4x100W class d, strömförsörjning, parallellkoppla två smps?
Re: 4x100W class d, strömförsörjning, parallellkoppla två sm
Aha, då var det ju inte lika roligt. Hur gör man för att få högre volym då? Förförstärkare? Effektivare högtalare?
Är det så lågt då?
Du har ju DIP switcharna för gain. När du har dem på fullt och din signalkälla ger vettig signalnivå, så är det max.
Jag kan spela mer än vad jag står ut med, men då har jag högtalare på lite bättre effektivitet iaf.. 91dB/SPL
Du har ju DIP switcharna för gain. När du har dem på fullt och din signalkälla ger vettig signalnivå, så är det max.
Jag kan spela mer än vad jag står ut med, men då har jag högtalare på lite bättre effektivitet iaf.. 91dB/SPL
- Electricguy
volny. Om du kör musiken från en laptop så kan det hända att du har fått en jordslinga genom laddaren. Så antingen koppla laptopen i ett icke jordat uttag eller sätt en bit tejp över jordkontakterna på stickproppen.
Nix det är via en stationär dator, och det var olika mycket brus med olika försärkare, båda från sure dock.
Vet inte vad mina högtalare har för effektivitet. Är ett par proson golvhögtalare med 1 bas/mellan och en diskant-högtalare. de två mindre högtalarna är något skräp katten dragit hem
Volymen är för hög om man är i samma rum i nyktert tillstånd, men är man i rummet bredvid och det är lite fest hade man nog velat kräma på lite mer, dock så hade grannarna nog inte gillat det
Angående gain - Nu är min förstärkare ju tyvärr död, piper och luktar äckligt om man kopplar ström till den
ena tripath chippet är dött...
Vet ni om man kan höja gain på sure's ta2024 förstärkare?
Vet inte vad mina högtalare har för effektivitet. Är ett par proson golvhögtalare med 1 bas/mellan och en diskant-högtalare. de två mindre högtalarna är något skräp katten dragit hem
Volymen är för hög om man är i samma rum i nyktert tillstånd, men är man i rummet bredvid och det är lite fest hade man nog velat kräma på lite mer, dock så hade grannarna nog inte gillat det
Angående gain - Nu är min förstärkare ju tyvärr död, piper och luktar äckligt om man kopplar ström till den
Vet ni om man kan höja gain på sure's ta2024 förstärkare?
Vad jag vet kan man justera gain på 2024:an, någon nämde dip-switchar men är ju implementationsberoende. Jag brukar inte köra på högsta gain eftersom disten enligt spec ökar då, vilket ofta även blir direkt hörbart.
Förresten Volny: My bad, min 2x25W är baserad på TPA3123D2 från TI som funkar kanon med 24V@1,1A-kragget (se tidigare länk) upp till gränsen för den ljudvolym man pallar med sen löser överlastskyddet ut, vilket ju är helt korrekt
Förresten Volny: My bad, min 2x25W är baserad på TPA3123D2 från TI som funkar kanon med 24V@1,1A-kragget (se tidigare länk) upp till gränsen för den ljudvolym man pallar med sen löser överlastskyddet ut, vilket ju är helt korrekt
Det här kan ju verka jävligt korkat, men prova att vrida stickproppen till den ett halvt varv. Jodå, jag lovar, det finns ett vettigt skäl till det. (Troligtvis hjälper det inte helt, men det kan hjälpa tillräckligt för att du ska stå ut. Eller så blir det bara värre, om du hade proppen i den "optimala" positionen redan...)Volny skrev:Nix det är via en stationär dator
Nyfiken på det vettiga skälet, jog trodde att AC gick på båda hållen?
Det har att göra med nollan och jordslingor eller något sådant som kan skapa strörningar.
Aha, ja det känns vettigt, i sluändan är väl noll ocj jord i principip samma sak om jag minns rätt...vilket jag kanske inte gör men i så fall torde fasen vara "renare" och i så fall bör ju det du säger stämma rätt bra. Är själv ingen elektriker men känns som att du har rätt.
Jo, det har att göra med hur nätagget i PCn är byggt. Det är inte helt ovanligt att du får mer jordslinga vid högre frekvenser när nollan sitter åt ena hållet än när den sitter åt andra. Sen finns det tyvärr inget sätt att förutse vilket som är bäst, det beror på vem som byggde agget. Ofta gör det dessutom ingen som helst skillnad, speciellt inte om det sitter i ett bra jordat uttag. Men det finns en liten chans att det kan bli bättre om du byter plats på fas och nolla, och arbetsinsatsen är minimal, så det är värt att pröva.
Gamla PA-mixers hade till och med en omkopplare för att göra just det. Jag har inte titttat på så många nya, men jag har fått intrycket att det inte är lika populärt längre. Speciellt inte här i Svedala, där det är enklare att bara vrida stickproppen. (Jag tror den funktionen kom från såna länder där du får nyttja rejält med våld om du ska få i den åt andra hållet.)
Gamla PA-mixers hade till och med en omkopplare för att göra just det. Jag har inte titttat på så många nya, men jag har fått intrycket att det inte är lika populärt längre. Speciellt inte här i Svedala, där det är enklare att bara vrida stickproppen. (Jag tror den funktionen kom från såna länder där du får nyttja rejält med våld om du ska få i den åt andra hållet.)
Nu lyfter jag den här för sista gången 
Jag byggde idag ihop en låda till kalaset.
Sakerna sitter i lådan för motorparabol-drivenheten, men jag gjorde en egen front.

