Relä transistor. Plus & minus, vart går jorden?
Re: Relä transistor. Plus & minus, vart går jorden?
När jag trycker på knappen så blinkar det till i servokontrollen (under 1 sek), tiden från att servokontrollen har reagerat till relät reagerar är 4-6 sek. Har jag en lampa inkopplad på servokontrollen så tänds den direkt efter att det har blinkat. Så, ja när signalen på In går på hög.
Om du har ett universalinstrument kan du sätta knappen på instrumentet så att du mäter spänning i enheten volt. Du skall börja med att välja ett område som täcker in batterispänningen 7 volt. Sätt utgången från servon i läge hög. Sätt den svarta mätpinnen till Jord, batteriets minuspol och sätt sedan den röda mätpinnen till utgången från servokontrollern och anteckna vilken spänning du har. I nästa steg mäter du spänningen efter motståndet R1. Var försiktig så att du inte kortsluter några ben på transistorn Q1. Anteckna spänningen och berätta vilka spänningar du har mätt fram.
Jag har en mätare (Hung Chang HC-213) med en ratt på med lägena DC V 10, 50, 250, 500. AC V 10, 50, 250, 500, DC mA 0.5, 50, 250 och sista läget på OHM X1K. Vilket ska jag mäta med? (Om denna mätare är användbar). Som sagt har endast använd läget OHM X1K för att kolla att det finns kontakt.
Sätt mätaren i läge DC V 10. Mät därefter såsom jag skrev i mitt förra inlägg.
Första steget så flög mätaren till max och efter motståndet så visade den 6v eller 1.2v. Vet inte exakt vilken rad som gäller, lite otydligt med analoga saker ibland. Kanske är mätaren som är paj också...
Servokontrollen har utgångar på 5v som jag kopplade in det på så 7.2v är ute ur bilden.
Slår jag på hög så tar det 4-6 sek. Om jag slår av och sen på direkt så blir det ingen fördröjning alls. Men om jag slår av och väntar 1 min så får jag vänta.
Servokontrollen har utgångar på 5v som jag kopplade in det på så 7.2v är ute ur bilden.
Slår jag på hög så tar det 4-6 sek. Om jag slår av och sen på direkt så blir det ingen fördröjning alls. Men om jag slår av och väntar 1 min så får jag vänta.
Om man skall mäta så måste man naturligvis förstå sig på mätinstrumentet. Om DC V 10 betyder mätområde 0 - 10 V så skall den inte slå i botten då du mäter spänningen på utsignalen från servokontrollern. Föreslår att du tar en bild på ditt universalinstrument så kanske vi kan hjälpa dig att ställa in det rätt.
Om du plockar fram schemat på reläkresten och då förslagsvis den jag postade i denna tråd så ser du att 7,2 V fortfarande finns med trotts att det bara förväntas vara 5 V från servokontrollerns utsignal som jag för övrigt kallade för styrsignal i schemat.
Börja alltså med att sända en bild på ditt mätinstrument men du kan samtidigt själv försöka röna ut hur du skall ställa in mätinstrumentet. Du skall mäta likspänning som brukar benämnas DC och mätområdet skall vara 0 - 10 V eller 0 - 5 volt om detta område finns på instrumentet. Mät utsignalen från servokontrollern. Eftersom du säger att det skall vara 5V så skall du också kunna läsa 5V på instrumentet. Är du osäker så ta en bild då, kan vi lära dig hur du skall läsa på instrumentet.
Om du plockar fram schemat på reläkresten och då förslagsvis den jag postade i denna tråd så ser du att 7,2 V fortfarande finns med trotts att det bara förväntas vara 5 V från servokontrollerns utsignal som jag för övrigt kallade för styrsignal i schemat.
Börja alltså med att sända en bild på ditt mätinstrument men du kan samtidigt själv försöka röna ut hur du skall ställa in mätinstrumentet. Du skall mäta likspänning som brukar benämnas DC och mätområdet skall vara 0 - 10 V eller 0 - 5 volt om detta område finns på instrumentet. Mät utsignalen från servokontrollern. Eftersom du säger att det skall vara 5V så skall du också kunna läsa 5V på instrumentet. Är du osäker så ta en bild då, kan vi lära dig hur du skall läsa på instrumentet.
Inte den senaste modellen direkt...
Det sitter ett litet hjul på sidan också. Googlade lite och misstänker att det är för att nollställa. Fast den verkar paj...

Har försökt bli lite klokare genom att mäta ett 1.5v batteri och jämföra med 3v (2*1.5) och 6v (4*1.5) på DCV 10 inställningen. 6v så maxar den. 3v ställer den sig på 7 och 1.5 på 4 (läser av på 0-10 ovanför den röda markeringen).

