Tyst motor till min lilla cncfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Tyst motor till min lilla cncfräs

Inlägg av thewho »

Hejsan

Jag söker en liten tyst motor till min lilla fräs, över 0.7kW för bosch borrmaskinsmotorn jag har nu (701W) tappar ganska mycket varv vid "tyngre" bearbetning. Och så låter den alldeles för mycket fast hela fräsen är i en tät "låda". Man vill inte riktigt kunna höra musiken i resten av verkstaden :tumner:

Är det någon som har testat dom där billiga frekvensomvandlarna på ebay förresten?

Mvh Daniel
X-IL
EF Sponsor

Re: Tyst motor till min lilla cncfräs

Inlägg av X-IL »

Har du plats för en "vanlig" trefasmotor, de brukar inte behöva vara så stora för 700W. Annars är det väl någon BLDC-motor som du kan kolla efter.

EDIT: T ex http://www.jula.se/helkapslad-elmotor-2 ... -hk-260008
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Med 1400 varv kommer man inte långt! Minimi 2-3kW/2800varv + utväxling och då ökar storleken lite granna.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är sant, jag tänkte inte på varvtal. Med utväxlilng kommer man ju en bit men ändå inte tillräckligt.
thewho

Inlägg av thewho »

X-IL: Tänker du rc motor då? -knepigt med strömförsörjningen isf :humm:
Jag har funderat på en liten 3 fasmotor, därav frågan om frekvensomvandlarna. Skulle gärna vilja komma upp i ca 20krpm.

tecno: en sån motor skulle väga mer än hela min fräs :lol:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja men då är det sån där vattenkyld 'kines' på 2.2kW med VFD du söker
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag har testat RC-borstlös motor i min lilla fräs. Vid 16V matning så snurrar motorn max 14000rpm, men med lite belastning så kanske 10krmp är en lagom maxgräns. Jag har inte gjort så mycket tyngre fräsjobb än så jag vet inte hur den hanterar det. Plexi och kretskort går som en dans iallafall.

Vill man ha varvtalsreglering så leta efter fartreglage till helikoptrar som har "governor" (med heli vill man köra med konstant varvtal och enbart ändra rotorbladens pitch-vinkel, därav varvtalsregleringen). Vilket varvtal man får är dock en annan fråga så det gäller väl att mäta varvtalet på något bra sätt.

Ett prisvärt fartreglage med governor är detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10331
som även klarar 24V matningsspänning och då kan man få 21krpm obelastat med den motorn jag använder...

För lite bilder och mer fakta om min borstlösa fräs-spindel kolla här: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 8&start=61

/Jan
Skriv svar