programerings tid avr

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lizerdboy

programerings tid avr

Inlägg av lizerdboy »

jag ska ska lägga in 1k i en AVR MEGA 8 som har minnes kapacitet på 8k, jag undrar då om de tar lika lång tid att skriva 1k till minnet som 8k,

jag använder mig av stk500 v2 protokollet, usbisp home made edition =).
den är inte helt klar än, men jag behöver välja test processor.

jag undrar därför att jag ska välja avr variant till mitt först avr bygge
antingen blir de avr mega 8 om de tar lika lång tid, om den nu fyller hela minnet varje ggr, eller så blir de 128 om den bara skriver de den behöver, själva koden.

man vill ju inte att de ska ta för lång tid =)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ju mer du skriver desto längre tid tar det.

Sen är ett tips är att ta en Mega88 istället. Den är billigare, nyare och bättre.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

jooo de visste jag redan , men jag bara tog som exempel men tack endå =). om de endast tar själva tiden för själva kodbiten så blir de lite större o kompetentare chip.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Ett tips kan juh dock vara att köra en erase på chippet innan man programmerar det. Är det bra skriven kod så _behövs_ det kanske inte, men det kan nog spara lite debug tid om man har tur (eller har haft otur....aja ni fattar säkert :) )
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Gör inte nästan alla programmerare en "erase all" eller "Bulk erase" eller vad det kan kallas innan man blåser in nya programmet ? D.v.s så att man inte behäver tänka på det själv ?

Att "lägga till" kod har jag bara hört talas om som ett sätt att kunna "programmera om" OTP devices. Men det är en riktig "fuling"... :-)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jo, det brukar ske automatiskt av programmeringsmjukvaran och på alla(?) Tiny- och Mega-modeller görs t.o.m. en erase automatiskt i AVR:en som ska programmeras innan den programmeras.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

hmm...är du säker på att mega modellerna eraseas? Med mitt stk500 och med avrdude så får jag se till att den eraseas själv.
Men det kan vara nåt jag har missat, men databladet är juh bara ett musklick iväg :)

peace
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Tror att jag har läst lite fel i databladet. :oops: :cry:
Skriv svar