CMOS batteri CR2032 allenarådande?
CMOS batteri CR2032 allenarådande?
Används det något annat än CR2032 batteri för CMOS minnets backup på x86 PC datorer?, eller kan man lägga upp en hög av dessa och räkna kallt med att dom används överallt?
Blev lite förvånad över att t.om projekt som Altium nanoboard använder dessa.
Hur är det med andra datorplattformar? Sparcstation har ju sin "M48T02". Asus EEE använder återigen en CR2032 fast med en pålödd ledning. Likaså använder AlphaPC 164 CR2032 (visar också hur en 36,66 MHz kristall används för att klocka en 500 MHz cpu).
Blev lite förvånad över att t.om projekt som Altium nanoboard använder dessa.
Hur är det med andra datorplattformar? Sparcstation har ju sin "M48T02". Asus EEE använder återigen en CR2032 fast med en pålödd ledning. Likaså använder AlphaPC 164 CR2032 (visar också hur en 36,66 MHz kristall används för att klocka en 500 MHz cpu).
Re: CMOS batteri CR2032 allenarådande?
Jag vill minnas att förr i tiden hade PC'n en Ni/Cd cell istället.
Jag har en bild för ögonen där dom ofta satt som lila och ibland mintgöna fina burkar på korten.
Någonstan på 386 och starten på 486 eran.
Nu var det ju inte historia du frågade efter och jag gissar på att CR2032 i stort gäller överallt (Glodde i en kasse moderkort, och där var allt från SparkStations till blandade X86 bord. Alla hade CR2032).
Men varför lägga upp en hög
Jag har en bild för ögonen där dom ofta satt som lila och ibland mintgöna fina burkar på korten.
Någonstan på 386 och starten på 486 eran.
Nu var det ju inte historia du frågade efter och jag gissar på att CR2032 i stort gäller överallt (Glodde i en kasse moderkort, och där var allt från SparkStations till blandade X86 bord. Alla hade CR2032).
Men varför lägga upp en hög
Ja, NiCd/NiMh var ju vanligt förr, Amigor har dessa tex, och gamla PC.
SGI körde ju också med jobbiga NVRAM-kretsar precis som Sun.
Sun gick ju över till flashkort, iofs vet jag inte exakt vad som ligger lagrat i det.
Backupkondingar existerar ju också.
SGI körde ju också med jobbiga NVRAM-kretsar precis som Sun.
Sun gick ju över till flashkort, iofs vet jag inte exakt vad som ligger lagrat i det.
Backupkondingar existerar ju också.
Flashkort?, hur fixar dom el till realtidsklockan isåfall?
Tänkte det kanske är värt att lära sig hur man laddar upp CR2032 batterier..
Tänkte det kanske är värt att lära sig hur man laddar upp CR2032 batterier..
Förstår inte, ska du bunkra upp (lägga upp?), använda uppladdningsbara eller kanske både och?
Hur ofta byter eller kommer du byta batterier?
Känns som att man sällan byter batteri så varken de ena eller det andra är intressant.
Men ja, de batterierna används så ofta att det inte lär vara ett problem om det råkar dyka upp ett kort med något annat.
Hur ofta byter eller kommer du byta batterier?
Känns som att man sällan byter batteri så varken de ena eller det andra är intressant.
Men ja, de batterierna används så ofta att det inte lär vara ett problem om det råkar dyka upp ett kort med något annat.
Batteribackup känns inte så modernt, valfrit ickeflyktigt minne grejar ju det åt en.. och de skrivs ju inte sönder så fort nuförtiden.
Och idag är ju moderkorten spänningssatta hela tiden vilket kunde hålla RTC igång...
Och idag är ju moderkorten spänningssatta hela tiden vilket kunde hålla RTC igång...
Ja du, vet inte.. vet faktiskt inte exakt vad som lagras på det där flashkortet, men bland annat sysid, vilket på äldre maskiner lagras i NVRAM-minnet.blueint skrev:Flashkort?, hur fixar dom el till realtidsklockan isåfall?
AndLi, Har man ett gäng äldre PC för plågsamma kopplingsförsök så kan det vara smidigt att kunna återladda CMOS batteriet "in-house". 
Återladda 2032or, tillåter kemin det? låter som du behöver ett billigare inköpsställe 
Nej fan..håll inte på med det.
Lithium-manganese dioxide.
Det smäller om du försöker ladda.
Lithium-manganese dioxide.
Det smäller om du försöker ladda.
Jag backar...
Det går tydligen med väldans små strömmar.
Lustigt jag tittade på det för ett par år sedan, och då var den allmäna inställningen att det var omöjligt.
Det går tydligen med väldans små strömmar.
Lustigt jag tittade på det för ett par år sedan, och då var den allmäna inställningen att det var omöjligt.
Det finns numera laddningsbara 2032 också, kanske bra om man är storförbrukare ?
Jag läste det i nån papperstidningh tror jag, men här är första bästa framgooglade länk:
http://www.batteryspace.com/li-ionrecha ... heach.aspx
Jag läste det i nån papperstidningh tror jag, men här är första bästa framgooglade länk:
http://www.batteryspace.com/li-ionrecha ... heach.aspx
många har det, och dom annvänds flitigt till mycket annat med
men dom kostar inte mycket på ebay, så man kan köpa en 10 förpackning och sedan en till när man annvänt hälften
eller vet du något om framtiden som inte vi känner till ?
annars för vanliga datorer så har jag ibland ersatt dom med 2 st vanliga 1.5v batterier, där man haft två kretskortsbitar som adapter för batteriet
lite klumpigt medn fungerar, speciellt på den tiden man inte hadde en 10 saker på väg hem från ebay hela tiden

men dom kostar inte mycket på ebay, så man kan köpa en 10 förpackning och sedan en till när man annvänt hälften
eller vet du något om framtiden som inte vi känner till ?
annars för vanliga datorer så har jag ibland ersatt dom med 2 st vanliga 1.5v batterier, där man haft två kretskortsbitar som adapter för batteriet
lite klumpigt medn fungerar, speciellt på den tiden man inte hadde en 10 saker på väg hem från ebay hela tiden