Har försökt bli lite klokare genom att mäta ett 1.5v batteri och jämföra med 3v (2*1.5) och 6v (4*1.5) på DCV 10 inställningen. 6v så maxar den. 3v ställer den sig på 7 och 1.5 på 4 (läser av på 0-10 ovanför den röda markeringen).
Du skall vrida den stora ratten ett snäpp medurs så att den ställer sig i mätområde 0 - 10V DC, svarta siffror. I skalan ser du tre mätområden med svarta siffror 0 - 250V, 0 - 50V och 0 - 10V samt fem feta svarta sträck och fem tunna streck som är lika långa som de feta. Mellan dessa ser du fyra tunna korta streck.
När du väljer mätområde 0 - 10V har du 2V mellan varje fett streck och 0,2V mellan de tunna korta strecken. Mellan ett fett streck och ett tunt långt streck har du således 1V.
När du mäter på servokontrollerns styrsignal/utsignal i läge hög som enligt dig är 5 volt skall visaren stå på det långa tunna strecket mellan 4 och 6. Då visar instrumentet 5 volt. Gör den inte det så kan det finnas två fel, antingen står det fel i servokontrollerns manual eller så är det fel på instrumentet. Eftersom du matar servokontrollern med 7,2 volt så bör du inte någonstans kunna få ett högre värde än så på ditt universalinstrument. Slår instrumentet i botten så är det trasigt och då får du kvista in på Biltema, Mekonomen, Karlsson eller till någon annan som säljer universalinstrument. Förslagsvis köper du en digital sådan så blir det både enkelt och effektivt. Det kostar inte mer än några hundralappar på sin höjd.
När du väljer mätområde 0 - 10V har du 2V mellan varje fett streck och 0,2V mellan de tunna korta strecken. Mellan ett fett streck och ett tunt långt streck har du således 1V.
När du mäter på servokontrollerns styrsignal/utsignal i läge hög som enligt dig är 5 volt skall visaren stå på det långa tunna strecket mellan 4 och 6. Då visar instrumentet 5 volt. Gör den inte det så kan det finnas två fel, antingen står det fel i servokontrollerns manual eller så är det fel på instrumentet. Eftersom du matar servokontrollern med 7,2 volt så bör du inte någonstans kunna få ett högre värde än så på ditt universalinstrument. Slår instrumentet i botten så är det trasigt och då får du kvista in på Biltema, Mekonomen, Karlsson eller till någon annan som säljer universalinstrument. Förslagsvis köper du en digital sådan så blir det både enkelt och effektivt. Det kostar inte mer än några hundralappar på sin höjd.
Känner mig säker på att något är paj på denna, Får samla ihop lite kronor och fixa en hel.
Skulle man våga skippa motståndet (alternativt ta ett på 10k) för att testa...?
Skulle man våga skippa motståndet (alternativt ta ett på 10k) för att testa...?
Nej man kan inte skippa motståndet då brinner transistorn upp du bör inte heller byta motståndet innan det är klarlagt vad som finns innanför skalet på servokontrollern.
Orsaken till fördröjningen på 4 sekunder kan vara många och det går inte att säga vad som felar utan att veta mera om vad som finns innanför skalet. Om du har någon kompis som har oscilloskåp så skulle du kunna fråga han eller hon om du kan få hjälp att mäta signalen. Då går det att se exakt hur den ser ut.
Kontrollera även reläet så att det verkligen är 7,2 volt den skall ha. Om det är gjort för högre spänning så kan det vara en orsak. Då får du skaffa ett nytt relä och hittar du inget för just 7,2V så går det bra med ett för 5V som man kopplar in med ett motstånd i serie. Beräkning av detta motstånd görs bland annat med hjälp av Ohms lag, U = I x R.
Orsaken till fördröjningen på 4 sekunder kan vara många och det går inte att säga vad som felar utan att veta mera om vad som finns innanför skalet. Om du har någon kompis som har oscilloskåp så skulle du kunna fråga han eller hon om du kan få hjälp att mäta signalen. Då går det att se exakt hur den ser ut.
Kontrollera även reläet så att det verkligen är 7,2 volt den skall ha. Om det är gjort för högre spänning så kan det vara en orsak. Då får du skaffa ett nytt relä och hittar du inget för just 7,2V så går det bra med ett för 5V som man kopplar in med ett motstånd i serie. Beräkning av detta motstånd görs bland annat med hjälp av Ohms lag, U = I x R.
Reläet är ett 5v. Nuvarande motstånd är på 22k, vilket jag tog för det skulle fungera och dra mindre ström än ett 10k. Fast de som prövat med 22k och inte märkte någon skillnad kanske körde på ett relä som är känsligare eller utav bättre kvalite...
I väntan på att man får tag på en mätare så ska jag exprimentera med ett relä och se om man luskar fram något.

I väntan på att man får tag på en mätare så ska jag exprimentera med ett relä och se om man luskar fram något.
* I schemat finns det två motstånd R1 och R2 vilket av dessa två är det du kallar nuvarande motstånd som är 22k?
* Vilket relä använder du eller hur stor är reläets inre resistans?
* Har du kopplat reläets ena pol direkt till spänningskällan 7,2V?
* Vilket relä använder du eller hur stor är reläets inre resistans?
* Har du kopplat reläets ena pol direkt till spänningskällan 7,2V?
Jag har tittat på schemat och kortlayouten på din servokontroller. Motståndet R1=22k bör inte vara källan till fördröjningen. Transistorn bottnar direkt när styrsignalen går hög.
Länken till reläet berättar inte hur stor den inre resistansen är men du kan mäta resistansen med ditt universalinstrument på ett relä. Börja med att ställa instrumentet i resistansmätning och sätt ihop mätpinnarna. Instrumentet skall då göra fullt utslag, det vill säga visaren skall peka på sista strecket i skalan. Om den inte gör det skall du vrida på ratten som du har på sidan av instrumentet, den som det inte hände något med när du vred på den då du mätte spänning. Mät därefter på reläet och läs av resistansen på skalan längst upp.
Var har du anslutit ditt 7,2V batteri?
Länken till reläet berättar inte hur stor den inre resistansen är men du kan mäta resistansen med ditt universalinstrument på ett relä. Börja med att ställa instrumentet i resistansmätning och sätt ihop mätpinnarna. Instrumentet skall då göra fullt utslag, det vill säga visaren skall peka på sista strecket i skalan. Om den inte gör det skall du vrida på ratten som du har på sidan av instrumentet, den som det inte hände något med när du vred på den då du mätte spänning. Mät därefter på reläet och läs av resistansen på skalan längst upp.
Var har du anslutit ditt 7,2V batteri?