Hej
Jag skulle behöva få tag på någon sorts kontakt som lossnar lätt vid ryck, typ som strömanslutningen som finns till MacBook (MagSafe, magnetkontakt)
Det behöver vara 4 poler och gärna rätt liten kontakt.
I värsta fall får jag konstruera något eget, men då undrar jag om det går att få tag på magneter som har hål i sig som är "lite större". Eller går det bra att borra i magneter, är det hårt?
MVH Niclas
Kontakt som lossnar vid ryck? Typ MagSafe liknande?
Re: Kontakt som lossnar vid ryck? Typ MagSafe liknande?
Här finns en del ringmagneter:
http://www.supermagnete.de/eng/magnets.php?group=rings
http://www.supermagnete.de/eng/magnets.php?group=rings
Det är svårt att borra i magneter, oftast är de sintrade och spricker, annars är de stenhårda eller så både och
Fråga mig inte hur jag vet
Dock har jag inte provat med borrar med TIN-spets de skär ju lte bättre än bara HSS.
Jag har bara limmat magneter och _det_ fungerar iaf, dock inte för denna applikation.
Magneter med hål finns iaf på elfa, jag tror dock att jag skulle satsa på en mindre magnet (typ neodym) å båda kanterna på ett kontaktdon, storleken torde bli mycket mindre. Sätter man dessutom magneterna polvända så går det inte att få fast kontakten åt fel håll.
Fråga mig inte hur jag vet
Dock har jag inte provat med borrar med TIN-spets de skär ju lte bättre än bara HSS.
Jag har bara limmat magneter och _det_ fungerar iaf, dock inte för denna applikation.
Magneter med hål finns iaf på elfa, jag tror dock att jag skulle satsa på en mindre magnet (typ neodym) å båda kanterna på ett kontaktdon, storleken torde bli mycket mindre. Sätter man dessutom magneterna polvända så går det inte att få fast kontakten åt fel håll.
Ett annat alternativ är att använda magneterna som ledare i kontakten, lite beroende på vilken effekt som ska gå igenom dom...
OK, ska själva sladden/matnigen följa med så är det ju en annan sak.
Jag läste det som att något bara ska brytas, typ nödbrytare...
Jag läste det som att något bara ska brytas, typ nödbrytare...