Nybörjar fråga. Några frågor angående ett diagram.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
labmaster

Re: Nybörjar fråga. Några frågor angående ett diagram.

Inlägg av labmaster »

Ja, det var enklare fråga att svara på :).

Lysdioden skall ha ett motstånd i serie som beräknas med hjälp av ohms lag sedan behöver du en switch mellan lysdioden och minuspolen på strömkällan eller mellan strömkällans pluspol och motståndet. Switchen kan vara en vanlig vippströmbrytare om du manuellt skall stänga av och på.

Skall du styra det med en dator behöver du koppla en lämplig NPN transistor mellan lysdioden och spänningskällans minuspol. Basen förses med lämplig resistans som beräknas med ohms lag där U = styrsignalens spänning - 0,6V. Strömmen genom resistansen kan hämtas ur databladet för transistorn men ett riktvärde brukar vara cirka 10 kOhm. Riktvärdet för seriemotståndet till lysdioden bör ligga någonstans omkring 470 ohm.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

sPirc skrev: Jag har ju i alla fall numera lärt mig hur man löser ut ekvationer med flera okända och har gått igenom flera uträkningar med hjälp av Kirchoffs lagar så helt bortkastat va det väll inte.
Hoppas du upptäckt Cramers regel och eventuellt Gausseliminering som effektiva hjälpmedel
vid ekvationslösning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cramer's_rule
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gausseliminering
labmaster

Inlägg av labmaster »

4kTRB, Cramers regel och Gausseliminering är effektiva hjälpmedel men det förefaller som om sPirc befinner sig på gymnasienivå för närvarande.

sPirc har berättat att han följer en kurs på Internet så han bör i första hand följa den studietakt och metoder som finns där. När matematiken på gymnasienivå är avklarad kan studier på högre nivå vara aktuell och då kommer förståelsen för Cramers regel och Gausseliminering in som ett steg i kunskapstrappan.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fast det går ju glänsa lite på proven om man slänger upp en
determinant och löser uppgiften med.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja det har du alldeles rätt i. Det gjorde jag när jag läste på gymnasiet för typ 30 år sedan :). Däremot kan det bli lite mycket att sätta sig in i om man samtidigt klättrar på kunskapstrappan i ellära. Men MVG lär det bli, jag fick 5:a i matte och ellära när jag läste. Dessutom inspirerade jag mina klasskamrater som var 4 år yngre än mig att plugga hårdare så medelbetyget i min årgång blev ganska högt.

Låt oss inte imponeras av ovanstående, jag har ingen avsikt att briljera. Jag vill bara bidra med lite av min erfarenhet och kan detta förgylla tillvaron för de som har behov av hjälp så bjuder jag på den i mån av tid.
Skriv svar