Även jag funderar på att bygga en automatisk gräsklippare, eftersom jag inte är så värst elektronikkunnig så tänker jag att göra en med "kofångare" med brytare, så att när klipparen kör på något så ska en brytare slå till en kontaktor så att motorn polvänds och maskinen går åt andra hållet, min fundering på detta är om man behöver någon sorts fördröjning på nån sekund så att man får en mjukare växling framback, hur gör man den ?
Den ska driva på bakhjulen och när den kört på något och växlat håll så vill jag att framhjulen vrider sig så att den svänger lite och när den kör på något annat och börjar köra framåt igen så ska hjulen ställa sig rakt.
Motorn 24Volt nedväxlad med axel och hjul får jag reda på i em om jag får köpa, får jag det så får nog tråden flyttas till projektdelen.
Detta är tänkt som ett lågbudgetbygge eftersom mina flesta såna här projekt slutar med att man antingen köper "en riktig" eller så blir dom inte avslutade av andra anledningar.....
Salle
En inte så avancerad automatisk gräsklippare
Re: En inte så avancerad automatisk gräsklippare
Borde funka om du har staket runt om... annars har jag sett att man gjort som insektsspröt som kontakterar om man tex nuddar en gren eller buske....ska se om jag hittar byggbeskrivning... men ett tunt koppar rör med en koppar tråd i mitten eller liknande..
Även din lösning finns med i mina tankar, då kan man spänna en snubbeltråd runt gräsmattan, så att antennen känner av den.
Nu så har jag motorn, dock så var den tyngre än vad jag trodde, men priset var rätt......
Salle
Salle
Nu så har jag motorn, dock så var den tyngre än vad jag trodde, men priset var rätt......

Salle
Salle
Man borde väl kunna göra en framaxel ungefär som på en lådbil fast där lagringen sitter ordentligt ur centrum och axeln kan vicka fram och tillbaka lite grann. Då kommer den ju svänga åt ett håll när den går framåt och ett annat när den går bakåt. Då slipper du så mkt styrelektronik.
Sen låter det vettigt att få till en liten fördröjning mellan fram och back som du är inne på så slipper du slita så mycket på växellåda osv.
Sen låter det vettigt att få till en liten fördröjning mellan fram och back som du är inne på så slipper du slita så mycket på växellåda osv.