Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Kopplade upp en hd motor med 3 st "tangentbordsknappar". Mycket lärorikt. Först testade jag 1,2,3 osv. Sedan 1,1+2,2,2+3,3,3+1 osv. Riktigt bra känsla i motorn. Bra lager. Guld till ex volymratt eller annan styrning ex cnc. Hur sakta kan man vrida och få puls? Men det rycker till bra när man stegar den för hand. Nästa mål blir drivsteg så jag kan stega med PC par porten. Hur starka trissor behövs? Funkar 2N3055(har ett gäng)?
Fixade till det högljudda fläkten i mitt Rigol 'skop. Fläkten är en 'Giled Silent 8' från eBay. Nästan ljudlös dock något mindre luftflöde än originalfläkten. Borde inte ställa till med något problem dock!
Fläkten i sitt nya hem. Den nya fläkten är inte 6cm som originalfläkten, men den hålls på plats med lite dubbelhäftabde tejp och med locket som trycker på. La lite papp mellan så den trycks fast bra.
Nu hör man knappt att den är igång nu när den är "silently cooled by GELID solutions".

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Fick en SONY CFD-G70L av en kompis (portabel stereo)

Kännde inte att jag ville spendera över 200kr på D-batterier till den....SÅ, jag slaktade ett 12V skruvdragar batteri och monterade innuti stereon. Även laddaren monterades inne i stereon. Så när jag stoppar i nätkabeln så kopplar stereon bort batteripacken, laddaren börjar ladda batteripacken och stereon drivs av den inbyggda nätdelen ist. Blev jättebra! Så nu har jag hela batterilådan i stereon att förvara kablar och liknande i ist. Och jag kan säga att stereon inte låter så jävla pissigt för att vara en plasthög. Den har en 3" subbas i mitten som presterar helt okej och gör att det låter väldigt mycket bättre.

Kännde inte att jag ville spendera över 200kr på D-batterier till den....SÅ, jag slaktade ett 12V skruvdragar batteri och monterade innuti stereon. Även laddaren monterades inne i stereon. Så när jag stoppar i nätkabeln så kopplar stereon bort batteripacken, laddaren börjar ladda batteripacken och stereon drivs av den inbyggda nätdelen ist. Blev jättebra! Så nu har jag hela batterilådan i stereon att förvara kablar och liknande i ist. Och jag kan säga att stereon inte låter så jävla pissigt för att vara en plasthög. Den har en 3" subbas i mitten som presterar helt okej och gör att det låter väldigt mycket bättre.
^Hehe, till först läste jag det till "Sony GTFO"
Vet inte varför. Kul mod. Bilder kanske? Fast det är väl för sent nu 

- Electricguy
LOL!
Ja det är nog lite sent med bilder för tillfället. Är inte så roligt att skruva isär den. hehehe. Men jag kanske öppnar den någon gång i framtiden. 

- Electricguy
Sådär, moddade boomboxen lite mer. Köpte en sån där fm sändare för bilar som läser MP3or från en USB sticka. Drog ut ljudsignalen mellan DACen och sändaren, stoppade in det på tåtarna där radiodelen satt. Kopplade även sändaren så den startar när man väljer radio på boomboxen. Förlängde även IR mottagaren till sändaren så jag kan använda fjärrkontrollen till sändaren för att byta låt, ändra volym och sånt. Känns rätt kul att kunna spela från USB sticka istället för kasettband eller CD 

En liten stereo stärk på 10 watt per kanal med delar från ett annat projekt som sluttrissorna till har dött.
Bilder:

Bilder:

- Electricguy
- Electricguy
Nu spelar ena kanalen, ska koppla upp och testa andra kanalen snart.
Bilder:

Schema, inte exakt men nära:

Och slutligen en video:
Bilder:

Schema, inte exakt men nära:

Och slutligen en video:
- Klas-Kenny
Fick hem mina Konstantströmdrivare från Dx, och fann en likriktarbrygga på dem, helt onödigt i mina ögon då de alla ska drivas av 12VDC och jag är inte rädd att jag ska råka polaritetsvända dem av misstag.
Tog även bort kontaktdon och sladdar då jag kommer löda dit annat som passar bättre där just de ska sitta.
Återvann dessutom de gamla kontaktdonen genom att kapa dem och använda till att brygga där dioderna satt
Gav inga revolutionerande resultat i energiförbrukning, "original" drog de 0,11A vid 12V med en 1W Power-LED som last, efter modifikation drar de 0,10A vid 12V, ut gick båda gånger 0,33A.
Men det är trots allt nästan 10% mindre ström.
Bilder på Före/Efter: Edit: Tog och kletade på lite smältlim för att hålla elyten ordentligt också
Tog även bort kontaktdon och sladdar då jag kommer löda dit annat som passar bättre där just de ska sitta.
Återvann dessutom de gamla kontaktdonen genom att kapa dem och använda till att brygga där dioderna satt

Gav inga revolutionerande resultat i energiförbrukning, "original" drog de 0,11A vid 12V med en 1W Power-LED som last, efter modifikation drar de 0,10A vid 12V, ut gick båda gånger 0,33A.
Men det är trots allt nästan 10% mindre ström.
Bilder på Före/Efter: Edit: Tog och kletade på lite smältlim för att hålla elyten ordentligt också

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Byggde en vibrationsaktiverad nattlampa som ska tändas när man närmar sig bebisens skötbord.
Man har inte alltid en hand ledig med bajsig bebis mitt i natten.
Stänger av sig automatiskt efter ca 2 minuter när inget rör sig.
Kollar även ljusnivån i rummet så den inte sätter igång under dagtid.

Tryckte in den i en gummikrabba för lite mer barnvänligt utseende (Näsan är ett fotomotstånd)

Man har inte alltid en hand ledig med bajsig bebis mitt i natten.
Stänger av sig automatiskt efter ca 2 minuter när inget rör sig.
Kollar även ljusnivån i rummet så den inte sätter igång under dagtid.
Tryckte in den i en gummikrabba för lite mer barnvänligt utseende (Näsan är ett fotomotstånd)