För typ väldigt många år sedan läste jag en artikel om en finsk pojke (13-15 år typ) som hade uppfunnit en återinspelningsbar CD-skiva. Detta var alltså innan cdr kom på bred front. Det var inte helt klarlagt hur hans uppfinning fungerade, eller om det alls fungerade, men det var en artikel iallafall.
Nån som kommer ihåg mer?
Finsk pojke uppfinner brännbar CD
Re: Finsk pojke uppfinner brännbar CD
Nu när du säger det så, men jag har ett vagt minne att det handlade mer om "återvinning/användning" än återskrivning. Hårfin skillnad kanske men jag kommer inte ihåg några detaljer förutom att jag har för mig att det var en rysk pojk. Mitt minne är dock inte alltid felfritt...
Hur fungerar de CD-RW som man köper nu då? Hur många ggr kan man formatera/spela in nytt?
/Ingvar
/Ingvar
En CD-RW enhet använder laser för att värma upp diskmaterialet till 500-700 °C vilket får det att bli icke reflektivt och läsas som en "0".
CD-R då.. tja dom är ju redan skrivna på så det borde inte gå. Fast om man nyttjar detta med frekvenser så skulle man kunna bränna bort flera gamla bitar i sekvens och kanske nyttja 1/4 av kapaciteten. Tracking informationen borde vara helt okej
Ett alternativ är att bränna mellan två spår. Där kan man använda trackingen omvänt, signal = för nära..
Allt förutsatt att man har en laser som är kraftig nog att bränna fabrikspressade CD skivor.
CD-R då.. tja dom är ju redan skrivna på så det borde inte gå. Fast om man nyttjar detta med frekvenser så skulle man kunna bränna bort flera gamla bitar i sekvens och kanske nyttja 1/4 av kapaciteten. Tracking informationen borde vara helt okej
Ett alternativ är att bränna mellan två spår. Där kan man använda trackingen omvänt, signal = för nära..
Allt förutsatt att man har en laser som är kraftig nog att bränna fabrikspressade CD skivor.