Lödning av små kortserier (omdöpt från varmluft..)
Lödning av små kortserier (omdöpt från varmluft..)
//Ändrat: bytt trådens namn från "Nån som handlöder med varmluft?" till "Lödning av små kortserier" //
Är det någon som regelmässigt handlöder med varmluft? I så fall hur? Några bra tips?
Jag använder varmluft i stort sett bara för avlödning men inser att det borde gå att löda också. Men jag har inte hittat någon vettig metod, dvs det tar längre tid och är krångligare än vanlig handödning.
Så jag undrar om någon annan har några bra idéer. Kräver det lödpasta & mask för att vara rationellt? Kan man få det att fungera att löda förtennade kort utan extra lödtennstillsats, med bara flussmedel?
Är det någon som regelmässigt handlöder med varmluft? I så fall hur? Några bra tips?
Jag använder varmluft i stort sett bara för avlödning men inser att det borde gå att löda också. Men jag har inte hittat någon vettig metod, dvs det tar längre tid och är krångligare än vanlig handödning.
Så jag undrar om någon annan har några bra idéer. Kräver det lödpasta & mask för att vara rationellt? Kan man få det att fungera att löda förtennade kort utan extra lödtennstillsats, med bara flussmedel?
Senast redigerad av janaf 14 maj 2011, 16:21:07, redigerad totalt 2 gånger.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Re: Nån som handlöder med varmluft?
Brukar löda dom flesta kretsar med pad under kapseln med varmluftspistol, t ex QFN-kapslar.
Använder då pasta och värmer underifrån.
Använder då pasta och värmer underifrån.
Jag har provat lite med att limma genom att sätta en dutt temperaturhärdande epoxy med kanyl och det går rätt bra. man härdar med några minuter i 100 grader ugn. Det tar lite tid att limma men man kan placera komponenterna i lugn och ro och och sedan går lödningen fort och lätt.TomasL skrev:805orna bara blåser iväg, så det är ingen mening.
Har gjort det några gånger och det fungerar bra, med lödpasta på paddarna blåser inte 0805 osv iväg (man får såklart anpassa luftflödet). Men det tar sån tid att kleta dit lödpasta att jag sällan gör det. Hade jag haft en vettig dispenser och bra lödpasta skulle jag nog göra det oftare.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Var det inte någon här på forumet som grejade till en typ arm för att hålla på plats?
Enstaka kort handlöder jag med kolv, annars kör jag dem i maskinen.
Jo, smd-fixer eller något sånt. Men ska man ändå hålla fast komponenterna en efter en kan man ju lika gärna löda med lödpennan direkt då.
Det som är smidigt med lödpasta och varmluft är att komponenterna sitter kvar (i viss mån) och behövs inte hållas fast samt inte placeras helt exakt, när lödpastan smälter "drar" den komponenten rätt, åtminstone mindre komponenter.
Det som är smidigt med lödpasta och varmluft är att komponenterna sitter kvar (i viss mån) och behövs inte hållas fast samt inte placeras helt exakt, när lödpastan smälter "drar" den komponenten rätt, åtminstone mindre komponenter.
Jag varmluftslödar alla kort där jag vill ta det i etaper (vilket gäller i stort sett alla nya konstruktioner). Annars kör jag ugnen. Lödning med varmluft eller ugn är bra mycket snabbare än med lödkolv.
Det är inte alls något problem med komponenter som flyger iväg, i så fall har man för stort flöde. Det går INTE att varmluftslöda med en vanlig Biltema varmluftspistol, man måste ha en riktig varmluftskolv där temp och flöde kan reguleras.
Jag har provat att köra utan pasta och bara förlita mig på det som finns på kortet med hjälp av lte fluss. Det funkar, men resultatet är för ostabilt till att fungera i pratiken. Då det inte spelar någon större roll om man ska dutta på lite pasta eller fluss, kan man lika bra göra det rätt och använda pasta.
