Eget vindkraftverk - en fundering
Eget vindkraftverk - en fundering
Detta är ingenting som är aktuellt i praktiken än på några år men jag har funderat lite på om det ens är möjligt..
Min tanke var att ha det så att man får ha nånting som mäter av vindkraftverkets RMS värde och kan skifta kopplingen mellan den fasta centralen och vindkraftverket när vindkraftverkets spänning sjunker under ett visst värde.
Min undran är om detta ens är möjligt? kan en privatperson bygga en vinddriven generator stark nog att försörja ett helt hushåll? och hur fungerar det med när den ska koppla mellan den fasta centralen och generatorn? visst att det går på någon hundradels sekund att koppla om från den ena till den andra men kan det räcka för att t ex datorer ska stängas av och bootas om eller ge upphov till några andra slags störningar eller problem?
Min tanke var att ha det så att man får ha nånting som mäter av vindkraftverkets RMS värde och kan skifta kopplingen mellan den fasta centralen och vindkraftverket när vindkraftverkets spänning sjunker under ett visst värde.
Min undran är om detta ens är möjligt? kan en privatperson bygga en vinddriven generator stark nog att försörja ett helt hushåll? och hur fungerar det med när den ska koppla mellan den fasta centralen och generatorn? visst att det går på någon hundradels sekund att koppla om från den ena till den andra men kan det räcka för att t ex datorer ska stängas av och bootas om eller ge upphov till några andra slags störningar eller problem?
- FormerMazda
Re: Eget vindkraftverk - en fundering
Utan att VETA eller ens kunna hänvisa till fakta så säger jag att det är väl så att man får ha ett vindkraftverk (2m propeller, 6m högt utan möjligthet att träffa grannen om det välter, detta utan bygglov. Allt över kräver bygglov), sen kopplas det in på nätet med en mojäng som kostar flis. Sen får man pynta årsavgift för att få sälja el.
Men ens egna el köper man som vanligt.
Summerat lönar det sig inte. Jag skulle tro att störst lönsamhet får du i ett hemsnickrat verk som direkt driver en elpatron i en tank om du har vattenburen värme med acktank.
Men ens egna el köper man som vanligt.
Summerat lönar det sig inte. Jag skulle tro att störst lönsamhet får du i ett hemsnickrat verk som direkt driver en elpatron i en tank om du har vattenburen värme med acktank.
höjden regleras av avståndet till tomtgränsen, så har man 100x100m så borde 50m mast vara okej 

Att växla till och från kommer att vara en mycket dyr lösning och det är inte ens säkert att din el-leverantör kommer att acceptera denna växling.
HÄR finns en ganska lång tråd som kanske kan vara aktuell att kolla på.
HÄR finns en ganska lång tråd som kanske kan vara aktuell att kolla på.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Detta är nog det vettigaste man kan göra om man vill leka lite med vindkraft och har 'plats' för grejerna på tomten.Jag skulle tro att störst lönsamhet får du i ett hemsnickrat verk som direkt driver en elpatron i en tank om du har vattenburen värme med acktank
-
Fick för mig diametern var ökad till 3 meter idag. Läste det någonstans på ett sådant forum..
När det ändå diskuteras vindkraft i denna. Om man vill köra en för runt 5m/s Vilken propeller är effektivast? 3a? Eller en sådan täter sak med 20?
När det ändå diskuteras vindkraft i denna. Om man vill köra en för runt 5m/s Vilken propeller är effektivast? 3a? Eller en sådan täter sak med 20?
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Helt rätt, diametern är ökad till 3m numera.
Den teoretiskt effektivaste "propellern" är den med ett enda blad. Ju fler blad desto mindre teoretisk effektivitet. Att man använder 3 blad på stora verk beror på stabilitetsproblematiken på 1 och 2 blad. Med 3 blad får man optimal verkan för minimal kostnad.
Angående trådstartarens fundering så finns det ju s.k. plusenergihus som levererar energi tillbaka till nätet då de producerar överskott. I de husen har man ju löst problemen så det verkar inte omöjligt iaf.
Den teoretiskt effektivaste "propellern" är den med ett enda blad. Ju fler blad desto mindre teoretisk effektivitet. Att man använder 3 blad på stora verk beror på stabilitetsproblematiken på 1 och 2 blad. Med 3 blad får man optimal verkan för minimal kostnad.
Angående trådstartarens fundering så finns det ju s.k. plusenergihus som levererar energi tillbaka till nätet då de producerar överskott. I de husen har man ju löst problemen så det verkar inte omöjligt iaf.

Är inte det normala förfarandet på generatorer att magnetiseringen håller rätt spänning oavsett last? och att när vinden avtar och effekten minskar att generatorbrytarna kommer gå ifrån för att förhindra backeffekt?
//Alexander
//Alexander
En vanlig lösning är att man har en synkron maskin. Då kopplar man in den när generatorn går i översynkront varvtal.
Ett vindkraftverk reglerar man normalt sett inte effekten på utefter nätet, man tar ut så mycket det går. Men om man pratar vanliga elverk, så stämmer det.
Ett vindkraftverk reglerar man normalt sett inte effekten på utefter nätet, man tar ut så mycket det går. Men om man pratar vanliga elverk, så stämmer det.
Hyggligt nedslående resultat av vindkraftverk. Kostar mer i drift och inköp än vad de ger tillbaka.
http://www.theoildrum.com/node/6954#more
http://www.theoildrum.com/node/6954#more
Vad säger reglerna om masten, får man bygga 30m mast om man har en 60m tomt?
Reglerna är så att om det ramlar omkull får det bara falla inom tomtgränsen, placerar du det alltså 1m från tomtgränsen får det totalt vara 1m högt. Har du en 60 x 60 m tomt och placerar verket precis på mitten kan bygglovet nog gå igenom med ett 30 m torn.
Men det är väll inget krav på bygglov om man håller sig under 3 (2?)m?