radiostyrda bilar tidigare och det lär inte bli i framtiden heller. Däremot verkar de där quadrakoptrarna vara ett roligt projekt. Jag har faktiskt en liten idé om hur man skulle kunna använda en sådan tingest i en kommersiell tillämpning.

Nåväl, lycka till med kunskapstrappan inom ellära. Ju mer man lär sig desto roligare blir det. Dessutom slipper elektroniken gå upp i rök och det är en lycka i sig.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

På tal om elektronik som "går upp i rök" så kom jag till att tänka på att då jag för rätt många år sedan konstruerade laborationsobjekt på kretskort, så fick jag så småningom byta onödigt många kretsar som "lyft på hatten" då eleverna varit oförsiktiga, eller inte tänkt sig för då de kopplade in matningsspänningar till korten.
Jag blev tvungen att sätta en liten resistor på något Ohm i serie med spänningsmatningen och en kraftig diod till jord innanför detta motstånd så att det blev både en visuell och illaluktande upplevelse då de förväxlade plus och minus. Jag tyckte att det behövdes lite pedagogik. Det var ju inte bra om det bara gick obemärkt förbi. :vissla:
Jag bytte hellre ut ett litet motstånd än transistorer och IC. :wink:
/Ingvar
Skriv svar