Det är inte alls något problem med komponenter som flyger iväg, i så fall har man för stort flöde. Det går INTE att varmluftslöda med en vanlig Biltema varmluftspistol, man måste ha en riktig varmluftskolv där temp och flöde kan reguleras.
Jag har provat att köra utan pasta och bara förlita mig på det som finns på kortet med hjälp av lte fluss. Det funkar, men resultatet är för ostabilt till att fungera i pratiken. Då det inte spelar någon större roll om man ska dutta på lite pasta eller fluss, kan man lika bra göra det rätt och använda pasta.
Borre skrev:Men det tar sån tid att kleta dit lödpasta att jag sällan gör det
Hur lägger ni på pasta då, en dutt strikt på varje pad eller stryker över ungefär som fluss? Kan man bara stryka över, längs paddarna, utan stencil så vorde det ju bra. Om det med hjälp av fluss och kapilärkraft vandrar iväg dit det ska alltså. Jag har aldrig testat.jesper skrev:Då det inte spelar någon större roll om man ska dutta på lite pasta eller fluss, kan man lika bra göra det rätt och använda pasta
Hur gör ni om ni har komponenter på båda sidorna?
Som är?TomasL skrev:...annars kör jag dem i maskinen.
Jag letar allstå efter metoder som fungerar från enstaka kort till små serier, typ några dussin.
Jag föredrar lödpasta + ugn. Eftersom jag inte blivit vän med dispensern så är det stencilplåt som gäller. Det kostar ju lite, så om det bara är någon enstaka prototyp jag ska göra så blir det oftast handlödning med kolv. För enstaka prototyper använder jag även stenciler i plastfilm. Fungerar hyfsat för enstaka / några kort.
Att smeta pasta med dispenser är för jävligt... om någon tycker det är smidigt att klicka pasta för hand, så tipsa mig om vad du har för typ av spets/nål, hur du får ut lagom mycket pasta och hur du får pastan att fastna på padden och inte på nålens utsida. Byter man nål efter varje gång, eller är det en procedur med rengöring och annat bökande också?
Skulle jag få fason på duttandet med pastan skulle jag vara intresserad av att löda med varmluft.
Att smeta pasta med dispenser är för jävligt... om någon tycker det är smidigt att klicka pasta för hand, så tipsa mig om vad du har för typ av spets/nål, hur du får ut lagom mycket pasta och hur du får pastan att fastna på padden och inte på nålens utsida. Byter man nål efter varje gång, eller är det en procedur med rengöring och annat bökande också?
Skulle jag få fason på duttandet med pastan skulle jag vara intresserad av att löda med varmluft.
En liten klick på varje pad, lite här och där om det är "fine-pitch", inte på långa vägar speciellt enkelt eller smidigt. Pastan jag har nu är så pass torr att det är svårt att få en att ligga kvar på paddarna, hade den varit mer lös och kletig hade det nog varit enklare. Funderat ett tag på om det går att blanda ut med fluss, men det har inte blivit av.
Men som sagt, hade det varit enkelt att få dit pastan för hand hade jag kört med varmluft ofta.
Men som sagt, hade det varit enkelt att få dit pastan för hand hade jag kört med varmluft ofta.
Jag testade att blanda ut med fluss, med katastrofalt resultat. Det sprätte och smällde i ugnen och komponenterna låg utspridda överallt.... ungefär som att värma bruna bönor i micro. 
Jag spädde torkad pasta med isopropanol. Fungerade spädningsmässigt väldigt bra. Lät det stå ett par dagar och rörde sedan om. För lödning med lödkolv fungerar det bra i alla fall. Dunstar i all fall innan det tar eld.
Har inte testat den i ugn.
Jag tror det var någon innehållsförteckning där det stog att lösningsmedlet var isopropanol.
Jag tror det var någon innehållsförteckning där det stog att lösningsmedlet var isopropanol.
Senast redigerad av janaf 14 maj 2011, 17:34:53, redigerad totalt 1 gång.