Defekt varvtalsreglering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sparcraft73

Defekt varvtalsreglering

Inlägg av sparcraft73 »

Varvtalsregleringen på en 2kw överhandsfräs har slutat att fungera och nu går den bara på högsta hastighet. Skruvade isär den och det ser ut att vara en transistor monterad på en värmeavgivningsfläns och till denna är det kopplat ett vred med en potentiometer.

Är det någon som har vetskap om hur varvtalsregleringen på en småmaskin av detts slag fungerar? Tyder det på att transistorn är bränd när fräsen nu går på högsta varvtal helatiden?

Tack på förhand! Claes
svanted

Re: Defekt varvtalsreglering

Inlägg av svanted »

tror det är en triac, då är det i princip en dimmer mha en konding potte och triac.... + lite annat...
den går även på fullt om kondingen är pajj.
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Tack Svanted för ditt svar!

Mitt problem är att det inte finns reservdelar till denna fräs längre. Det lät intressant när du sa att det kan vara kondensatorn som är kass. Det sitter en kondensator över det jag tror är kontaktorn som är kopplad till On/Off. Denna är på 0.22uF. Tror du att det är denna som kan vara kass? Se bilder nedan.
2.JPG
1.JPG
5.JPG
4.JPG
3.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Om du menar den "stora blå" kondensatorn så ser den ut att vara för störningssläckning.
Det finns någonstans en mindre kondensator mellan triacens gate och terminal 1. (Brukar vara de två yttersta benen - gaten till höger sett när skruven är uppåt. Kan dock variera beroende på typ).
På bild 3.jpg ser det ut att vara en liten elektrolytkondensator ungefär precis där de två orange kablarna försvinner bak kretskortet(?)
Kan du hitta några typbeteckningar på triacen?

Av bilderna att döma tycker jag det ser ut som om reglaget har återkoppling via den roterande bruna skivan och ngt som kunde vara en hall-sensor på kretskortet (återigen bild 3, den komponent med grön? kant som finns närmast potentiometerratten mitt på kortet).

Även den kan vara trasig och då går den också på fulla varv.

Sannolikheten talar nog för:
#1: Triacen,
#2: Den "lilla" kondensatorn
#3: Kontaktfel
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Triacen är dessvärre insmält i ngt lim tillsammans med övriga komponenter.
Det lutar åt att jag får bygga en ny varvtalsreglering. Är det någon som har något tips på
design av varvtalsreglering med soft start och som klarar ca 2000w.

Tack på förhand!

/Claes
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Jag har hittat en TRIAC BT139-600 som verkar vara en bra utgångspunkt. Är det någon som har något annat alternativ
och kanske till och med ett kretsschema?

Tack på förhand!

Claes
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Sånt lim går ofta att pilla bort men det tar lite tid.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hur har det gått med detta? Har en fräs med fullvarv hela tiden jag med. Skall kolla om jag ser något uppenbart, men all elektronik verkar ingjuten i svart gummimassa.
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Hej,

jag har inte hunnit få till det men kommer inom kort att gå på föräldraledighet och kommer då att se till att få fixat det.
Hypotesen är att nyttja en krets som heter U2008B och bygga en ny reglering. Vad är det för fräs du har?

/Claes
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En AEG OFE630, också Atlas Copco, tänkte om de använt liknande teknik.
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Den jag har heter OFSE2000 och är på 2kw. Misstänker att du kan använda samma pricip för varvtalsregleringen men en annan TRIAC. Jag har inte byggt min reglering ännu men skall försöka få ihop den under nästa vecka. Lyckas jag skall du få kopplingsschemat. /Claes
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det låter bra. Jag har lyckats luska ut att det sitter samma i en massa gamla AEG-vertkyg så jag får hålla ögonen öppna så kanske man hittar en hel enhet.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

I värsta fall borde jag kunna köra med en sån här: http://www.electrokit.se/byggsatser-sty ... v_12100420 . Min är bara på 630W.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Sorry för trådkapningen, men eftersom jag ändå börjat så. Jag har kollat på sprängskisser och reservdelslistor till min maskin och det verkar inte finnas nån varvtalsåterkoppling vad jag klurat ut, så då ska jag ju kunna transplantera dit en annan lika "dum" reglering. Skall givetvis felsöka först, kanske redan ikväll.
Skriv svar