Jag har precis färdigställt en nätdel med +V-15V för ljudbruk. Den får ström från en trafo med dubbla sekundära 18V som går till en gemensam likriktare, 1000µ, 100n, 7815/7915, 100n. Ja, en ganska normal uppbyggnad. +15-linan går bra, men -15 har någon konstig oscillering. Den har sågtandsform på typ 30 kHz (var 50 kHz när jag mätte lite tidigare), någon volt peak-peak. Utan något anslutet ser linan bra ut, men desto fler kretsar jag ansluter, desto större blir oscilleringen. Kretsarna jag provat att driva är balanserade drivare och mottagare från that respektive burr-brown och inget syns på deras utgångar, så det känns mest troligt att har något med spänningsregulatorn att göra. Men vad kan det vara?
Oscillering i nätdelen
Oscillering i nätdelen
Hej!
Jag har precis färdigställt en nätdel med +V-15V för ljudbruk. Den får ström från en trafo med dubbla sekundära 18V som går till en gemensam likriktare, 1000µ, 100n, 7815/7915, 100n. Ja, en ganska normal uppbyggnad. +15-linan går bra, men -15 har någon konstig oscillering. Den har sågtandsform på typ 30 kHz (var 50 kHz när jag mätte lite tidigare), någon volt peak-peak. Utan något anslutet ser linan bra ut, men desto fler kretsar jag ansluter, desto större blir oscilleringen. Kretsarna jag provat att driva är balanserade drivare och mottagare från that respektive burr-brown och inget syns på deras utgångar, så det känns mest troligt att har något med spänningsregulatorn att göra. Men vad kan det vara?
Re: Oscillering i nätdelen
Fick ett nätdelskort över från ett sånt här projekt, så det är det jag byggt på:
http://www.studio21.ch/diy/neeno/ssl9k/ ... Preamp.pdf
Bifogar kortet med in/utgångar. Ferriter är inte utritade. DRV134 och INA137 står det, men egentligen har jag that1646 och ina134. Alla övriga komponenter är enligt databladens rekommendationer, förutom bypasskondensatorerna som jag inte tror det nämns något om där.
http://www.studio21.ch/diy/neeno/ssl9k/ ... Preamp.pdf
Bifogar kortet med in/utgångar. Ferriter är inte utritade. DRV134 och INA137 står det, men egentligen har jag that1646 och ina134. Alla övriga komponenter är enligt databladens rekommendationer, förutom bypasskondensatorerna som jag inte tror det nämns något om där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
om du belastar den mha motstånd, hur ser det ut då?
du har inte anslutit pinnarna på 7915 fel? det är lätt att missa....jord och in är ju omkastade.
du har inte anslutit pinnarna på 7915 fel? det är lätt att missa....jord och in är ju omkastade.
Tog ett motstånd på 1k och fick då toppar på -13V och -17V. Att pinnarna skulle hamnat fel känns väldigt osannolikt då det är ett färdigtillverkat kretskort som använts av hundratals andra, dessutom finns det ingen oscillering på ingångspinnen. Tror iofs jag har en till regulator i lager, kan se vad som händer vid ett byte...
EDIT: Samma problem kvarstår.
EDIT: Samma problem kvarstår.
Stab-krets 7915 
100 nF rekommenderas
100 nF rekommenderas
Senast redigerad av SM7CZR 15 maj 2011, 21:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Borde förstått det...
Jo visst har jag det. 100n och 1500µ vid ingången, 100n vid utgången.
Jo visst har jag det. 100n och 1500µ vid ingången, 100n vid utgången.
Vad händer om du kör nätdelen utan belastning?
Sorry, jag missade det i ditt första inlägg.
Sorry, jag missade det i ditt första inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 15 maj 2011, 21:39:00, redigerad totalt 1 gång.
79xx serien är ökanda för detta, lasta så bör det försvinna
jag har bränt halvdyra saker på detta

jag har bränt halvdyra saker på detta
Då får jag lika jämn likspänning som på den positiva linan. Så oscilleringen dyker enbart upp när det kommer en last och den verkar öka med lastströmmen.
har du 1A 79xx? prova att lasta dom till 0.2-0.4A eller åtminstånde öka lasten ordentligt
en del serier av 79xx var värre än andra, eller riktigt illa hur man nu ser på det
en del serier av 79xx var värre än andra, eller riktigt illa hur man nu ser på det
Hmm okej. Jo det är 1A. Att prova ökad last går lite emot att oscilleringen ökar när lastströmmen ökar, men jag kan prova. Det ska tillkomma en gammal preamp och eq-modul senare (det är själva syftet med bygget), men jag vågar inte koppla in den förrän jag vet att allt är säkert.
Renst spontat tycker jag att bara en 100nF på utgången låter tokigt, borde väl ha en "bulk" konding där med? , typ några hundra uF eller så.
Eller har jag missat nåt?
Eller har jag missat nåt?