4x100W class d, strömförsörjning, parallellkoppla två smps?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glemmy

Re: 4x100W class d, strömförsörjning, parallellkoppla två sm

Inlägg av glemmy »

hanzibal: Inget speciellt, nej :)
Hur tycker du det låter då?

En sak som vore intressant är om du kunde jämföra Mean well med någon svagare strömkälla och se om basen blir sämre eller liknande.
Jag hade väldigt svårt att höra skillnad när jag tänker efter, men gjorde ingen jättebra jämförelse.

Min kör på bra fortfarande :)
Men det är lite provisoriskt uppsatt i väntan på mer tid.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Är ju ingen audiofil men stärkaren låter mycket bra i mina öron. Konstigt nog kan inte jag heller höra ngn större skillnad oberoende av om jag använder mean well 27V@13A eller mitt andra kragg på 24V@1,1A:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=50425

Lika bra i mina öron och en hel del billigare. En köpare har förresten lovat mäta upp detta kragg som tycks hålla mycket god kvalitet, alltså ännu okänt exakt hur hög men skulle inte förvåna mig om priset stiger när utfallet blir känt...

Känner lite såhär faktiskt: Om ett kragg är mycket mindre, mycket billigare, väger mycket mindre, har högre verkningsgrad, färre komponenter och låter lika bra så är det ju helt enkelt ett bättre och smartare kragg egentligen ju. Eller vad säger du?
Borre

Inlägg av Borre »

"Problemet" är ju att det där lilla nätagget aldrig kan driva en 2x100W förstärkare för fullt. Men om man använder mindre effekt än vad det lilla klarar av är det ju såklart helt onödigt med ett 350W nätagg om 25W räcker.

Sen behöver nog inte de här förstärkarna varken väldigt välfiltrerad eller reglerad matningsspänning för att låta bra, så val av nätagg har nog mindre betydelse sålänge effekten räcker till.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Exakt, instämmer till 100% men grejen är att de flesta aldrig kör en 2x100W-stärkare för fullt, åtminstone inte hemma, då skulle nämligen både öron och högtalare gå upp i rök.

Så under normala vardagliga lyssningsförhållanden (som 99,2% världspopulationen lever under) så håller du alltså med mig om att min lilla 24V@1,1A räcker till. Korrekt?
Borre

Inlägg av Borre »

Ja, eller nej, det beror på. Men räcker 25W så ja då räcker det, finns liksom inget att diskutera där. ;)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Exakt :-)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Har själv två förstärkare från Sure-Electronics och tror man ska ta specifikationerna med en nypa salt. Tillverkaren av chippen har trots allt kursat för längesedan. Du får inte ut 200W sinus, och om du får det så är distorsionen inte att leka med.

Jag kör själv ett 24V/165W. Har aldrig fått spänningen att röra på sig hur än ja plågat förstärkaren.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Förstärkarnas spec säger ju i allmänhet att THD ökar kraftigt uppemot och över 70% effektuttag så det är ju inget som fövånar direkt. De är dock så passa linjära under denna nivå att de ger ett i mitt tycke förbluffande bra ljud sett till priset. Att tillverkare har en tendens att skryta upp sina grejer är ju heller ingen nyhet - säg den BMW som får ner alla pollarna i backen eller som förbrukar så lite som man säger (i verkligheten kör ju ingen enligt deras testcykler).

Har verkligen TriPath kursat? Själv trodde jag att Texas köpt upp den, oavsett har Texas i alla fall tagit över och vidareutvecklat tekniken (en sak som jag tycker mig se av chip-beteckningarna). Jag har Texas-chip i samtliga mina och den som förstår sig på integralkalkyler förstår också exakt varför tekniken fungera så bra som den faktiskt gör.

Dessutom utvecklas tekniken hela tiden och pulsfrekvensen är på väg uppåt, vilket kommer att ge en ännu mer kontinuerlig ljudbild. Tekniken är dock redan så bra att receptorerna i våra öron med lätthet låter sig luras, visserligen en audibel illusion, men icke desto mindre en upplevelse som känns väldigt äkta av den enkla anledning att den faktiskt är det. Att den digitala tekniken uppfanns senare än den analoga är egentligen bara en slump som inte gör den ena eller andra tekniken bättre per se. Saker är inte automatiskt bättre bara för att "så gjorde man förr" - den som tror det kommer att få ångra sig senare, ur ett historiskt perspektiv blir det nämligen alltid så till slut. Kämpa inte emot utan bejaka det nya och minns Darwins ord i frågan.

Nåja, jag gillar åtminstone klass D och är övertygad om att de kommit för att stanna, givet tiden kommer audiofilerna också att konvertera till denna nya "religion". Var så säker.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Nu är jag ju lite sent på bollen/pucken/annan sportreferens, men... Om du vill få agg som inte är byggda för att dela last att göra det ändå så kan du med flit pilla in resistans i ledningarna från dom, innan din ellerdiod. Visst, det drar ju ner verkningsgraden, men om just dom aggen är allt du har så kan det vara värt det.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tackar tips, är dock osäker på om jag förstår men antar att du menar parallellkoppling av 2 x 24V-kraggar, hade tänkt testa det skojs skull men har ej bråttom med det eftersom det ju räcker med ett för mitt eget bruk samt att jag ju har Mean Well-kragget att tillgå om jag vill spela riktigt hög.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jo, med lastdelning brukar man mena parallelkoppling av agg. Men bara så du vet, dom i särklass flesta går inte att parallelkoppla rakt av. Det blir nästan jämnt så att ett tar hela jobbet och till slut brinner upp.
Däremot så kan det gå om du stoppar, säg, allt från en kvarts till en tiondels ohm eller nåt på sladden innan dioden som summerar strömmarna.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tack, då förstår jag, skall ha det i åtanke.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Även om det blir audiofil eller inte, så är fortfarande Klass-D en rejäl medvind för batteridrivna prylar och PA-slutsteg.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

hanzibal - Kan du länka till dina 2*25w som drivs på 24v?

Jag har kört 2*100W från sure tills den mystiskt dog när den spealde musik på min födelsedagsfest.

Min setup:
2*100w sure amp (passivt kyld, samma kylfläns som 4*100W varianten)
24V omron industriaggregat
2 golvhögtalare med 2 mindre högtalare ovanpå paralellkopplat för att ge 4ohms impedans
Dator med integrerat ljudkort på moderkortet

Mina observationer:
Vad jag märkte var att det brummade väldigt mycket i högtalarna då man inte hade något ljud alls från datorn, med mina ta2024 förstärkare har jag inte alls samma brumm, i övrigt är allt samma.
Om man tar på 3,5mm kontakten så brummar det däremot väldigt lite i 2*100w medans ta2024 brummar väldigt mycket.

Jag hade den passiva varianten och kylflänsen blev aldrig mer än ljummen även om jag spelade flera timmar på max volym på datorn.

Under kylflänsen satt en liten potentiometer för att ändra gain, tyvärr upptäckte jag den först efter att den gått sönder och ajg plockade av kylflänsen.

Volym mässigt enligt mina öron spelade min 2*100W inte högre än ta2024 som väl är på 15w... det var iaf inte några extrema skillnader.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Volny: Mini-pottarna under flänsarna är för att justera DC-offset vad jag läst.
Skriv svar