FM antenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Andi04

FM antenn

Inlägg av Andi04 »

Börjar att bli lite trött på att lyssna på myrornas krig, alltså radio versionen. Bor inne i malmö men jag har väldigt dålig mottagning på min förstärkare. Antennen jag fick med var en vanlig koppartråds antenn. Finns det någon enkel ritning på någon antenförstärkare som skulle fungera? Eller skall jag sakffa en sån här från Kjell eller blir det att skaffa en ännu längre koppartråds antenn och hänga ut genom fönstret?

Förstärkaren (+ antenn) är rätt nära tv som ofta är igång samt datorn som för det mesta lltid är igång. Jag gissar på att även detta är en anledning till att jag har dålig mottagning.

Nån som kan hjälpa?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Bästa FM-mottagningen får man (oftast) via TV-antennen. Testa att koppla in dig där.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det ingen risk att man förstör ingångssteget på radion då denna signal är väldigt stark i förhållande till vad som kommer från en vanlig enkel antenn?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

När jag bodde i lägenhet kopplade jag alltid in TV-antennen till radion, men klockren mottagning som följd. Ifall mitt ingångssteg brann upp, vet ej, men jag antar att det klarade sig eftersom radion funkar än idag.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns avstämda FM-antenner som ska vara bra och lätta att bygga med plaströr. Kan inte hitta länken nu bara.

Tyvärr så ser dom ut som en torkvinda på LSD...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Snabelost: ok tja där ser man, då vet man det. :)
Andi04

Inlägg av Andi04 »

Så ni menar att jag skall ta min tv antenn slad och köra in i förtärkaren vid antenn ingången?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Sedan när behöver man en specifik antenn för FM? Jag trodde att samma antenn fungerar för alla modulationer :lol: .
Eller menar du rundradiobandet med FM? Dvs 88-108MHz.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Det funkar väl inte att koppla radion till tv-uttaget, möjligen radiouttaget bredvid. Något du kan prova är att flytta din radioantenn som du fick med radion till en annan plats i rummet (eller utanför). funkar att förlänga med en vanlig tv-antennkabel.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

har du kabeltv så ska du inte köra in radion där.. men har du antenn på taket så går det bra.. men det finns ju radioantenner på tex clasohlson för 200kr. jag har en och den funkar kanon bra den.. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Lundsten: Du menar att man inte ska köra in Radion i det TV märkta uttaget på Kabeltv uttaget?
För uttaget märkt Radio är väll precis till för att ansluta radion till centralantennen? Annars verkar det ju väldigt dumt att montera sånna uttag överallt....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ofta är det inte anslutet. Lossa kontaken och kolla först.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

dannei: Hur menar du att det inte är anslutet? Det är ju bara en kabel in till uttaget som är försett med filter som skickar rätt frkvensområde till respektive kontakt i uttaget.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

I hyreshuset jag bodde i förut var Comhem (Comigen) indraget och där fanns det iallafall radiosignal i TV-uttaget. Eller rättare sagt radio-uttaget. Vi hade uttag med tre kontakter, Radio, TV och Data.

Varför man inte skulle använda radiouttaget förstår jag inte, det gav ju klockren radiomottagning.

/Magnus
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Det är inte alltid radiouttaget är kopplat till en vanlig antenn på taket. I radhusområdet jag bodde i förrut hade vi kabeltv från telia tror jag. Där fans det bara riksradion (P1, P2, P3, P4, P5) och ljudet till SVT1, SVT2, och TV4 i radiouttaget.
Skriv svar