Söker 3/GP60K batteri el. liknande

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Söker 3/GP60K batteri el. liknande

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Har fått tag på ännu en Amiga och denna gång en A500. I denna fanns lyckligtvis ett extra minne.
Denna minnesmodul har en klocka och därmed även ett fint litet batteri.

Det såg inte så fint ut kan jag väl medge;
Bild

Beteckningen syns lite bättre här;
Bild

Min fråga är nu, vart hittar jag att köpa ett sådant batteri?

Det "närmaste" jag kunde hitta var detta;
http://onecall.farnell.com/gp-batteries ... dp/BT01325

Men jag kan inte beställa därifrån och jag vet inte om det ska vara ett NI-MH batteri, kanske alla är det för backup förresten?
Lite mer mAh men det är ju bara gött att ha.
Dessvärre har jag ju inget konto hos farnell, så blir ju svårt att beställa därifrån.

Kunde inte hitta något på Clas Ohlson, Electrokit..

Hittade denna på Elfa, verkar ju vara något liknande Farnells.. Men det finns inte en chans att jag betalar 125kr... :(
Speciellt inte när den på Farnell kostar runt 20kr.. 69-323-39

Så, vet någon vart man kan få tag på ett sådant batteri? Eller finns det möjligen någon som brukar beställa från Farnell och
kan beställa ett sådant batteri extra till mig? Så betalar jag givetvis priset för batteriet och frakten till mig.

OM det nu skulle fungera att byta ut mot ett sådant batteri förstås :)
Vad säger ni, har ni några idéer?
Användarvisningsbild
Bully
Kontakt:

Re: Söker 3/GP60K batteri el. liknande

Inlägg av Bully »

Hittade något liknande hos Kjell & Co 32383 kostar 44kr.

Men det är ett Nimh batteri och 3/GP60K är ett NiCD.
Om det går att byta ut så där rakt av törs jag inte svara på.
(Tänker mest på hur batterierna laddas osv....)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ok, jo det är ju att tänka på om det går att använda ett NiMh batteri.
44kr är ju inte så farligt, dessvärre är det ett tre-punkts fäste för det på Kjell.

I "värsta fall", om man nu kan använda detta batteri, så får man väl modifiera batteriets fäste något.

...

Va roligt :roll: info sidan för 3/GP60K som du länkade till säger att det är ett trepunkts fäste också.
Vilket det verkligen inte är :P Åtminstone var det inte så i början på 90 talet :P
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om det gamla batteriet är NiCd så är det inte helt säkert att det går att byta ut till NiMh då det finns risk för överladdning, se tråden om flukemultimetern nyligen där samma problem diskuteras och olika alternativ.

Vem som helst kan beställa från Farnell genom deras svenska återförsäljare, det står på deras sida och i "stora återförsäljartråden" här på forumet.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja just ja, det glömde jag bort. Tack mrfrenzy!! :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Är det samma batteri-kemi ( NiMh / NiCd / LiPo ... ) och samma antal celler och ungefär samma kapacitet så går det bra att byta lite som man vill. Att fästet inte passar perfekt är en sak som går att lösa med lite lödning och lim.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Känns lite svårt att ta reda på antal celler osv. Speciellt som info-sidorna inte verkar visa rätt information ens om hur batteriet ser ut?
Info sidan ovan visar ett trepunktsfäste medan det egentligen är ett tvåpunkts.
Kan man då lita på att det är ett NiCd batteri?

NiCd och NiMh kan man väl inte bara byta med varandra, eller?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag har ersatt NiCd med NiMh utan problem. Jag fick större kapacitet med samma fysiska mått. :tumupp:
Har ingen speciell laddare utan laddar med ett hembyggt agg. och ställer in laddningsströmmen till
10 % av batteriets kapacitet och laddar i c:a 12 timmar. Ingen värmeutveckling alls i batterierna,
men jag är kanske för försiktig? :humm:
Det är kanske annat man bör tänka på om batteriet sitter i en apparat med tillhörande laddare som är avsedd för NiCd-batteri.
/Ingvar
Senast redigerad av SM7CZR 7 maj 2011, 19:32:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nu är det ju inte riktigt så att jag har kontroll över hur batteriet används. Vet inte om det laddas, vilket det förmodligen gör?
Men som sagt, jag vet ju inget mer än att jag skulle vilja byta ut batteriet :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag får väl länka till den andra tråden.

Sammanfattning: NiCd kan underhållsladdas i evighet. Dom flesta NiMh tål inte konstant underhållsladdning alls. Det finns NiMh som tål underhållsladdning, men då är det med lägre ström än NiCd i motsvarande storlek.

Ska man byta mot NiMh måste man alltså mäta laddströmmen, och kolla i batteriets datablad så att den inte är för stor (eller modifiera kretsen så att strömmen minskar).
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jo visst, men det känns som att det blir för "krångligt" för en så enkel sak. Det går ju att köra modulen utan batteri utan problem, man mister klockan men å andra sidan så används den inte till något "vettigt" i en Amiga 500 utan hårddisk.

Så jag vill helst byta ut mot ett mer eller mindre likadant batteri. Det borde vara den enklaste lösningen och förmodligen inte den sämsta, inte sant?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Helt riktigt. Köp ett NiCd så behöver du inte fundera. Tänk på att både NiCd och NiMh har rätt hög självurladdning, så om du inte använder maskinen oftare än var tredje månad kommer klockan iaf vara nollställd varje gång. Då kunde man kanske lika gärna sätta dit en supercap istället för att ta korta spänningsbortfall.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Hmm ok, spelar ju som sagt inte så stor roll om klockan "dör ut" när man inte använder maskinen.
Det jag helst av allt vill är bara att funktionen ska fungera som den "ska" med ovannämnda i åtanke men framförallt att batteriet inte ska läcka åtminstone under ett par år till :)

Hade ju gärna köpt ett NiCd, men som sagt, det finns ju inte att hitta ett "sådant" batteri som satt i.
NiCd batterier verkar vara utdöda? Är det sådana batterier som är farliga och har tagits bort från marknaden eller något sådant?

Det jag hittade på Farnell är ju ett NiMH batteri.

Kan man helt enkelt lita på att mitt förra batteri var ett NiCd? Enligt denna sida;
http://9140.iso-group.com/Public/PartDe ... ID=9017412

Visserligen är det ju bara trepunktsfästet som inte stämmer med mitt batteri.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Undrar hur mycket ström som minnesfunktionen drar.
Jag kom att tänka på att det finns kondingar på 1 Farad 5 Volt.
Den kondingen är ungefär som fyra 1-kronor i tjocklek.
En sådan fanns antagligen inte när din Amiga föddes.
Skulle misstänka att de har just en sådan funktion. Sen beror det klart på hur ofta du har den igång.
Så vad säger ni om en sån konding i serie med lämpligt motstånd, för det tar säkert en stund att ladda upp 1 Farad?
Eller är jag för optimistisk? :humm:

EDIT:
Nej, jag har ändrat mig!
Kjell & Co har ju ett NiMh som ser bra ut. Ett backupbatteri laddas väl ganska snällt, förresten...
/Ingvar
Skriv svar