Tyvärr har man ju inga vettiga verktyg men lyckades ändå bocka en aluminiumplåt ganska bra.
Ytbehandling får vänta lite, den är slipad med grovt sandpapper.
Tog en switch från någon gammal JVC equalizer jag hittade i garaget samt slaktade en RCA-omkopplare för att kunna byta mellan två källor.

Bilderna är helt värdelösa tyvärr.
Kyler med en 92mm-fläkt som går på 5 volt som nätagget levererar. Inte säkert att det behövs men tänkte vara på den säkra sidan. Den hörs inte på några meters håll.
Imponerad över hur effektiv förstärkaren är!
Gjorde ett test med 4x högtalare inkopplade. I ~65% volym från laptopen drar den 35-45W enligt min mätare (som antagligen inte alls är exakt iofs) och då var volymen så hög att det var på gränsen till obehagligt. Utan musik drar den 20W från väggen.
Jag byggde idag ihop en låda till kalaset.
Sakerna sitter i lådan för motorparabol-drivenheten, men jag gjorde en egen front.

Tyvärr har man ju inga vettiga verktyg men lyckades ändå bocka en aluminiumplåt ganska bra.
Ytbehandling får vänta lite, den är slipad med grovt sandpapper.
Tog en switch från någon gammal JVC equalizer jag hittade i garaget samt slaktade en RCA-omkopplare för att kunna byta mellan två källor.

Bilderna är helt värdelösa tyvärr.
Kyler med en 92mm-fläkt som går på 5 volt som nätagget levererar. Inte säkert att det behövs men tänkte vara på den säkra sidan. Den hörs inte på några meters håll.
Imponerad över hur effektiv förstärkaren är!
Gjorde ett test med 4x högtalare inkopplade. I ~65% volym från laptopen drar den 35-45W enligt min mätare (som antagligen inte alls är exakt iofs) och då var volymen så hög att det var på gränsen till obehagligt. Utan musik drar den 20W från väggen.
Som sagt, det är genialt, glemmy!
Själv lirar min 2x100 helt okapslat, lite läskigt med nakna 220V-anslutningar med lillflickan får inte vara med när pappa spelar
Själv lirar min 2x100 helt okapslat, lite läskigt med nakna 220V-anslutningar med lillflickan får inte vara med när pappa spelar
Kan rapportera att min 2x100W rockar fett med ett par Dali18. Jobbar nu med en
mindre heldigital grej. Hur har det gått för dig Glemmy?
mindre heldigital grej. Hur har det gått för dig Glemmy?